Historia literatury polskiej - Romantyzm WH-FP-I-2-HLPRom-C-L
Celem przedmiotu jest zaawansowane zapoznanie Studentów z literaturą polskiego romantyzmu.
Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy, polegają na lekturze dzieła literackiego i pracy z tekstem. Służą pogłębieniu wiedzy z zakresu historii literatury polskiego romantyzmu. Koncentrują się na omówieniu problematyki najważniejszych dzieł literackich tego okresu, tj. "Ballady i romanse", "Sonety krymskie", "Maria", "Przedświt", "Irydion" i in. W oparciu o wybrane utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Aleksandra Fredry prezentowana jest specyfika (rozmaitość dominant estetycznych) i złożoność prądu romantycznego (bajronizm, orientalizm, sarmatyzm, profetyzm etc.).
W cyklu 2023/24_L:
Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy, polegają na lekturze dzieła literackiego i pracy z tekstem. Służą pogłębieniu wiedzy z zakresu historii literatury polskiego romantyzmu. Koncentrują się na omówieniu problematyki najważniejszych dzieł literackich tego okresu, tj. "Ballady i romanse", "Sonety krymskie", "Maria", "Przedświt", "Irydion" i in. W oparciu o wybrane utwory Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Zygmunta Krasińskiego, Cypriana Norwida, Aleksandra Fredry prezentowana jest specyfika (rozmaitość dominant estetycznych) i złożoność prądu romantycznego (bajronizm, orientalizm, sarmatyzm, profetyzm etc.). |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: ECTS - 2 pkt = 60h
10 h - przygotowywanie się do zajęć bieżących;
10 h - pisanie pracy rocznej;
10 h - nauka do kolokwium semestralnego;
30 h - udział w zajęciach | W cyklu 2022/23_L:
Uczestnicząc w zajęciach Student mam możliwość uzyskania 2 punktów ECTS, na które składają się:
30 godzin - uczestniczenie w zajęciach;
10 godzin - przygotowywanie się do zajęć;
20 godzin - pisanie pracy zaliczeniowej;
| W cyklu 2020/21_L:
Uczestnicząc w zajęciach Student mam możliwość uzyskania 2 punktów ECTS, na które składają się:
30 godzin - uczestniczenie w zajęciach;
10 godzin - przygotowywanie się do zajęć;
20 godzin - pisanie pracy zaliczeniowej;
| W cyklu 2023/24_L: ECTS 4pkt = 120h (Dwa semestry).
1,5 pkt ECTS - lektura i przygotowanie do zajęć w trybie ciągłym.
1pkt ECTS - przygotowanie do kolokwium semestralnego
1,5 pkt ECTS - wybór tematu i przygotowanie pisemnej pracy rocznej. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
EU_1
Student zna kanoniczne dzieła literackie okresu romantyzmu;
Student wie, w jaki sposób należy je analizować i interpretować;
Student ma dobrą znajomość literatury przedmiotu
EU_2
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych;
Student posiada podstawowe umiejętności w zakresie formułowania
problemów badawczych, doboru metod i narzędzi
badawczych oraz prezentowania wyników
przeprowadzonych badań w sposób zgodny z normami
języka polskiego
Student potrafi samodzielnej dokonać interpretacji romantycznego dzieła literackiego;
Student konstruuje odpowiedni horyzont odniesień aksjologicznych;
posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu,
merytorycznego argumentowania i formułowania
wniosków
EU_3
Student ma świadomość roli wiedzy o literaturze romantycznej
w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu
społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
- student zna kryteria periodyzacji literatury polskiej i powszechnej, zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok, główne kierunki ich analizy i interpretacji. Zna ramy czasowe epoki romantyzmu, potrafi wskazać i omówić najwybitniejsze dzieła literatury romantycznej.
-potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami.
Na ocenę dobrą student:
-zna kryteria periodyzacji literatury polskiej,zna kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa.
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.
Na ocenę dostateczną student:
- ma podstawową wiedzę w zakresie periodyzacji literatury polskiej, potrafi wymienić kanoniczne dzieła literackie z poszczególnych epok.
- potrafi podjąć próbę opisu dzieła literackiego z wykorzystaniem podstawowych terminów i narzędzi badawczych.
- potrafi podjąć próbę krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: