Historia literatury polskiej 1945-1989 WH-FP-II-1-HLP45-89
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXYMSAsSeAMZ7fKMJcq41nWtTCLrUNLei-WU2FavjBn41%40thread.tacv2/conversations?groupId=2cd37c6e-28d0-4091-9810-b2ce718799f6&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ajJqNV3xpxORAP6qBcejpypsfE9a_apwh-cxJ2_TsCvw1%40thread.tacv2/conversations?groupId=81a3b975-36a7-44db-bdb7-90f319a88b89&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aKMDZJuhe-gpfMS0HWHiJ9X763XR6S1_02TzeKdo583U1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fee3426d-5688-4ed8-aea1-f7fc6af48500&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu.
W cyklu 2021/22_L:
Zapoznanie się z ważnymi dziełami i zjawiskami we współczesnej literaturze polskiej z okresu 1945-1989, bez wyraźnego wyodrębniania literatury krajowej i emigracyjnej. Zdobywanie wiedzy oraz rozwój wyobraźni i swobody myślenia. Wypracowywanie u studentów myślenia równoległego o literaturze, historii, filozofii, sztuce, kulturze epoki, w której tkwi dzieło jako twór określonego czasu. A dokładniej zagadnienia poruszane na zajęciach prezentują się w następujący sposób: Autorzy i utwory nie pokrywają się z tymi, które uobecniły się na zajęciach z tego okresu literatury na studiach pierwszego stopnia. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: 3 punkty ECTS rozkładają się w następujący sposób:
1 pkt - udział w zajęciach,
1,8 pkt. - przygotowanie do zajęć (w tym czytanie lektur),
0,2 pkt. - przygotowanie się do pracy pisemnej i jej realizacja. | W cyklu 2022/23_L: 30 godzin - udział w zajęciach;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. | W cyklu 2023/24_L: 30 godzin - w tym 15 godzin udział w zajęciach i 15 praca indywidualna;
60 godzin - przygotowywanie się do zajęć. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
FP2_W03 Student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa.
FP2_U03 Student umie w sposób samodzielny zdobywać informacje naukowe, rozwijać kompetencje badawcze i kierować własną karierą zawodową..
FP2_K01 Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę uczenia się, rozwoju osobistego i uczestnictwa w kulturze przez całe życie, potrafi inspirować do tego inne osoby.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywnego udziału w zajęciach i pisemnej pracy zaliczeniowej. Student bardzo aktywny na zajęciach zostaje zwolniony z pracy pisemnej.
Literatura
Literatura podmiotowa:
Zygmunt Haupt, „Deszcz”; Witold Gombrowicz, „Przeciw poetom”; Rafał Wojaczek, „Piosenka z najwyższej wieży” i „Prośba”; Leopold Tyrmand, „Zły”; Czesław Straszewicz, „Turyści z bocianich gniazd”; Czesław Miłosz, „Dar” (wiersz z tomu „Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada”); Marek Hłasko, „Drugie zabicie psa”; Sławomir Mrożek, „Letni dzień”; Paweł Huelle, „Weiser Dawidek”; Wisława Szymborska, „Ludzie na moście” (wiersz z tomu pod tym samym tytułem); Władysław Broniewski, cykl wierszy „Anka”.
Opracowania:
K. Rutkowski, „W stronę Haupta”, „Teksty Drugie” 1991, nr 1-2.; A. Falkiewicz, „Polski Kosmos. Dziesięć esejów przy Gombrowiczu”, Kraków 1981; K. Nowosielski, „Ja mięso modlitwy. O poezji Rafała Wojaczka”, w: tenże, „Troska i czas. O poezji i przemijaniu”, Gdańsk 2001; A. Kijowski, „Wielki pisarz. Dla kogo?”, „Twórczość” 1962, nr 4; S. Kisielewski, „Leopold Tyrmand – pisarz zapomniany”, „Twórczość” 1962, nr 4; J. Sikora, „Czy Edward Stachura był rzeczywiście św. Franciszkiem w dżinsach?” , w: „Dzieło świętego Franciszka z Asyżu. Projekcja w kulturze i duchowości polskiej XIX i XX wieku”, red. D. Kielak, J. Odziemkowski i J. Zbudniewek, Warszawa 2004; V. Wejs-Milewska, „Wykorzenieni i wygnani. O twórczości Czesława Straszewicza”, Kraków 2003; K. Dybciak, „Poezja pełni istnienia”, w: tenże, „Trudne spotkanie. Literatura polska XX wieku wobec religii”, Kraków 2005; „W. Wyskiel, „Marka Hłaski portret bez tła”, w: „Lektury polonistyczne. Literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; M. Sugiera, „Dramaturgia Sławomira Mrożka”, Kraków 1997; „Nie wierzę w sztuczne raje”. Z Pawłem Huellem rozmawia Anna Zbierska, w: Rozmowy „Tytułu”, Gdańsk 1996; S. Balbus, „Wisława Szymborska – szkic do portretu i jedno zbliżenie”, w: „Lektury polonistyczne. Literatura współczesna”, t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997; R. Matuszewski, „Elementy tragizmu w poezji Broniewskiego”, w: „Władysław Broniewski w poezji polskiej”, Warszawa 1976.
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podmiotowa: Zygmunt Haupt, "Deszcz". Witold Gombrowicz, "Przeciw poetom". Rafał Wojaczek, "Piosenka z najwyższej wieży" i "Prośba" Leopold Tyrmand, "Zły". Edward Stachura, "Kropka nad ypsylonem". Czesław Straszewicz, "Turyści z bocianich gniazd". Czesław Miłosz, "Dar" (wiersz z tomu "Gdzie wschodzi słońce i kędy zapada"). Marek Hłasko, "Drugie zabicie psa". Sławomir Mrożek, "Letni dzień". Paweł Huelle, "Weiser Dawidek". Wisława Szymborska, "Ludzie na moście". Władysław Broniewski, "Anka" (cykl wierszy). Literatura przedmiotowa (opracowania): K. Rutkowski, "W stronę Haupta", "Teksty Drugie" 1991, nr 1-2. A. Falkiewicz, "Najbardziej fascynująca z piękności świata", w: tenże, "Dziesięć esejów przy Gombrowiczu", Kraków 1981. K. Nowosielski, "Ja mięso modlitwy. O poezji Rafała Wojaczka", w: tenże, "Troska i czas. O poezji i przemijaniu", Gdańsk 2001. A. Kijowski, "Wielki pisarz. Dla kogo?", "Twórczość" 1962, nr 4. S. Kisielewski, "Leopold Tyrmand - pisarz zapomniany", "Twórczość" 1962, nr 4. V. Wejs-Milewska, "Wykorzenieni i wygnani. O twórczości Czesława Straszewicza", Kraków 2003. K. Dybciak, "Poezja pełni istnienia", w: tenże, "Trudne spotkanie. Literatura polska XX wieku wobec religii", Kraków 2005. W. Wyskiel, "Marka Hłąski portret bez tła", w: "Lektury polonistyczne. Literatura współczesna", t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997. M. Sugiera, "Dramaturgia Sławomira Mrożka", Kraków 1997. "Nie wierzę w sztuczne raje". Z Pawłem Huellem rozmawia Anna Zbierska, w: Rozmowy ":Tytułu", Gdańsk 1966. S. Balbus, "Szkic do portretu i jedno zbliżenie", w: "Lektury polonistyczne. Literatura współczesna", t. 1, red. R. Nycz i J. Jarzębski, Kraków 1997. R. Matuszewski, "Elementy tragizmu w poezji Broniewskiego", w: "Władysław Broniewski w poezji polskiej", Warszawa 1976. |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Literatura podmiotowa i przedmiotowa (na kolejne zajęcia będzie sukcesywnie podawana na wcześniejszych bezpośrednio ćwiczeniach w postaci plików przesyłanych na platformie MS Teams. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: