Historia języka WH-FP-II-1-HistJez-L
Przedmiot ma dostarczyć studentom wiedzę na tematy:
1) definicja, przedmiot i cele historii języka polskiego;
2) główne tendencje rozwojowe polszczyzny;
3) fazy rozwoju polszczyzny;
4) najważniejsze czynniki mające wpływ na rozwój polszczyzny;
5) terminologia językoznawcza;
6) związki historii języka polskiego z innymi dziedzinami nauki;
7) poddyscypliny historii języka polskiego;
Przedmiot ma dostarczyć studentom umiejętności w zakresie:
1) wskazania przykładów działania różnych tendencji zmian języka;
2) wyszukiwania i analizy informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych, w szczególności posługiwania się różnego rodzaju słownikami;
3) czytania i interpretacji tekstów naukowych;
4) stosowania terminologii językoznawczej;
5) argumentowania poglądów i wyciągania wniosków;
6) prowadzenia prac badawczych wyznaczonych przez prowadzącego ćwiczenia;
7) klasyfikowania leksemów ze względu na źródło i rodzaj zapożyczenia oraz zmiany znaczenia.
Przedmiot ma wzmocnić kompetencje społeczne:
1) docenienia wartości badań diachronicznych;
2) docenienie europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego;
3) akceptację potrzeby ciągłego dokształcania się;
4) umiejętność pracy w grupie;
5) docenienie uczciwości i rzetelności naukowej;
6) docenienie znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania i umacniania więzi społecznych.
8. Traktuje język jako integralną część kultury i historii danego narodu.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
P6S_WG, P6S_UK, P6S_KO
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę.
Do kolokwium zaliczeniowego mogą przystąpić studenci, którzy zaliczyli zadania i testy z zajęć.
Egzamin pisemny w sesji letniej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
I. R. Danka, Tradycje pisowni cygańskiej, w: Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne, red. J. Sambor, J. Linde-Usiekniewicz, R. Huszcza, Warszawa 1993., s. 89 – 106.
A. Cegieła, Polski słownik terminologii i gwary teatralnej, Wrocław 1992.
S. Dubisz, Język – historia – kultura, t. 1, Warszawa 2005.
M. Majewska, Współpraca Bronisława Trentowskiego z wileńskim "Słownika języka polskiego..." w świetle "Przedmowy" do słownika i listów filozofa, "Poradnik Językowy" 2018, z. 10, s. 82 – 96.
K. Nadurska, Z polskiego słownictwa teatralnego, "Język Polski" 1972, z. 52.
P. Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. i oprac. S. Świontek, Wrocław 1998.
E. Sabelanka, Broda, w: tejże, W encyklopediach nie znajdziecie czyli mini leksykon rzeczy śmiesznych, poważnych i osobliwych, Poznań 1991, s. 34 – 37.
E. Sabelanka, Okulary, w: tejże, W encyklopediach nie znajdziecie czyli mini leksykon rzeczy śmiesznych, poważnych i osobliwych, Poznań 1991, s. 189 – 192.
E. Sabelanka, Parasol, w: tejże, W encyklopediach nie znajdziecie czyli mini leksykon rzeczy śmiesznych, poważnych i osobliwych, Poznań 1991, s. 196– 198.
H. Rybicka-Nowacka, Szkice dziejów polskiego języka literackiego, Warszawa 1990.
K. Rutkowska, M. Bogdzevič, Kognitywny obraz Żmudzina w języku polskim i litewskim, "Slavistica Vilnensis" 2016, t. 61, , s. 107– 130.
Z. i K. Zierhofferowie, Nazwy geograficzne w listach Fryderyka Chopina, w: Język polski – wczoraj, dziś, jutro..., red. B. Czopek-Kopciuch, P. Żmigrodzki, Kraków 2010, s. 334 – 338.
Zasobu internetowe
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: