Wprowadzenie w tradycję: Współczesność wobec Romantyzmu WH-FP-II-1-Wsp.rom-Z
Celem konwersatorium jest pogłębiona znajomość literatury polskiego romantyzmu i literatury współczesnej poprzez wszechstronną, komparatystyczną analizę i interpretację tekstów, która pozwoli ujawnić powinowactwa współczesności i długie trwanie paradygmatu kultury romantycznej. Celem przedmiotu jest także doskonalenie umiejętności studenta w zakresie analizy struktury artystycznej omawianych utworów, rozpoznawania obecności gatunków literackich polskiego romantyzmu (ballada, dramat romantyczny, powieść poetycka, poemat dygresyjny, gawęda, epistolografia romantyczna) i form ich przekształceń w literaturze współczesnej. Ponadto student poznaje ważniejsze prace literaturoznawcze dotyczące związków literatury współczesnej z literaturą pierwszej połowy XIX wieku.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Student:
- wie, czym jest tradycja i historia literatury;
- identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej;
- wyciąga wnioski z aksjologicznego promieniowania literatury okresu romantyzmu na współczesność
- zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich dalsze ślady
- wie, w jaki sposób należy analizować i interpretować powinowactwa literatury romantycznej i współczesnej;
- ma dobrą znajomość literatury przedmiotu
- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej
- rozumie powiązania między omawianymi epokami
- zna dorobek krytyczny poświęcony współczesnym powinowactwom romantyzmu.
Efekty kształcenia z zakresu umiejętności:
- potrafi samodzielnie dokonać interpretacji porównawczej romantycznego i współczesnego dzieła literackiego, posługując się przy tym właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych.
Efekty kształcenia z zakresu kompetencji społecznych:
Student
- ma świadomość roli wiedzy o tradycji literatury romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym;
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii
ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:
- orientuje się w stopniu dostatecznym, czym jest tradycja i historia literatury;
- identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej;
- zna podstawowy kanon dzieł literackich okresu romantyzmu, rozpoznaje w dostateczny sposób ślady romantyzmu we współczesności;
- potrafi po części dokonać samodzielnej interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu.
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie w stopniu dobrym, czym jest tradycja i historia literatury;
- identyfikuje paradygmat romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej;
- zna w większości kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich ślady we współczesności;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście nawiązań do romantyzmu;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
- ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- wie, czym jest tradycja i historia literatury;
- identyfikuje miejsce romantyzmu w systemie kultury narodowej, zwłaszcza współczesnej;
- wyciąga wnioski z aksjologicznego horyzontu literatury okresu romantyzmu i współczesności;
- zna wszystkie kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu i ich echa we współczesności;
- wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
- potrafi wskazać konteksty kulturowe literatury współczesnej;
- potrafi samodzielnie dokonać interpretacji współczesnego dzieła literackiego w kontekście odwołań do romantyzmu;
- konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
- ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Zaliczony przedmiot historia literatury polskiej - romantyzm. Znajomość literatury romantycznej i współczesnej. Ogólna orientacja w najważniejszych wydarzeniach historycznych i życiu kulturalnym w wieku XIX i XX. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: