Literatura współczesna wobec tradycji literackiej I WH-FP-II-1-LWTrLiter
Student zna problematykę ciągłości myśli, idei, świadomości artystycznej i kulturowej między przełomem XIX i XX wieku oraz XX i XXI
wieku dzięki analizie utworów najbardziej reprezentatywnych dla problemu relacji między współczesnością a tradycją literacką Młodej
Polski. Ich interpretacja pozwala na opisanie sposobu obecności młodopolskiej biografii kulturowej w świadomości modernizmu i
postmodernizmu.
Student nabywa umiejętności wskazywania różnych nawiązań literatury współczesnej do twórczości młodopolskiego pokolenia - sposobów
autonomizowania się idei i postaw młodopolskich w dorobku współczesnych pisarzy (Młoda Polska jako obszar rewizji), sposobów
utwierdzania się współczesnych twórców w kulturowej tożsamości oraz sposobów tworzenia szeroko pojętych odniesień w refleksji o
najważniejszych doświadczeniach dwudziestowiecznej kultury (np. o problemach wzorców i stereotypów kulturowych oraz ich roli w
modelowaniu obrazu świata; zagadnieniach kryzysu słowa i miejsca języka w kulturze; kwestiach związanych z psychologicznymi
konsekwencjami udziału człowieka w historii).
Student nabywa kompetencji do uczestniczenia w kulturowym dialogu współczesności z tradycją, jest przygotowany do aksjologicznej
weryfikacji tradycji kulturowej.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie efektu FP2_W05 (zna na poziomie rozszerzonym kanon literacki i dramaturgiczny poszczególnych epok, główne kierunki analizy i interpretacji dzieł, w pogłębiony sposób rozumie ich konteksty kulturowe i powiązania między nimi, zna dorobek krytyczny im poświęcony) student zna
kanon literacki drugiej połowy XX w., potrafi go analizować oraz interpretować rozumiejąc jego powiązania z kulturą wczesnego
modernizmu;
w zakresie efektu FP2_W06 (w pogłębiony sposób zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego, filmowego) student zna metody analizy i interpretacji dzieła literackiego, teatralnego i filmowego drugiej połowy XX w. i XXI w. w perspektywie komparatystycznej, w odniesieniu do dzieł literatury, sztuki oraz stylów sztuki z przełomu XIX i XX w.;
w zakresie efektu FP2_U03 (potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz
samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację złożonego dzieła literackiego, teatralnego, filmowego) potrafi - wykorzystując właściwe
terminy i narzędzia badawcze - samodzielnie dokonać analizy oraz interpretacji dzieł literackich, filmowych i teatralnych w kontekście
kształtującego je dialogu z kulturą wczesnego modernizmu;
w zakresie efektu FP2_K01 (jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi
ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu) - student jest przygotowany do weryfikowania
wiedzy o współczesnej literaturze z wykorzystaniem najnowszej wiedzy sposobach recepcji dziedzictwa literackiego.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Ocena dostateczna w odniesieniu do wszystkich efektów przedmiotowych: Student potrafi rozpoznać zagadnienie relacji między literaturą
współczesną a tradycją literacką Młodej Polski - w dużej mierze jako problematyką dialogu wewnątrzepokowego, tzn. potrafi zdefiniować
pojęcie modernizmu i postmodernizmu w relacji do pojęcia Młodej Polski, określić chronologię literatury, do której odnosi się każde z tych
pojęć. Student potrafi wymienić podstawowe wątki literackiego dialogu współczesności z tradycją z przełomu XIX i XX wieku.,
przebiegającego zgodnie z ideowymi i estetycznymi nurtami modernizmu oraz postmodernizmu, ilustrując je twórczością wybranych
pisarzy (omówioną ogólnie, ale z przytoczeniem konkretnych dzieł literackich).
Ocena dobra w odniesieniu do wszystkich efektów przedmiotowych: Student potrafi rozpoznać zagadnienie relacji między literaturą
współczesną a tradycją literacką Młodej Polski - w dużej mierze jako problematyką dialogu wewnątrzepokowego, definiując pojęcie
modernizmu i postmodernizmu w relacji do pojęcia Młodej Polski z omówieniem podstaw ich wyodrębnienia i tradycji badawczej w tym
zakresie. Potrafi określić chronologię literatury, do której odnosi się każde z tych pojęć, a także kryteria opisu literatury i kultury modernistycznej i postmodernistycznej. Student potrafi wymienić podstawowe wątki literackiego dialogu współczesności z tradycją z
przełomu XIX i XX wieku., przebiegającego zgodnie z ideowymi i estetycznymi nurtami modernizmu oraz postmodernizmu, omawiając je
na przykładzie wskazanych dzieł literackich (z zaznaczeniem ich chronologii) interpretacji tychże utworów pod kątem relacji, zależności i
dialogu współczesności z Młodą Polską.
Ocena bardzo dobra w odniesieniu do wszystkich efektów przedmiotowych: Student potrafi rozpoznać zagadnienie relacji między literaturą
współczesną a tradycją literacką Młodej Polski - w dużej mierze jako problematyką dialogu wewnątrzepokowego, definiując pojęcie
modernizmu i postmodernizmu w relacji do pojęcia Młodej Polski z omówieniem podstaw ich wyodrębnienia i tradycji badawczej w tym
zakresie. Potrafi omówić te zagadnienia powołując się na określony dorobek nadawczy. Potrafi określić chronologię literatury, do której
odnosi się każde z tych pojęć, a także kryteria opisu literatury i kultury modernistycznej i postmodernistycznej, różnicując je zgodnie z
różnymi koncepcjami modernizmu (koncepcja R. Nycza, W. Boleckiego). Potrafi znaleźć uzasadnienie dla tych kategorii w konkretnym
materiale literackim.
Student potrafi wymienić podstawowe wątki literackiego dialogu współczesności z tradycją z przełomu XIX i XX wieku., przebiegającego
zgodnie z ideowymi i estetycznymi nurtami modernizmu oraz postmodernizmu, omawiając je na przykładzie wskazanych dzieł literackich
(z zaznaczeniem ich chronologii) pogłębionej interpretacji tychże utworów pod kątem relacji, zależności i dialogu współczesności z Młodą
Polską. Potrafi zróżnicować te relacje ze względu na kontekst powstania utworów, przynależność ich autorów do określonych grup
pokoleniowych, światopoglądowych i politycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: