Arcydzieła literatury światowej WH-FP-I-2-C-ArcLit
Celem przedmiotu jest wspólna lektura wybranych arcydzieł literatury światowej. Zamiast pobieżnego przeglądu 100 arcydzieł, zajęcia – utrzymane w mieszanej formule, łączącej elementy wykładu z konwersatorium – proponują wspólną lekturę wybitnych tekstów wedle metody, która polega na wszechstronnym analizowaniu „gęstych” miejsc tekstu: nazw własnych, aluzji, osobliwości stylistycznych, fragmentów ciemnych, zagadkowych.
W ramach zajęć studenci będą analizować i interpretować po uprzedniej lekturze wybrane utwory literackie, które wpłynęły na kulturę, przy jednoczesnej ich klasyfikacji jako arcydzieł oraz charakteru uniwersalnego i dystynktywnego.
W cyklu 2023/24_L:
Dzieło literackie, arcydzieło, kanon |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: 2 pkt ECTS, w tym:
1 pkt ECTS - 30 h - udział w zajęciach
1 pkt ECTS - 30 h - samodzielna praca studenta (przygotowanie się do zajęć, wykonywanie zadań, pisanie pracy semestralnej)
| W cyklu 2023/24_L: Udział w zajęciach 30 godz. = 1 ECTS
samodzielna lektura 60 godz. = 1 ECTS
suma: 90 godz. = 2 ECTS |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Studentka/student:
EU1- zna podstawowy dorobek literatury światowej, zna związki współczesnej literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i arcydziełami literatury światowej;
EU2 - ma uporządkowaną wiedzę o kryteriach periodyzacji literatury powszechnej, zna kanoniczne dzieła literatury światowej i ich konteksty kulturowe, ze szczególnym uwzględnieniem literatury i kultury antycznej, w tym: biblijnej oraz najnowszej literatury europejskiej (ma podstawową wiedzę o przekładach, najważniejszych badaniach z tego zakresu i ich rezultatach);
EU3 - potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami
badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie
przeprowadzić analizę i interpretację omawianego (arcy)dzieła literackiego
w celu odsłonięcia jego znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
EU4 - jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami badaczy literatury powszechnej, jest gotów do zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia poziomu wiedzy.
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną
student wymienia i prezentuje większość omawianych dzieł i zagadnień, w stopniu dostatecznym rozpoznaje i rozróżnia główne dzieła, nurty i prądy literatury powszechnej. Student formułuje podstawowe opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje elementarnej historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student dostatecznie posługuje się terminami i pojęciami (arcydzieło, tajemnice arcydzielności, historia literatury jako historia arcydzieł, arcydzieło i kanon, literatura powszechna, literatura światowa, Weltliteratur, World Literature).
Na ocenę dobrą
student wymienia i prezentuje większość omawianych dzieł i zagadnień, w stopniu dobrym rozpoznaje i rozróżnia główne dzieła, nurty i prądy literatury powszechnej. Student formułuje opinie o literaturze w oparciu o znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student posługuje się terminami i pojęciami (arcydzieło, tajemnice arcydzielności, historia literatury jako historia arcydzieł, arcydzieło i kanon, literatura powszechna, literatura światowa, Weltliteratur, World Literature).
Na ocenę bardzo dobrą
student wymienia i prezentuje omawiane dzieła i zagadnienia, sprawnie rozróżnia główne dzieła, nurty i prądy literatury powszechnej. Student umiejętnie formułuje opinie o literaturze w oparciu o bardzo dobrą znajomość problematyki reprezentatywnych dzieł i dokonuje historycznoliterackiej analizy tekstów z uwzględnieniem określonych kontekstów. Student umiejętnie posługuje się terminami i pojęciami (arcydzieło, tajemnice arcydzielności, historia literatury jako historia arcydzieł, arcydzieło i kanon, literatura powszechna, literatura światowa, Weltliteratur, World Literature).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Uwagi
W cyklu 2023/24_L:
Dyżur dr hab. Anny Szczepan-Wojnarskiej prof. ucz. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: