Historia literatury polskiej – Pozytywizm WH-FP-I-3-HLP-Poz
Literatura polska po roku 1863 widziana przez pryzmat reprezentatywnych dla niej tekstów. Autorskie estetyki, poetyki i style; estetyki, poetyki i style charakterystyczne dla poszczególnych pokoleń literackich (pierwszego i drugiego pokolenia pozytywistów polskich), kierunków i prądów. Kontekst polityczny literatury postyczniowej (trauma powstania styczniowego, ekspresja stresu niewoli), ograniczenia swobody mówienia (cenzura, autocenzura i mowa ezopowa), literacko zaświadczone doświadczenie Sybiru. Wpływ koncepcji i doktryn zachodnich (literatura a filozofia, estetyka, etyka); ekspansja nauk przyrodniczych i społecznych oraz ich metodologii. Literatura wobec przyspieszenia cywilizacyjnego – pojęcie nowoczesności i jej przejawy, aspekt antropologiczny zjawiska, jego koszty społeczne i jednostkowe (psychologiczne – stresogenne). Antynomie światopoglądowe charakterystyczne dla epoki; dyskusje wokół opozycji: natura – kultura, tradycja – postęp. Przejawy postępu technicznego i jego wpływ na kulturę – przyspieszenie obiegu informacji, ekspansja środków masowego przekazu; kultura masowa i literatura popularna. Języki literatury postyczniowej, jej estetyki, poetyki i kody – tendencyjność, realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm. Paradygmaty genologiczne literatury okresu pozytywizmu.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 - Student zna, rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku;
W 2 - Student zna kanoniczne dzieła i głównych twórców epoki postyczniowej;
U 1 - Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki. Rozpoznaje motywy i jest w stanie przeprowadzić samodzielną analizę utworu w odniesieniu do problemów epoki.
U 2 - Student umie formułować opinie o literaturze XIX wieku w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki i analizować je z uwzględnieniem określonych kontekstów.
K1 - Student będzie gotowy do ciągłego podnoszenia wiedzy o polskiej i obcej literaturze i kulturze II połowy XIX wieku i oceniać jej wpływ na kolejne epoki literackie.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student wymienia i prezentuje dzieła charakterystyczne dla epoki; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student sprawnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki. Student będzie sprawnie dokonywał historycznoliterackiej analizy pozytywistycznych tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki.
Na ocenę dobrą student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla epoki; rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki i dokonuje historycznoliterackiej analizy pozytywistycznych tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dobrze posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki.
Na ocenę dostateczną student wymienia i prezentuje większość dzieł charakterystycznych dla epoki; w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne nurty i prądy XIX wieku. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł epoki i dokonuje elementarnej historycznoliterackiej analizy pozytywistycznych tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami ważnymi dla epoki.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
TEKSTY Z EPOKI (w kolejności opracowywania):
J. I. Kraszewski, Dziecię Starego Miasta
B. Prus, Omyłka
J. Supiński, Szkoła polska gospodarstwa społecznego [Praca] (artykuł)
L. Powidaj, Polacy i Indianie (artykuł)
A. Świętochowski, Praca u podstaw. Ogólne jej pojęcie; Praca organiczna (artykuły)
F. Ehrenfeucht, O prawdzie w literaturze (artykuł)
H. Sienkiewicz, Humoreski z teki Worszyłły (nowele)
E. Orzeszkowa, Kilka uwag nad powieścią (artykuł)
P. Chmielowski, Utylitaryzm w literaturze (artykuł)
G. Flaubert, Pani Bovary
E. Orzeszkowa, Nad Niemnem
E. Zola, Germinal
E. Orzeszkowa, Siteczko (nowela)
E. Orzeszkowa, Panna Róża (nowela)
H. Sienkiewicz, Legenda żeglarska (nowela)
H. Sienkiewicz, HKT (nowela)
H. Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa (nowela)
M. Konopnicka, Martwa natura (nowela)
B. Prus, Cienie (nowela)
B. Prus, Pleśń świata (nowela)
B. Prus, Sen (nowela)
B. Prus, Lalka
A. Sygietyński, Na skałach Calvados,
A. Sygietyński, Skałotocz palczak (nowela)
A. Dygasiński, Zając
M. Konopnicka, Madonna (cykl poetycki)
E. Orzeszkowa, Cham
H. Sienkiewicz, Bez dogmatu
B. Prus, Faraon
B. Prus, Z legend dawnego Egiptu (nowela)
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: