Metodologia badań nad językiem cz. I WH-FP-II-1-MetBadI
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=46956 (w cyklu 2024/25_Z)
Zajęcia mają przede wszystkim charakter teoretyczny i metodologiczny - ich zaliczenie wymaga raczej wiedzy i zrozumienia niż praktycznych umiejętności analitycznych. W czasie wykładów omawiane są główne szkoły i kierunki lingwistyczne; z ustaleniami i dokonaniami niektórych z nich studenci mieli już kontakt na zajęciach (np. ze wstępu do nauki o języku czy z gramatyki opisowej), ale zwykle bez powiązania ich z określonym nurtem językoznawstwa. Tym samym zajęcia z metodologii pozwalają również zsyntetyzować i uporządkować wiedzę z zakresu lingwistyki nabytą na studiach I stopnia. Student po ukończeniu tego kursu powinien znać główne subdyscypliny współczesnego językoznawstwa i ich główne problemy badawcze.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna terminologię, a także główne teorie i kierunki metodologiczne z zakresu językoznawstwa (wymienione w spisie omawianych zagadnień), potrafi wskazać podstawowe powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie konkretnych zjawisk obecnych w polszczyźnie.
Student potrafi posługiwać się omawianymi na zajęciach terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, podać przykłady zjawisk językowych, które je ilustrują, oraz samodzielnie przeprowadzić analizę tych zjawisk.
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej subdyscyplin współczesnego językoznawstwa, konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Student zna terminologię, a także główne teorie i kierunki metodologiczne z zakresu językoznawstwa (wymienione w spisie omawianych zagadnień), potrafi wskazać podstawowe powiązania między nimi oraz zastosować je w analizie konkretnych zjawisk obecnych w polszczyźnie:
na ocenę bardzo dobrą - opanował >90% materiału;
na ocenę dobrą - opanował >70% materiału;
na ocenę dostateczną - opanował >50% materiału.
Student potrafi posługiwać się omawianymi na zajęciach terminami i narzędziami badawczymi z zakresu językoznawstwa, podać przykłady zjawisk językowych, które je ilustrują, oraz samodzielnie przeprowadzić analizę tych zjawisk.
na ocenę bardzo dobrą - opanował prawie wszystkie terminy i potrafi zastosować niemal wszystkie metody analizy;
na ocenę dobrą - opanował większość terminów i potrafi zastosować wszystkie najważniejsze metody analizy;
na ocenę dostateczną - opanował podstawowe terminy i potrafi zastosować podstawowe metody analizy.
Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy dotyczącej subdyscyplin współczesnego językoznawstwa, konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu:
na ocenę bardzo dobrą - w wysokim stopniu;
na ocenę dobrą - w zadowalającym stopniu;
na ocenę dostateczną - w podstawowym stopniu.
Literatura
J. D. Apresjan, Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej. Zarys problematyki, przeł. Z. Saloni, Warszawa 1971.
J. D. Apresjan, Naiwny obraz świata a leksykografia, „Etnolingwistyka” 1994 nr 6.
J. D. Apresjan, Semantyka leksykalna. Synonimiczne środki języka, przeł. Z. Kozłowska, A. Markowski, Wrocław 2000.
A. Bogusławski, E. Drzazgowska, Język w refleksji teoretycznej. Przekroje historyczne, t. 1, Warszawa 2016.
N. Chomsky, Zagadnienia teorii składni, przeł. I. Jakubczak, Wrocław 1982.
M. Danielewiczowa, Dosięgnąć przedmiotu. Rzecz o Ferdynandzie de Saussurze, Warszawa 2016.
Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, red. K. Polański, Wrocław 2003.
Z. Harris, Założenia metodologiczne językoznawstwa strukturalnego, w: Językoznawstwo strukturalne, red. H. Kurkowska, A. Weinsberg. Warszawa 1979.
A. Heinz, Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978.
G. Helbig, Dzieje językoznawstwa nowożytnego, przeł. C. Schatte i D. Marciniec, Wrocław 1982.
L. Hjemslev, Langue i parole oraz Prolegomena do teorii języka, w: Językoznawstwo strukturalne, red. H. Kurkowska i A. Weinsberg. Warszawa 1979.
W. von Humboldt, Rozmaitość języków a rozwój umysłowy ludzkości, przekład i wprowadzenie E. M. Kowalska, Lublin 2001.
R. Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska, w: tenże, W poszukiwaniu istoty języka, t. 2., Warszawa 1989.
Języki indoeuropejskie, t. 1-2, red. L. Bednarczuk i in., Warszawa 1986-1988.
G. Lakoff, M. Johnson, Metafory w naszym życiu, przełożył i wstępem opatrzył T. Krzeszowski, Warszawa 1988.
R. Langacker, Gramatyka kognitywna: wprowadzenie, przeł. E. Tabakowska i in., Kraków 2009.
J. Lyons, Wstęp do językoznawstwa, przeł. K. Bogacki, Warszawa 1975.
J. Lyons, Chomsky, przeł. B. Stanosz, Warszawa 1998.
E. Łuczyński, J. Maćkiewicz, Językoznawstwo ogólne - wybrane zagadnienia, Gdańsk 1999.
A. Majewicz, Języki świata i ich klasyfikowanie, Warszawa 1989.
W. Mańczak, Problemy językoznawstwa ogólnego, Wrocław 1996.
V. Mathesius, O tak zwanym aktualnym rozczłonkowaniu zdania, w: O spójności tekstu, red. M. R. Mayenowa, Wrocław 1971.
T. Milewski, Językoznawstwo, Warszawa 2004.
Platon, Kratylos, przeł. i komentarzami opatrzył W. Stefański, Warszawa 1990.
Praska szkoła strukturalna w latach 1926-1948, red. W. Górny, Warszawa 1966.
F. de Saussure, Kurs językoznawstwa ogólnego, przeł. K. Kasprzyk, Warszawa 2002.
F. de Saussure, Szkice z językoznawstwa ogólnego, przekład, wstęp i redakcja naukowa M. Danielewiczowa, Warszawa 2004.
Semiotyka dziś i wczoraj. Wybór tekstów, red. J. Pelc, L. Koj, Wrocław 1991.
Słownik terminologii językoznawczej, red. Z. Gołąb, A. Heinz, K. Polański, Warszawa 1968.
E. Tabakowska, Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995.
J. Taylor, Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, Kraków 2001.
A. Weinsberg, Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983.
Współczesny język polski, red. J. Bartmiński, Lublin 2001.
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Przyjmuje się, że studenci mają wiedzę językoznawczą z przedmiotów przewidzianych w programie studiów filologicznych I stopnia. Wiedza ta nie jest powtarzana w trakcie kursu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: