Historia literatury polskiej 1945-1989. Prolegomena WH-FP-I-2-HLPProl
II wojna światowa odcisnęła swoje piętno w dziełach literackich i w myśleniu o literaturze jako fenomenie kulturowym. Pojawiające się świadectwa wydarzeń wojennych, doświadczeń lagrów, obozów i wojennej tułaczki doprowadziły do przemian w formach autobiograficznych i dokumentalnych. Rozpad dotychczasowego świata i wojenna trauma znalazły odzwierciedlenie w rozpadzie form gatunkowych. Rozliczeni polityczne bądź ich brak pociągnęły za sobą konsekwencje w postaci zerwania naturalnej geografii literackiej, całkowicie zmieniły życie literackie: pisma, wydawnictwa, instytucje. Życie literackie toczyło niezależnie na emigracji, a socrealizm wdarł się w polską rzeczywistość ze swoją estetyka, przesłaniami i cenzurą. Kolejne wydarzenia polityczne: 1956, 1968, 1970, 1980 i 1989 bezpośrednio ingerowały w kształt życia literackiego oraz biografie konkretnych pisarzy. Celem wykładu będzie określenie specyfiki historycznoliterackiej tego okresu oraz wskazanie zasadniczych problemów badawczych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
HLPXX_01
zna na poziomie zaawansowanym kluczowe dzieła literatury polskiej w pogłębiony sposób rozumie jej związki z literaturą światową
HLPXX_02
potrafi posługiwać się właściwymi terminami i narzędziami badawczymi
z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i
interpretację złożonego dzieła literackiego
HLPXX_03
jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i
konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii
ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu
Kryteria oceniania
Egzamin ustny obejmujący odpowiedź na trzy pytania:
dotyczące treści lektur
dotyczące problematyki epoki
dotyczące terminologii.
Ocenę niedostateczną uzyskuje student, który nie zna treści lektur, nie uczestniczył w zajęciach, nie potrafi wskazać i omówić wybranego problemu analitycznego, nie posługuje się terminologią literaturoznawczą.
Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zna treść wykładu i lektur, potrafi w sposób odtwórczy zrekonstruować ich problematykę, uczestniczył w zajęciach, zna podstawowe terminy literaturoznawcze, potrafi wskazać podstawowy kontekst historycznoliteracki dotyczący wybranego problemu.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który zna treść wykładu, przeczytał lektury dokładnie, potrafi udzielić odpowiedzi na pytania dotyczące treści o wysokim stopniu szczegółowości. Wskazuje istotne problemy badawcze i ich konteksty w odniesieniu do wybranego utworu. Potrafi odtwórczo dokonać analizy wybranego zagadnienia. Zna terminologię literaturoznawczą.
Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który zna treść wykładu, zna wszystkie lektury w stopniu wysokiej szczegółowości, potrafi samodzielnie przeprowadzić analizę wskazanego problemu z odniesieniami do literatury przedmiotu, posługuje się świadomie i płynnie terminologią literaturoznawczą, umie sformułować dobrze uzasadnione opinie krytyczne.
Literatura
A. Nasiłowska, Historia literatury polskiej (2019).
T. Drewnowski, Literatura polska 1944 1989 Próba scalenia (2004)
M. Stępień, Jak grecka tragedia. Pisarz polski w sytuacji wyboru (1944–1948)” (2005)
J. Jarzębski, Apetyt na Przemianę. Notatki o prozie współczesnej (1997)
J. Jarzębski, Pożegnanie z emigracją. O powojennej prozie polskiej (1998)
Literatura podstawowa:
E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939–1965, t. 1–2, Warszawa 1982 (i wyd. nast.).
W. Bolecki, Modalności modernizmu. Analizy, studia, interpretacje, Warszawa 2012.
S. Burkot, Literatura polska po roku 1939, Warszawa 2007.
P. Czapliński, P. Śliwiński, Literatura polska 1976–1998. Przewodnik po prozie i poezji, Kraków 2000.
T. Drewnowski, Literatura polska 1944–1998. Próba scalenia. Obiegi — wzorce — style, Kraków 2004.
Z. Jarosiński, Literatura lat 1945–1975, Warszawa 1996.
Literatura emigracyjna 1939–1989, red. J. Garliński i in., t. 1–2, Katowice 1994–1996.
.
Literatura uzupełniająca:
G. Gazda, Słownik europejskich kierunków i grup literackich XX wieku, Warszawa 2000.
Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, red. A. Hutnikiewicz, A. Lam, t. 1–2, Warszawa 2000.
Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in., Wrocław 1992.
Współcześni polscy pisarze i badacze literatury. Słownik biobibliograficzny, t. 1-10, pod red. J. Czachowskiej, A. Szałagan. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: