Teoria literatury WH-FP-I-3-TeorLit-L
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=34846 (w cyklu 2022/23_L)
Cele ogólne przedmiotu: nabycie przez studenta wiedzy na temat głównych zagadnień teoretycznoliterackich dotyczących teorii literatury jako nauki, koncepcji dzieła literackiego; pogłębienie i zdobycie umiejętności analityczno-interpretacyjnych.
Cele uszczegółowione przedmiotu:
1. zapoznanie studenta z tekstami teoretycznymi z XX i XXI wieku, autorów polskich i obcych.
2. udoskonalenie i pogłębienie wiedzy z zakresu zagadnień teoretycznoliterackich,
3. udoskonalenie umiejętności lektury tekstów teoretycznych, wyodrębnienie zeń głównych tez,
4. pogłębienie umiejętności posługiwania się wiedzą teoretycznoliteracką w interpretacji dzieła literackiego i różnorodnych/ różnotworzywowych tekstów kultury,
5. ugruntowanie przekonania, że teoria literatury jest podstawą uprawiania literaturoznawstwa.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: ECTS [2 pkt.]
30 godz. udział w ćwiczeniach;
20 godz. samodzielna lektura tekstów teoretycznych;
20 godz. samodzielne przygotowanie się do sprawdzianów i aktywność w sieci;
konsultacje. | W cyklu 2023/24_L: udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie prac pisemnych: 10 godz.
samodzielna lektura artykułów teoretycznoliterackich: 20 godz.
Łącznie: 60 godzin = 2 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
FP1_W03; FP1_U03; FP1_K01.
Wiedza:
FP1_W03: zna podstawową terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu literaturoznawstwa i jego nauk pomocniczych.
Umiejętności:
FP1_U03: potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego.
Kompetencje społeczne:
FP1_K01: jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Wiedza:
Na ocenę 5 (bardzo dobry): biegła i pogłębiona znajomość treści lektur obowiązkowych i treści podawanych podczas wykładu i ćwiczeń; umiejętność porównania teoretycznych stanowisk badaczy; samodzielna (krytyczna) interpretacja tez teoretycznych.
Na ocenę 4,5/ 4 (dobry plus/ dobry): dobra znajomość lektury obowiązkowej wraz z poprawnością rozumienia głównych pojęć teoretycznych i tez przy ew. próbach dyskusji; dobra znajomość nazwisk badaczy, historyków i teoretyków literatury, a także ich szczególnych osiągnięć; poprawne zrozumienie treści przekazanych podczas ćwiczeń, sprawne posługiwanie się językiem polskim;
Na ocenę 3,5/ 3 (dostateczny plus/ dostateczny): hasłowa znajomość wykładanych treści; ogólnikowa znajomość tekstów podanych jako lektura obowiązkowa, bez umiejętności poprawnego merytorycznie ich zreferowania; nieznajomość nazwisk badaczy-literaturoznawców ani tytułów ich prac. Błędy ortograficzne, stylistyczne i interpunkcyjne.
Umiejętności:
Na ocenę 5 (bardzo dobry): umiejętność uargumentowania własnego stanowiska; samodzielność (oryginalność) w ujęciu tematów prac zaliczeniowych; dyskusja (czy polemika) z problemami; umiejętność formowania w pełni poprawnej wypowiedzi pisemnej i ustnej.
Na ocenę 4,5/ 4 (dobry plus/ dobry): umiejętność poprawnego omówienia lektur obowiązkowych i interpretacji utworów literackich; nieliczne uchybienia językowe.
Na ocenę 3,5/ 3 (dostateczny plus/ dostateczny): słabsza niż dobra, słaba znajomość literatury obowiązkowej; referowanie tekstów i interpretacje w miarę poprawne, ale bez zrozumienia sensu stawianych tez i ich rozwiązań; względna poprawność w redagowaniu pisemnych prac zaliczeniowych; ograniczona znajomość języka polskiego: błędy w pisowni i wymowie nazwisk polskich i obcych, liczne błędy ortograficzne, stylistyczne i interpunkcyjne.
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Frekwencję zaznacza się samodzielnie w dniu zajęć w godz. 9.45-16.00 (system Moodle, link: https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=37392). |
W cyklu 2023/24_L:
|
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: