Poetyka cz. II WH-FP-I-2-PoetykaII
Zajęcia dotyczące wybranych problemów kompozycji dzieła literackiego ukazują te kwestie przede wszystkim w drodze wnikliwych analiz mniejszych form prozatorskich (opowiadań). Praca analityczna z tekstami literackimi, dopełniona lekturą publikacji teoretycznych, wprowadza kategorie-narzędzia i ich definicje, potrzebne w refleksji genologicznej, a także - w pewnym stopniu - tematologicznej.
Ćwiczenia poświęcone problematyce genologicznej zorganizowane są wokół wnikliwej lektury poezji oraz opracowań naukowych, dających zaplecze rozważaniom teoretycznym. Zagadnienia genologii prezentowane są z uprzywilejowaniem perspektywy komunikacyjnej oraz kładą nacisk na umiejscowienie dzieła w adekwatnym kontekście estetycznym. Całość kursu (Poetyka cz. II, sem. zimowy i letni) zamykają zajęcia dotyczące współczesnej sytuacji i stanu poetyki jako dziedziny badań literackich.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W02 - zna podstawową terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu tego działu poetyki, który dotyczy kompozycji dzieła literackiego (szczególnie epickiego);
FP1_W09 - zna współczesne metody analizy i interpretacji dzieła literackiego (szczególnie epickiego), których podstawowym punktem odniesienia jest kwestia kompozycji tegoż;
FP1_U03 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi poetologicznymi z zakresu kompozycji dzieła literackiego (szczególnie epickiego) oraz samodzielnie przeprowadzać jego analizę i interpretację;
FP1_K01 - zachowuje otwartość na konfrontowanie posiadanej wiedzy z zakresu kompozycji dzieła literackiego (szczególnie zaś epickiego) z najnowszymi ustaleniami poetologicznymi.
Kryteria oceniania
FP1_W02
- na ocenę bardzo dobrą: Student zna wszystkie wprowadzone podstawowe terminy, teorie i nurty metodologiczne z zakresu tego działu poetyki, którym jest kompozycja dzieła literackiego (szczególnie epickiego);
- na ocenę dobrą: Student zna większość wprowadzonych podstawowych terminów, teorii i nurtów metodologicznych z zakresu tego działu poetyki, którym jest kompozycja dzieła literackiego (szczególnie epickiego);
- na ocenę dostateczną: Student zna wybrane wprowadzone podstawowe terminy, teorie i nurty metodologiczne z zakresu tego działu poetyki, którym jest kompozycja dzieła literackiego (szczególnie epickiego).
FP1_W09
- na ocenę bardzo dobrą: Student świetnie orientuje się we współczesnych metodach analizy i interpretacji dzieła literackiego (szczególnie epickiego), których podstawowym punktem odniesienia jest kwestia kompozycji tegoż;
- na ocenę dobrą: Student orientuje się w większości współczesnych metod analizy i interpretacji dzieła literackiego (szczególnie epickiego), których podstawowym punktem odniesienia jest kompozycja tegoż;
- na ocenę dostateczną: Student orientuje się tylko w wybranych współczesnych metodach analizy i interpretacji dzieła literackiego (szczególnie epickiego), których podstawowym punktem odniesienia jest kompozycja tegoż.
FP1_U03
- na ocenę bardzo dobrą: Student potrafi posługiwać się wszystkimi podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi poetologicznymi z zakresu kompozycji dzieła literackiego (szczególnie epickiego) oraz samodzielnie przeprowadzać analizę i interpretację utworu (epickiego);
- na ocenę dobrą: Student potrafi posługiwać się większością podstawowych terminów i narzędzi badawczych poetologicznych z zakresu kompozycji dzieła literackiego (szczególnie epickiego) oraz samodzielnie przeprowadzać jego analizę, potrafi także w dużym zakresie samodzielnie poprawnie zinterpretować utwór;
- na ocenę dostateczną: Student potrafi posługiwać się tylko wybranymi podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi poetologicznymi z zakresu kompozycji dzieła literackiego (szczególnie epickiego); zarówno w wypadku analizy jak i interpretacji utworu w ograniczonym zakresie potrafi samodzielnie poprawnie oba przeprowadzić.
FP1_K01
- na ocenę bardzo dobrą: zachowuje dużą otwartość na konfrontowanie posiadanej wiedzy z zakresu kompozycji dzieła literackiego (szczególnie epickiego) z najnowszymi ustaleniami poetologicznymi;
- na ocenę dobrą: zachowuje znaczną otwartość na konfrontowanie posiadanej wiedzy z zakresu kompozycji dzieła literackiego (szczególnie epickiego) z najnowszymi ustaleniami poetologicznymi;
- na ocenę dostateczną: zachowuje niewielką otwartość na konfrontowanie posiadanej wiedzy z zakresu kompozycji dzieła literackiego (szczególnie epickiego) z najnowszymi ustaleniami poetologicznymi.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: