Dydaktyka przedmiotowa. Metodyka nauczania języka polskiego: szkoła podsatwowa WH-FP-KN-I-3-DNaJP-Z
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień gramatyki opisowej, kultury języka; podstaw psychologii i pedagogiki; zaliczony I rok studiów I stopnia filologii polskiej.
Treści merytoryczne:
Współczesne uwarunkowania edukacji językowej; cele i koncepcje kształcenia polonistycznego w związku z reformą edukacji w Polsce; propozycje kształcenia językowego zawarte w wybranych programach i podręcznikach do języka polskiego dla szkoły podstawowej z odniesieniem do zapisów Podstawy programowej; metody wspierające rozwój i kształcące język ucznia; planowe bogacenie słownictwa uczniów; nauczanie fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni w szkole podstawowej (ujęcie funkcjonalne); błędy językowe; dydaktyka ortografii i interpunkcji; aspekty integracji w nauczaniu języka polskiego w szkole podstawowej; budowa i organizacja lekcji (podstawowe modele lekcji); planowanie pracy nauczyciela a scenariusz zajęć dydaktycznych; rodzaje i cele szkolnego oceniania; ewaluacja pracy nauczyciela.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Efekty kształcenia
Student opisuje współczesne uwarunkowania edukacji językowej, wymienia cele i nazywa koncepcje kształcenia polonistycznego zgodnie z najnowszą podstawą programową; charakteryzuje metody wspierające rozwój i kształcące język ucznia;
Student dobiera odpowiednie sposoby bogacenia słownictwa uczniów, projektuje zajęcia poświęcone nauczaniu fonetyki, słowotwórstwa, fleksji, składni w szkole podstawowej zgodnie z założeniami dydaktyki szczegółowej;
Student potrafi organizować zajęcia dydaktyczne, kierować pracą grupy, zarządzać czasem.
Nakład pracy studenta:
Udział w konwersatorium - 30
przygotowanie do zajęć - 15
konsultacje - 5
czas na napisanie omówienia/wykonanie prezentacji - 10
przygotowanie do zaliczenia - 20
Suma godzin - 110
Liczba punktów ECTS: 4
Kryteria oceniania
Na całościową ocenę pracy studenta w semestrze (zaliczenie) składają się następujące elementy: przygotowanie do ćwiczeń, aktywny udział w analizowaniu na zajęciach problemów kształcenia językowego w szkole podstawowej (ocenianie ciągłe);
pisemne opracowanie trzech scenariuszy zajęć z kształcenia językowego prezentujących różnorodność metod charakterystycznych dla tego typu działań i opatrzonych komentarzem studenta objaśniającym celowość proponowanych przez niego rozwiązań (zaliczenie końcowe).
Ponadto:
Niedostateczną ocenę otrzymuje student, który nie opanował efektów kształcenia w odniesieniu do przedmiotu.
Dostateczną ocenę uzyskuje student, który na poziomie podstawowym opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu.
Dobrą ocenę uzyskuje student, który na poziomie średnio zaawansowanym opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który w pełni opanował efekty kształcenia w odniesieniu do przedmiotu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: