Dialektologia WH-FP-II-1-Dial
Cele przedmiotu: Poznanie dialektów wchodzących w skład języka narodowego, ich charakterystyki językowej na tle kultury ludowej. Umiejętność rozpoznawania dialektów na podstawie charakterystycznych dla danego regionu cech fonetycznych, rozpoznawanie innowacji i cech archaicznych. Bezpośrednia obserwacja procesów rozwojowych, jakim podlega język, ekspansji lub cofania się poszczególnych zjawisk językowych. Podstawowym celem zajęć z dialektologii jest kształtowanie świadomości, iż język jest organem żywym, stale rozwijającym się, zróżnicowanym terytorialnie, mimo unifikacyjnego wpływu normy i mediów.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: OPIS ECTS:
udział w zajęciach - 30
przygotowanie do zajęć - 15
konsultacje - 5
kolokwium - 10
----------------
60: 30 godz. = 2 pkt. ECTS | W cyklu 2022/23_L: 3 pkt. ECTS:
1 ECTS = 30 godz. - uczestnictwo w zajęciach
2 ECTS = 50 godz. - samodzielna praca studenta (przygotowanie się do zajęć, lektura tekstów naukowych, wykonywanie ćwiczeń i zadań na platformie Moodle, przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego) | W cyklu 2023/24_L: 2 pkt. ECTS:
0,5 ECTS = 17 godz. - uczestnictwo w zajęciach + zaliczenie
1,5 ECTS = 43 godz. - samodzielna praca studenta (projekt: nagranie i analiza językowa tekstu gwarowego) |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
EU1 - student rozpoznaje i opisuje zróżnicowanie dialektalne polszczyzny współczesnej,
EU2 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami z zakresu dialektologii opisowej,
EU3 - potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę językową tekstu gwarowego,
EU4 - jest gotów do krytycznej oceny swojej wiedzy dialektologicznej, konfrontowania jej z najnowszymi opracowaniami naukowymi, zasięgania opinii ekspertów na ten temat.
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną:
objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii, wymienia metody badań dialektologicznych, wymienia główne dialekty, zna status językowy kaszubszczyzny, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów i podaje przykłady, zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, umie wymienić cechy dialektu jako terytorialnej odmiany polszczyzny, ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich; konfrontuje swoją wiedzę na temat dialektów z opracowaniami naukowymi i opiniami ekspertów
Na ocenę dobrą:
objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii i podaje przykłady, wymienia i opisuje metody badań dialektologicznych, wymienia główne dialekty, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów, rozpoznaje te cechy w wybranych tekstach, zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, zapisuje tekst gwarowy (dopuszczalne niewielkie błędy), zna status językowy kaszubszczyzny, wymienia cechy dialektu w kontekście literackiej odmiany języka, ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich i potrafi je opisać, ma świadomość roli gwar w tworzeniu lokalnych wspólnot; konfrontuje swoją wiedzę na temat dialektów z opracowaniami naukowymi i opiniami ekspertów
Na ocenę bardzo dobrą:
objaśnia podstawowe terminy z zakresu dialektologii, podaje przykłady, umie zastosować terminologię w opisie językoznawczym; wymienia, opisuje i rozpoznaje zastosowane metody badań dialektologicznych, prezentuje twórcę dialektologii; wymienia główne dialekty, opisuje cechy językowe poszczególnych dialektów, na podstawie cech językowych rozpoznaje, do jakiego dialektu należy zakwalifikować tekst; zna zasady zapisu tekstów gwarowych, czyta teksty zapisane fonetycznie, zapisuje tekst gwarowy, zna status językowy kaszubszczyzny; porównuje cechy dialektu i języka ogólnego; ma świadomość przemian zachodzących na obszarach wiejskich i potrafi je opisać, wie, jaki mają wpływ na mowę ludności wsi, ma świadomość, że gwary są czynnikiem kulturotwórczym i socjotwórczym; konfrontuje swoją wiedzę na temat dialektów z opracowaniami naukowymi i opiniami ekspertów
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: