Literatura powszechna- Literatura amerykańska WH-FP-II-1LitPowAmer
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie:
- zarysowanie tła historycznego i kontekstu literackiego,
genologicznego i ideowego dzieła,
- przygotowanie słuchaczy do samodzielnej ich interpretacji,
- ukazywanie znaczenia historii recepcji dzieła dla jego
interpretacji,
- ukazywanie sposobu inkorporowania dzieła w funkcjonujący paradygmat kulturowy,
- wydobycie kolorytu lokalnego, właściwego dla dzieła, usytuowanie go w kanonie literatury powszechnej
- analizę poetyki i sposobów obrazowania oraz przemian estetycznych.
W cyklu 2021/22_L:
Wykłady poświęcone poszczególnym dziełom mają za zadanie: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: |
Efekty kształcenia
LAM_W1 (FP2_W02)
- student zna na poziomie rozszerzonym terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa, potrafi wskazać powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie dzieł literatury amerykańskiej i jej podstawowych problemów
LAM_W2 (FP2_W04)
- student zna na poziomie zaawansowanym kluczowe dzieła literatury amerykańskiej, w pogłębiony sposób rozumie jej związki z literaturą i kulturą polską; ma wiedzę o najnowszych badaniach z tego zakresu
LAM_U01(FP2_U01)
- student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i poprawnie przekazywać informacje na temat literatury amerykańskiej, a także na ich podstawie formułować sądy krytyczne
LAM_U02 (FP2_U05)
- student posiada umiejętność opracowania wyników własnych badań zgodnie ze standardami naukowymi i zaprezentowania ich w postaci właściwej tekstom naukowym
LAM_UK01
- student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
Student uczestniczy w min. 13 zajęciach w cyklu. Uczestniczy aktywnie, wykazuje się znajomością lektur, potrafi wskazać adekwatne cytaty w trakcie dyskusji o problematyce utworu.
Egzamin ustny obejmujący odpowiedź na trzy pytania:
dotyczące treści lektur
dotyczące problematyki w kontekście historii literatury amerykańskiej
dotyczące terminologii.
Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył aktywnie w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść omawianych lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawową bibliografię dotyczącą wybranego problemu.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania o wysokim stopniu szczegółowości dotyczące treści. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna w stopniu teoretycznym i potrafi podać przykłady literackie dla terminów literaturoznawczych.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który aktywnie brał udział w zajęciach, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne.
Literatura
W cyklu 2021/22_L:
Herman Melville, Moby Dick |
W cyklu 2022/23_L:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: