Gramatyka historyczna języka polskiego (morfologia) WH-FP-I-2-GHJPMorf-W
Cele przedmiotu: student umie określić pozycję języka polskiego w grupie języków słowiańskich, zna elementy gramatyki języka scs; student zna system wokaliczny i konsonantyczny od prasłowiańszczyzny poprzez język staropolski do współczesnej polszczyzny; nabywa praktycznej umiejętności analizy historycznojęzykowej tekstów staropolskich (w szczególności umie rozpoznawać i nazwać dawne procesy fonetyczne, fleksyjne i słowotwórcze); potrafi objaśnić współczesne formy językowe odbiegające od normy.
Wymagania wstępne: zaliczenie zajęć z Gramatyki Opisowej Języka Polskiego
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2021/22_L: Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
konsultacje -10 godzin
przygotowanie do zajęć-15 godzin
przygotowanie do egzaminu- 20 godzin
suma: 75 godzin/30 = 3 pkt ECTS
| W cyklu 2022/23_L: Opis ECTS:
udział w zajęciach - 30 godz.
konsultacje -10 godzin
przygotowanie do zajęć-15 godzin
przygotowanie do zaliczenia- 20 godzin
suma: 75 godzin/30 = 3 pkt ECTS
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student nazywa procesy towarzyszące kształtowaniu się języka polskiego, rozpoznaje prasłowiański tematy rzeczowników, wyjaśnia pochodzenie form zaimków typowych tylko dla języka polskiego, rozróżnia formy proste i złożone przymiotników, zna rozwój liczebników, przedstawia zagadnienia dotyczące fleksji werbalnej.
Ponadto analizuje teksty staropolskie, w charakterystyce których łączy wiedzę teoretyczną i praktyczną, porównuje formy archaiczne i współczesne i uzasadnia zmiany w nich zachodzące.
Pracuje samodzielnie nad materiałem, wyciąga wnioski z jego analizy i uzasadnia zmiany zachodzące podczas kształtowania się języka polskiego.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą:
student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu
językoznawstwa w stopniu bardzo dobrym (opanował >90% materiału);
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu bardzo dobrym (opanował >90% materiału);
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z gramatyki historycznej języka polskiego w stopniu bardzo dobrym (opanował >90% materiału);
potrafi analizować zjawiska i procesy historyczne w stopniu bardzo dobrym (opanował >90% materiału);
potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej
przy charakterystyce tekstów w stopniu bardzo dobrym (poprawnie analizuje >90% przykładów).
Na ocenę dobrą z plusem:
student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu językoznawstwa w stopniu więcej niż dobrym (>80%);
ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu więcej, niż dobrym (opanował >80% materiału);
potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej
przy charakterystyce tekstów w stopniu więcej, niż dobrym (poprawnie analizuje >80% przykładów).
Na ocenę dobrą:
student zna na poziomie rozszerzonym terminologię nauk humanistycznych z zakresu
językoznawstwa w stopniu dobrym (>70%);
ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu dobrym (opanował >70% materiału);
potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej
przy charakterystyce tekstów w stopniu dobrym (poprawnie analizuje >70% przykładów).
Na ocenę dostateczną z plusem:
student zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu
językoznawstwa w stopniu więcej niż dostatecznym (>60%);
ma wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu więcej niż dostatecznym (>60%);
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z gramatyki historycznej języka polskiego w stopniu więcej niż dostatecznym (opanował >60% materiału);
potrafi analizować zjawiska i procesy historyczne w stopniu więcej niż dostatecznym (>60%);
potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej
przy charakterystyce tekstów w stopniu więcej, niż dostatecznym (poprawnie analizuje >60% przykładów).
Na ocenę dostateczną:
student zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu
językoznawstwa w stopniu dostatecznym (>55%);
ma wiedzę o kryteriach periodyzacji historii języka polskiego i jego kontekstach kulturowych; zna badania i dorobek krytyczny z zakresu historii języka polskiego w stopniu dostatecznym (>55%);
ma wiedzę szczegółową z gramatyki historycznej języka polskiego w stopniu dostatecznym (opanował >55% materiału);
potrafi analizować zjawiska i procesy historyczne w stopniu dostatecznym (>50%);
potrafi wyzyskać wiedzę z gramatyki opisowej i gramatyki historycznej
przy charakterystyce tekstów w stopniu dostatecznym (poprawnie analizuje >55% przykładów).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: