Komunikacja interpersonalna i medialna WH-FP-II-1-KomIntMed
W czasie zajęć podejmowane będą następujące tematy:
1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej – język jako narzędzie komunikacji, modele porozumiewania się międzyosobowego
2. Filozofowie dialogu (Martin Buber, Józef Tischner)
3. Komunikacja werbalna a niewerbalna
4. Ujawnianie siebie w komunikacji (kobiece i męskie style ekspresji)
5. Strategie aktywnego słuchania
6. Zasady skutecznego porozumiewania się
7. Różnice kulturowe i osobowościowe a problemy w komunikacji
8. Rozwiązywanie konfliktów (metody Thomasa Gordona i Marshalla Rosenberga)
9. Szkoła w dialogu, czyli jak mówić, żeby dzieci się uczyły
10. Specyfika komunikacji w mediach społecznościowych
11. Analiza sytuacji komunikacyjnych z wybranych przekazów medialnych
12. Studium przypadków z obszaru komunikacji uczeń-nauczyciel i nauczyciel-rodzic
13. Komunikacja w biznesie
W cyklu 2021/22_Z:
W tym roku akademickim na zajęciach podejmowane będą następujące tematy: 1. Wprowadzenie do komunikacji interpersonalnej – język jako narzędzie komunikacji, modele porozumiewania się międzyosobowego |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
rozumie złożoność procesów komunikacyjnych i ich rolę w społeczeństwie, zna zasady dialogu międzyosobowego i wie, jak zastosować je w praktyce;
potrafi poddać analizie różnorodne sytuacje komunikacyjne z zastosowaniem terminów i teorii poznanych w czasie zajęć;
jest gotów do krytycznej oceny czytanych na zajęciach tekstów naukowych, a także popularnych modeli komunikacji medialnej i międzyosobowej.
Punkty ECTS:
30 h - udział w zajęciach;
15 h - przygotowanie do zajęć;
5 h - przygotowanie do kolokwium;
10 h - przygotowanie pracy semestralnej.
Łącznie 2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, na którą będą się składać:
1. Obecność studenta na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności nieusprawiedliwione);
2. Aktywność w czasie zajęć (udział w dyskusji, wykazanie się znajomością tekstów, udział w scenkach dialogowych);
3. Przygotowanie jednego z omawianych tekstów na wskazane zajęcia - umiejętność zreferowania go i postawienia problemów do dyskusji w grupie;
4. Ocena z kolokwium zaliczeniowego (zagadnienia teoretyczne oraz scenariusze postępowania w konkretnych sytuacji komunikacyjnych)
• na ocenę bardzo dobrą: student objaśnia wszystkie wprowadzone terminy z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące każdy z nich, z łatwością konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej;
• na ocenę dobrą: student objaśnia większość wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, podaje przykłady zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujące większość z nich, z nielicznymi usterkami konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej;
• na ocenę dostateczną: student objaśnia niektóre z wprowadzonych terminów z zakresu komunikacji międzyosobowej i medialnej, jest w stanie podać kilka przykładów zachowań werbalnych i niewerbalnych ilustrujących większość z nich, z trudem konstruuje wypowiedzi w duchu komunikacji empatycznej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Adler R. B., Rosenfeld L. B., Proctor II R. F., 2021, Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, wyd. III, Rebis: Poznań.
Buber M., 1991, O Ja i Ty, przekł. B. Baran, [w:] Filozofia dialogu, red. B. Baran, Wyd. Znak: Kraków.
Faber A., Mazlish E., 2017, Jak mówić, żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole, Media Rodzina: Poznań.
Gordon T. , 1991, Wychowanie bez porażek, PAX: Warszawa.
Kordziński J., 2016, Szkoła dialogu - czyli o narzędziach w pracy nauczyciela opartych na aktywnej komunikacji z uczniem, Wolters Kluwer: Warszawa.
Miotk-Mrozowska M., 2009, Komunikacja interpersonalna w Internecie, Wyd. UKW: Bydgoszcz.
Popiołek M., 2018, Czy można żyć bez facebooka? Rola serwisów społecznościowych w sieciowym społeczeństwie informacyjnym, WUJ: Kraków.
Stewart J. (red.), 2014, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, wyd. VI, PWN: Warszawa.
Rosenberg M., 2011, Porozumienie bez przemocy. O języku serca, Czarna Owca: Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Materiały do zajęć będą zamieszczane na platformie e-learningowej Moodle. Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym, a w razie konieczności przejścia na tryb zdalny będą odbywać się za pośrednictwem MS Teams. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: