Wstęp do nauki o literaturze WH-FP-I-1-WstNauLit
Zajęcia mają charakter ćwiczeniowy. Ich celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi terminami (oraz ich definicją) nauki o literaturze. Podejmując lekturę tekstów naukowych studenci zdobywają wiedzę na temat podstawowych dziedzin literaturoznawstwa: teorii literatury, historii literatury i krytyki literackiej. Ponadto w ramach ćwiczeń omówione zostają szczegółowiej problemy takie jak: istota literackości (wyznaczniki literatury), geneza sztuki literackiej i sposobów jej badania, subiektywizm i obiektywizm badawczy. Studenci zapoznają się z różnorodnością ujęć stosunku dzieła literackiego do rzeczywistości (mimesis, fikcjonalność) a także z problematyką odbioru dzieła literackiego, jego rozumieniem i interpretacją. W ramach zajęć podjęte zostają również zagadnienia takie jak intertekstualność oraz kategoria arcydzielności dzieła sztuki (arcydzieło literackie, kanon literacki).
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
FP1_W01
Student:
- rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej.
FP1_W02
- zna podstawową terminologię, teorie i nurty metodologiczne z zakresu
literaturoznawstwa i jego nauk pomocniczych
FP1_U03
Student:
- potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego.
FP1_K01
Student:
- jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami oraz zasięgania opinii ekspertów, a także ciągłego podnoszenia jej poziomu.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student: rozumie znaczenie filologii polskiej w obszarze nauk humanistycznych i w systemie kultury narodowej; potrafi wymienić działy literaturoznawstwa, wymienić wyznaczniki literatury oraz określić jej funkcje. Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami i narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa, umie zdefiniować gatunek i rodzaj literacki oraz samodzielnie przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego, teatralnego, filmowego. Student rozumie specyfikę obecności literatury w Sieci. Ponadto student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy literaturoznawczej i konfrontowania jej z najnowszymi ustaleniami. Potrafi na bieżąco weryfikować i uzupełniać stan wiedzy o najnowszych teoriach i metodach badań literaturoznawczych. Rozumiejąc ich specyfikę potrafi zastosować je w praktyce badawczej.
Na ocenę dobrą student rozumie znaczenie filologii polskiej, potrafi wymienić działy literaturoznawstwa, dokonać ich charakterystyki, potrafi odróżnić historię literatury od krytyki literackiej i teorii literatury. Student potrafi wymienić i opisać wyznaczniki literatury oraz określić jej funkcje. Ponadto potrafi posługiwać się podstawowymi terminami z zakresu literaturoznawstwa i ze zrozumieniem podejmować próby analizy i interpretacji dzieła literackiego. Student potrafi także scharakteryzować specyfikę liternetu. Jest zorientowany w najnowszych kierunkach badań literaturoznawczych. Potrafi je wymienić i scharakteryzować. Student jest gotów nieustannie uzupełniać swoją wiedzę i poszerzać horyzont poznawczy.
Na ocenę dostateczną student posiada podstawową wiedzę z zakresu wstępu do nauki o literaturze; wie co to jest filologia, potrafi wymienić działy literaturoznawstwa oraz wskazać na wyznaczniki literatury, pozwalające określić, co nią jest a co nią nie jest. Student potrafi posługiwać się podstawowymi terminami niezbędnymi do analizy i interpretacji dzieła literackiego. Student rozumie na czym polega różnica pomiędzy dziełem drukowanym a dziełem publikowanym w Sieci. Student potrafi wymienić nazwy najnowszych kierunków badań nad literaturą i pokrótce je opisać.Student jest gotów nieustannie uzupełniać swoją wiedzę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: