Krytyka literacka WH-FP-II-2-KrytykLit
Zajęcia z krytyki literackiej powinny przyczynić się do zdobycia przez studentów elementarnej wiedzy o istocie, funkcjonowaniu, sposobach istnienia, gatunkach krytyki literackiej, a w pewnej mierze również o krytyce innych sztuk: filmowej, teatralnej, plastycznej,muzycznej.
Kolejnym zadaniem zajęć ma być doskonalenie umiejętności mówienia i pisania o literaturze i sąsiednich sztukach, co jest zadaniem wszelkiej krytyki.
Uczestnicy zajęć zdobywają umiejętność analizowania oraz interpretowania najważniejszych faktów krytycznoliterackich (nie tylko tekstów) oraz próbują pisać wypowiedzi krytyczne.
Wiedzę i sprawności pisarskie zdobywają poznając konkretne zjawiska krytycznoliterackie: twórczość najwybitniejszych przedstawicieli tej dziedziny twórczości, dorobek grupy i nurty, gatunki.
1. Krytyka literacka – istota i funkcje
2. Pejzaż międzywojennej krytyki literackiej
3. „Chimera jako zwierzę pociągowe” – o pisarstwie krytycznoliterackim Jerzego Stempowskiego
4. Tymon Terlecki i personalistyczna krytyka literacka
5. Mitologia i realizm – wokół pisarstwa Jana Kotta
6. Metoda krytycznoliteracka Artura Sandauera
7. Koncepcja pokolenia literackiego według Kazimierza Wyki
8. „Romans z tekstem” – o twórczości Jana Błońskiego
9. „Ethos społeczny literatury polskiej” – o twórczości Andrzeja Kijowskiego
10. Twórczość Konstantego Puzyny i Ludwika Flaszena
11. W kręgu paryskiej „Kultury”
12. Krytyka personalistyczna według Jana Prokopa
13. „Pragnienie ładu”. O twórczości krytycznoliterackiej Tomasza Burka
14. Refleksja krytyczna w XXI wieku: Maciej Urbanowski i grupa „Topoi”
15. Pisarze jako krytycy literatury
W cyklu 2021/22_Z:
Zajęcia z krytyki literackiej powinny przyczynić się do zdobycia przez studentów elementarnej wiedzy o istocie, funkcjonowaniu, sposobach istnienia, gatunkach krytyki literackiej, a w pewnej mierze również o krytyce innych sztuk: filmowej, teatralnej, plastycznej,muzycznej. 1. Krytyka literacka – istota i funkcje Kod MS Teams: 3kn3hh9 |
W cyklu 2022/23_Z:
Zajęcia z krytyki literackiej powinny przyczynić się do zdobycia przez studentów elementarnej wiedzy o istocie, funkcjonowaniu, sposobach istnienia, gatunkach krytyki literackiej, a w pewnej mierze również o krytyce innych sztuk: filmowej, teatralnej, plastycznej,muzycznej. 1. Krytyka literacka – istota i funkcje |
W cyklu 2023/24_Z:
ajęcia z krytyki literackiej powinny przyczynić się do zdobycia przez studentów elementarnej wiedzy o istocie, funkcjonowaniu, sposobach istnienia, gatunkach krytyki literackiej, a w pewnej mierze również o krytyce innych sztuk: filmowej, teatralnej, plastycznej,muzycznej. Kolejnym zadaniem zajęć ma być doskonalenie umiejętności mówienia i pisania o literaturze i sąsiednich sztukach, co jest zadaniem wszelkiej krytyki. Uczestnicy zajęć zdobywają umiejętność analizowania oraz interpretowania najważniejszych faktów krytycznoliterackich (nie tylko tekstów) oraz próbują pisać wypowiedzi krytyczne. Wiedzę i sprawności pisarskie zdobywają poznając konkretne zjawiska krytycznoliterackie: twórczość najwybitniejszych przedstawicieli tej dziedziny twórczości, dorobek grupy i nurty, gatunki. 1. Krytyka literacka – istota i funkcje 2. Pejzaż międzywojennej krytyki literackiej 3. „Chimera jako zwierzę pociągowe” – o pisarstwie krytycznoliterackim Jerzego Stempowskiego 4. Tymon Terlecki i personalistyczna krytyka literacka 5. Mitologia i realizm – wokół pisarstwa Jana Kotta 6. Metoda krytycznoliteracka Artura Sandauera 7. Koncepcja pokolenia literackiego według Kazimierza Wyki 8. „Romans z tekstem” – o twórczości Jana Błońskiego 9. „Ethos społeczny literatury polskiej” – o twórczości Andrzeja Kijowskiego 10. Twórczość Konstantego Puzyny i Ludwika Flaszena 11. W kręgu paryskiej „Kultury” 12. Krytyka personalistyczna według Jana Prokopa 13. „Pragnienie ładu”. O twórczości krytycznoliterackiej Tomasza Burka 14. Refleksja krytyczna w XXI wieku: Maciej Urbanowski i grupa „Topoi” 15. Pisarze jako krytycy literatury |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: OPIS ECTS:
30 godzin - udział w zajęciach;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. | W cyklu 2020/21_Z: OPIS ECTS:
30 godzin - udział w zajęciach;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. | W cyklu 2022/23_Z: OPIS ECTS:
30 godzin - udział w zajęciach;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. | W cyklu 2021/22_Z: OPIS ECTS:
30 godzin - udział w zajęciach;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA
FP2 W03, FP2 WO7, FP2 W19
Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią. Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju. Zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami
FP2_U01, FP2_UO8
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych – w różnych formach i mediach – o zróżnicowanych wytworach kultury, z zachowaniem norm wysokiego stylu i etyki.
FP2_K06
Student aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
OPIS ECTS:
30 godzin - udział w zajęciach;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć.
Kryteria oceniania
METODY OCENIANIA:
- Regularne uczęszczanie na zajęcia,
- aktywne uczestnictwo
- napisanie tekstu o charakterze krytycznoliterackim
KRYTERIA OCENIANIA
Na ocenę bardzo dobrą (5):
Student bardzo dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Ma bardzo bobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią. Student ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju. Bardzo dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami (efekty FP2 W03, FP2 WO7, FP2 W19). Student bardzo dobrze potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada bardzo dobrą umiejętność formułowania opinii krytycznych – w różnych formach i mediach – o zróżnicowanych wytworach kultury, z zachowaniem norm wysokiego stylu i etyki (ejekty FP2_U01, FP2_UO8). Student bardzo aktywnie uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym (efekt FP2_K06).
Na ocenę dobrą (4):
Student dobrze zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Ma bardzo bobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią. Student ma dobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju. Dobrze zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami (EFEKTY FP2 W03, FP2 WO7, FP2 W19). Student dobrze potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada dobrą umiejętność formułowania opinii krytycznych – w różnych formach i mediach – o zróżnicowanych wytworach kultury, z zachowaniem norm wysokiego stylu i etyki (EFEKTY FP2_U01, FP2_UO8). Student w stopniu dobrym uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym (efekt EFEKT FP2_K06).
Na ocenę dostateczną (3):
Student dostatecznie zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa. Ma bardzo bobrze uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze literaturoznawstwa, wraz z ich terminologią. Student ma dostatecznie uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tych zakresach i kierunkach ich rozwoju. Dostatecznie zna współczesne metody analizy i interpretacji przedmiotowego dzieła, zgodnie ze studiowanymi specjalnościami (efekty FP2 W03, FP2 WO7, FP2 W19). Student dostatecznie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów tradycyjnych i elektronicznych, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne. Student posiada dostateczną umiejętność formułowania opinii krytycznych – w różnych formach i mediach – o zróżnicowanych wytworach kultury, z zachowaniem norm wysokiego stylu i etyki (ejekty FP2_U01, FP2_UO8). Student w stopniu dostatecznym uczestniczy w rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym (efekt FP2_K06).
Na ocenę niedostateczną (2):
Student nie opanował efektów kształcenia przewidzianych dla przedmiotu.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1) K. Dybciak -"Wokół czy w centrum literatury? Studia o krytyce i eseju", Warszawa 2016
2) J. Sławiński - "Krytyka literacka jako przedmiot badań historycznoliterackich", w: "Próby teoretycznoliterackie", Warszawa 1992.
3) J. Sławiński - "Funkcje krytyki literackiej", w: "Dzieło. Język. Tradycja",Warszawa 1974.
4) "Antologia polskiej krytyki literackiej na emigracji 1945-1985", opracował J. Dąbała, Lublin 1992.
5) "Kartografowie dziwnych podróży. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku", Opracowała M. Wyka, Kraków 2004
6) "Dyskursy krytyczne u progu XXI wieku", redakcja: D. Kozicka, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2007.
W cyklu 2021/22_Z:
1) K. Dybciak -"Wokół czy w centrum literatury? Studia o krytyce i eseju", Warszawa 2016 |
W cyklu 2023/24_Z:
1) K. Dybciak -"Wokół czy w centrum literatury? Studia o krytyce i eseju", Warszawa 2016 2) J. Sławiński - "Krytyka literacka jako przedmiot badań historycznoliterackich", w: "Próby teoretycznoliterackie", Warszawa 1992. 3) J. Sławiński - "Funkcje krytyki literackiej", w: "Dzieło. Język. Tradycja",Warszawa 1974. 4) "Antologia polskiej krytyki literackiej na emigracji 1945-1985", opracował J. Dąbała, Lublin 1992. 5) "Kartografowie dziwnych podróży. Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku", Opracowała M. Wyka, Kraków 2004 |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: