Historia literatury polskiej - Romantyzm WH-FP-I-2-HLPRom-W-L
Wykład ma charakter kursowy. Jego zadaniem jest zapoznanie Studentów z historią literatury polskiego romantyzmu, twórczością pisarzy epoki oraz z szeroką gamą zagadnień historycznoliterackich wiążących się z literaturą polską i (kontekstowo) powszechną epoki romantyzmu (1822-1863) oraz wyrobienie następujących umiejętności:
- opisu procesu rozwoju literatury polskiej lat 1822-1863 (w przypadku twórczości Cypriana Norwida - do śmierci poety) w porządku synchronicznym oraz diachronicznym ze wskazaniem i naszkicowaniem perspektywy estetycznej i kulturowej epoki oraz jej związków z tradycją epok wcześniejszych i wypracowanych w historii literatury prądów literackich
- rozpoznawania i opisywania istotnych dla romantyzmu zjawisk literackich, które decydują o osobliwości epoki jako formacji literackiej i kulturowej
- charakteryzowania i rozpoznawania problematyki romantyzmu brulionowego i romantyzmu dzieł publikowanych w epoce
- charakterystyki twórczości pisarzy romantycznych
- wiedzy na temat istotnych dla epoki cezur i ich związków z przemianami w historii Polski i Europy
- rozpoznawania kwestii związanych z genologią romantyczną oraz estetyką epoki
- posługiwania się kategoriami interpretacyjnymi charakterystycznymi dla analiz tekstów romantycznych i związanymi ze specyfiką twórczości poszczególnych pisarzy
- opisywania podstaw filozoficznych epoki i tendencji artystycznych, które znalazły odbicie w dziełach literackich.
- interpretacji dzieł epoki oraz głównych nurtów i szkół literackich
W cyklu 2021/22_L:
Wykład ma charakter kursowy. W ogólnym zarysie dotyczy nastepujących zagadnień: przegląd najważniejszych zjawisk literackich oraz indywidualności pisarskich tego czasu z wyborem problemów istotnych z punktu widzenia aktualnych kierunków badań nad literaturą epoki, takich jak: swoiste cechy romantyzmu polskiego, uniwersalizm i rodzimość, peryferia i centrum, zagadnienia geopoetyki, sytuacja i kierunki przemian wybranych gatunków literackich (genologia romantyzmu), miejsce epoki w procesie historycznym kultury polskiej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: Punktacja ECTS - 4 punkty
30 godzin - udział w zajęciach;
90 godzin - zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz przygotowywanie się do egzaminu. | W cyklu 2023/24_L: Punktacja ECTS - 4 punkty
30 godzin - udział w zajęciach;
90 godzin - zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz przygotowywanie się do egzaminu |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
- w ramach efektu FP1_W08 (Student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji, rozumie ich konteksty kulturowe, zna dorobek krytyczny im poświęcony) student ma wiedzę o literaturze lat 1794-1863, rozpoznaje i określa przemiany zachodzące w estetyce, kulturze, zna ważne daty i wydarzenia historyczne oraz odnoszące się do biografii i twórczości pisarzy. Potrafi scharakteryzować główne kategorie i cechy dzieł romantycznych, zna periodyzację epoki. Umie scharakteryzować problemy genologiczne epoki, przemiany zachodzące w literaturze.
- w ramach efektu FP1_U03 (Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego ) student potrafi posłużyć się w analizie oraz interpretacji literatury epoki romantyzmu kategoriami, definicjami i narzędziami badawczymi z obszaru literaturoznawstwa.
- w ramach efektu FP1_K01 (Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi
ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego
podnoszenia jej poziomu) student potrafi wykorzystać prace badawcze w procesie analizy tekstów epoki romantyzmu i umie krytycznie podejść do ustaleń badawczych.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny na zakończenie semestru.
Ocenę bardzo dobrą z egzaminu ustnego otrzyma Student, który wykazuje się bardzo dobrą znajomością treści i problematyki dzieł literackich lat 1795-1822, 1822-1863 i twórczości Norwida (do roku 1883). Rozpoznaje i omawia tendencje rozwojowe epoki, konteksty historyczne, estetyczne w stopniu bardzo dobrym. Bardzo sprawnie rozpoznaje problemy genologiczne epoki. Na wysokim poziomie interpretuje dzieła literackie, sprawnie wykorzystuje narzędzia historycznoliterackie i metodologiczne, zna konteksty i źródła, a także główne nurty badań nad epoką.
Ocenę dobrą z egzaminu otrzyma Student, który w stopniu dobrym opanował efekty uczenia się i wskazany materiał. Wykazuje się znajomością problematyki romantyzmu polskiego, zapoznał się z utworami z listy lektur i potrafi dokonać pogłębionej interpretacji utworów literackich.
Ocenę dostateczną z egzaminu otrzyma Student, który w stopniu podstawowym definiuje najważniejsze kategorie i zjawiska literatury epoki, wykazuje się podstawową znajomością literatury przedmiotu, potrafi dokonać interpretacji utworów w sposób schematyczny, na poziomie wiedzy podstawowej.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura polska lat: 1795-1821
Walka romantyków z klasykami, oprac. Kawyn (BN). Do wyboru 5 artykułów (spośród pism: J. Śniadeckiego, J. Koźmiana K. Brodzińskiego, L. Osińskiego, J. U. Niemcewicza)
Wybicki J., Mazurek Dąbrowskiego
Woronicz J.P., Hymn do Boga
Wirtemberska M., Malwina, czyli domyślność serca
Niemcewicz J. U., Śpiewy historyczne (dwa wybrane utwory)
Feliński A., Hymn na rocznicę ogłoszenia Królestwa Polskiego
Mickiewicz Adam, wiersze filomackie (Oda do młodości, Pieśń filaretów, Żeglarz)
Zorian Dołęga Chodakowski, O Słowiańszczyźnie przed chrześcijaństwem (wybrane fragmenty)
Literatura lat: 1822-1863 (z uwzględnieniem późnej twórczości Cypriana Norwida)
Mickiewicz A. Ballady i romanse (cały cykl),
Mickiewicz A. Sonety (5 sonetów z cyklu odeskiego i 5 sonetów z cyklu krymskiego)
Mickiewicz A. Zdania i uwagi
Mickiewicz A. liryki rzymsko-drezdeńskie (wybrane 3 utwory)
Mickiewicz A. liryki lozańskie
Mickiewicz A. Grażyna, Konrad Wallenrod, Giaur (do wyboru: 1 powieść poetycka spośród trzech proponowanych)
Mickiewicz A. Reduta Ordona
Mickiewicz A. , Dziady II, IV, III, I
Mickiewicz A., Pan Tadeusz (w całości)
Mickiewicz A., Księgi narodu polskiego i Księgi pielgrzymstwa polskiego (wybrane fragmenty)
Mickiewicz A., Literatura słowiańska (wybrane fragmenty - 4 wykłady)
Mickiewicz A., Królewna Lala, Pan Baron (jeden "poemat" do wyboru)
Mickiewicz A., "Trybuna Ludów", "Pielgrzym Polski" (po jednym artykule - do wyboru)
Słowacki J, Wiersze liryczne (szczególnie tom: Ja Orfeusz. Liryki i fragmenty z lat 1836-1849, wybór i wstęp M. Bizan, Warszawa 1974). 5 utworów sprzed 1842 roku i 5 utworów poetyckich napisanych po roku 1842 - do wyboru.
Słowacki J, Godzina myśli (w całości)
Słowacki J., Ojciec zadżumionych, W Szwajcarii, Wacław, Poema Piasta Dantyszka o piekle – 1 poemat (do wyboru, w całości)
Słowacki J., Anhelli
Słowacki J. Kordian
Słowacki J. Balladyna lub Lilla Weneda (do wyboru)
Słowacki J., Podróż do Ziemi Świętej z Neapolu, Beniowski – pierwszych V pieśni (do wyboru: jeden poemat dygresyjny - w całości, drugi - we fragmentach)
Słowacki J., Król-Duch (Rapsod I)
Słowacki J., Genezis z Ducha (w całości);
Słowacki J. Fantazy, Ksiądz Marek, Sen srebrny Salomei (1 z tych dramatów tzw. "późnych" do wyboru)
Słowacki J., Listy do matki (10 listów - do wyboru)
Krasiński Z., Wybrane poezje (5 utworów)
Krasiński Z. Agaj-Han lub inne opowiadanie (do wyboru)
Krasiński Z., Nie-Boska komedia
Krasiński Z., Irydion
Krasiński Z., Przedświt (wybrane fragmenty)
Krasiński Z., Psalmy przyszłości (Wybrany psalm)
Krasiński Z., Listy (wybór - 20 listów z różnych zbiorów listów: do ojca, do Delfiny Potockiej, do różnych adresatów) lub z antologii: Z. Krasiński, Listy: wybór, oprac. Z. Sudolski, 1997 (BN).
Norwid C., Vade-mecum (5 utworów)
Norwid C., Promethidion (w całości)
Norwid C., Assunta (fragmenty)
Norwid C., Białe kwiaty, Czarne kwiaty (oba utwory - w całości)
Norwid C., Ad leones
Norwid C., Pierścień Wielkiej Damy, Miłość-czysta u kąpieli morskich (1 dramat do wyboru)
Norwid C., Ostatnia z bajek
Fredro A. Pan Geldhab, Mąż i żona, Śluby panieńskie, Pan Jowialski, Zemsta, Dożywocie (do wyboru 2 komedie)
Goszczyński S., Zamek kaniowski
Malczewski A., Maria
Mochnacki M, O literaturze polskiej w wieku XIX (rozdział o "Marii" Malczewskiego)
Kraszewski J.I., Hrabina Cosel, Stara baśń (do wyboru)
Lenartowicz T., Wybór poezji (5 utworów)
Pol W., wiersze (3 utwory)
Rzewuski H., Pamiątki Soplicy (2 gawędy)
Sztyrmer L, Pantofel. Historia mojego kuzyna (Kraków 2002), Frenofagiusz i Frenolesty (Kraków 2002) – 1 utwór do wyboru;
Zaleski B., Wybór poezji (3 utwory)
Żmichowska N., Poganka
literatura uzupełniająca:
F. Claudon i in., Encyklopedia romantyzmu, Warszawa 1997.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1994;
R. Przybylski, A. Witkowska, Romantyzm, Warszawa 1997 (lub inne).
D. Siwicka, Romantyzm 1822-1863, Warszawa 1995.
Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1994.
E. Szczeglacka-Pawłowska, Romantyzm brulionowy, 2015.
E. Szczeglacka-Pawłowska, Romantyczny homo legens. Zygmunt Krasiński jako czytelnik polskich poetów, Warszawa 2003.
Ewa Szczeglacka-Pawłowska, Owady Norwida. „Ostatnia z bajek”, czyli o piękności istnienia, „Studia Norwidiana” 2021 nr 39, s. 117-134.
Ewa Szczeglacka-Pawłowska, Dzieło sztuki brulionowej. O korespondencji Zygmunta Krasińskiego (w świetle kilku listów z Bad Wildungen), „Tekstualia” 2022/2, s. 29-42.
W cyklu 2021/22_L:
LITERATURA OBOWIĄZKOWA I LITERATURA PIĘKNA Literatura polska lat: 1795-1821 Walka romantyków z klasykami, oprac. Kawyn (BN). Do wyboru 5 artykułów (spośród pism: J. Śniadeckiego, J. Koźmiana K. Brodzińskiego, L. Osińskiego, J. U. Niemcewicza) Literatura lat: 1822-1863 (z uwzględnieniem późnej twórczości Cypriana Norwida) Mickiewicz A. Ballady i romanse (cały cykl), Słowacki J, Wiersze liryczne (szczególnie tom: Ja Orfeusz. Liryki i fragmenty z lat 1836-1849, wybór i wstęp M. Bizan, Warszawa 1974). 5 utworów sprzed 1842 roku i 5 utworów poetyckich napisanych po roku 1842 - do wyboru. Krasiński Z., Wybrane poezje (5 utworów) Norwid C., Vade-mecum (5 utworów) Fredro A. Pan Geldhab, Mąż i żona, Śluby panieńskie, Pan Jowialski, Zemsta, Dożywocie (do wyboru 2 komedie) Goszczyński S., Zamek kaniowski Malczewski A., Maria Mochnacki M, O literaturze polskiej w wieku XIX (rozdział o "Marii" Malczewskiego) Kraszewski J.I., Hrabina Cosel, Stara baśń (do wyboru) Lenartowicz T., Wybór poezji (5 utworów) Pol W., wiersze (3 utwory) Sztyrmer L, Pantofel. Historia mojego kuzyna (Kraków 2002), Frenofagiusz i Frenolesty (Kraków 2002) – 1 utwór do wyboru; Zaleski B., Wybór poezji (3 utwory) Żmichowska N., Poganka II PODRĘCZNIKI AKADEMICKIE R. Przybylski, A. Witkowska, Romantyzm, Warszawa 1997 (lub inne). III MONOGRAFIE I SYNTEZY - M. Janion, Gorączka romantyczna. Warszawa 1975 (lub późniejsze); IV OMÓWIENIA DOTYCZĄCE TWÓRCZOŚCI POSZCZEGÓLNYCH AUTORÓW Adam Mickiewicz W. Borowy, O poezji Mickiewicza. Lublin 1999; Juliusz Słowacki M. Janion i M. Żmigrodzka, Słowacki mistyczny. Propozycje i dyskusje, Warszawa, 1981; Zygmunt Krasiński M. Bieńczyk, Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci, Warszawa 2001. Cyprian Norwid W. Borowy: O Norwidzie. Rozprawy i notatki, Warszawa 1960; |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: