Tradycja antyczna WH-FP-I-1-TradycAnty
Problematyka wykładów:
Język grecki i łaciński – języki martwe czy żywe? Podstawy kultury europejskiej. Słowne pamiątki antyku. Filozofia grecka jako podstawa myśli europejskiej. Etyki starożytnej Grecji i ich recepcja (m.in. zasada „prepon”). Idea Paideii – systemy wychowawcze w dziejach Europy. Kobieta w kulturze antyku „Trójjedyna Choreia”, czyli współistnienie sztuk. Retoryka (sztuka świadomej i perswazyjnej wypowiedzi) i jej znaczenie dla historii Europy. Epika w starożytności i jej recepcja (m. in. zmiany refleksji literaturoznawczej i historycznej). Liryka w starożytności i jej recepcja. Dramat w starożytności i późniejsza recepcja (Theatrum mundi). Kultura europejska i łacińskie średniowiecze. Antyk w renesansie – kierunki recepcji. Antropologia społeczeństw antycznych: narodziny, miłość, śmierć. Resume wiedzy o starożytnych korzeniach kultury europejskiej
Tematy dotyczące stricte literatury antycznej: u źródeł gatunków literackich liryka grecka (miary metryczne), epopeja, tragedia, komedia, dialog i diatryba. Epoka hellenistyczna - narodziny współczesnej kultury (np. Lukian i science fiction), idea synergii, epigramat, idylla, agonistyka. Kolekcjonerstwo literackie, oryginalność Literatury starożytnego Rzymu (od Plauta do Boecjusza, w zarysie).
"Doświadczyć chorei" - zajęcia poetycko-muzyczne.
W cyklu 2021/22_Z:
jak w opisie skróconym |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych z
zakresu wiedzy o kulturze;
- ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o
kulturze;
- ma uporządkowaną wiedzę o związkach współczesnej
literatury i kultury polskiej z kulturą śródziemnomorską i
arcydziełami literatury światowej;
- posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury
antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii
humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie
podstawowym
-potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i
poprawnie przekazywać informacje pochodzące z mediów
tradycyjnych i elektronicznych;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie
dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy.
Opis ECTS
Za udział w zajęciach Student może uzyskać 2 punkty ECTS, na które składają się
- udział w zajęciach - 30 godzin;
- przygotowanie pracy pisemnej - 20 godzin;
- przygotowanie się do egzaminu - 25 godzin.
Kryteria oceniania
Niedostateczną ocenę uzyskuje Student, który nie opanował efektów kształcenia.
Dostateczną ocenę uzyskuje Student, który:
- w stopniu dostatecznym zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze;
- w stopniu dostatecznym ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze;
- w stopniu dostatecznym posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie podstawowym;
- w stopniu dostatecznym potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa w celu odsłonięcia znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym zgodnie ze studiowanymi specjalnościami;
- w stopniu dostatecznym posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków;
- w stopniu dostatecznym ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- w stopniu dostatecznym ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
Dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- w dobrym stopniu zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze;
- w dobrym stopniu ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze;
- w dobrym stopniu posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie podstawowym;
- w dobrym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa w celu odsłonięcia znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym zgodnie ze studiowanymi specjalnościami;
- w dobrym stopniu posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków;
- w dobrym stopniu ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- w dobrym stopniu ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje Student, który:
- w bardzo dobrym stopniu zna terminologię nauk humanistycznych z zakresu wiedzy o kulturze;
- w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną, ogólną i szczegółową, wiedzę o kulturze;
- w bardzo dobrym stopniu posiada uporządkowaną wiedzę na temat literatury i kultury antycznej oraz wywodzącej się z niej terminologii humanistycznej, a także zna język łaciński na poziomie podstawowym;
- w bardzo dobrym stopniu potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami badawczymi z zakresu literaturoznawstwa w celu odsłonięcia znaczeń, aksjologicznych horyzontów, kontekstowych odniesień do tradycji literackiej i kulturowej, społecznych uwikłań i miejsca w procesie historyczno-kulturowym zgodnie ze studiowanymi specjalnościami;
- w bardzo dobrym stopniu posiada umiejętność referowania literatury przedmiotu, merytorycznego argumentowania i formułowania wniosków;
- w bardzo dobrym stopniu ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy;
- w dobrym stopniu ma świadomość roli wiedzy o kulturze, języku i literaturze w budowaniu tożsamości narodowej i rozwijaniu dialogu społecznego na poziomie lokalnym, krajowym i globalnym.
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy zostaną zweryfikowane na postawie pracy pisemnej (test oraz analiza i interpretacja wybranych pojęć, zagadnień i utworów) - 70%.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności zostaną zweryfikowane na podstawie egzaminu ustnego, który będzie miał charakter uzupełniający, sprawdzający umiejętność czytania w języku łacińskim i greckim oraz sentencji-pamiątek słownych po antyku śródziemnomorskim - 30%
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych zostaną zweryfikowane w trakcie dyskusji na zajęciach.
Punkty dodatkowe za udział w projekcie "Doświadczyć chorei"
Literatura
Wykaz literatury
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):
A.1. wykorzystywana podczas zajęć:
A. Krokiewicz, Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 1959,
W. Jaeger, Paideia. Formowanie człowieka greckiego, przeł. M. Plezia i H. Bednarek, Warszawa 2001,
M. Cytowska, H. Szelest, Historia literatury starożytnej, PWN Warszawa 2007.
M. Korolko, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.
E. R. Curtius, Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, tłum. i oprac. A. Borowski, Kraków 1997.
+ Materiały własne
A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:
Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. W. Lengauer i L. Trzcionkowski, Warszawa 2011
+ materiały opracowane przez wykładowcę i dostarczane uczestnikom kursu w formie elektronicznej
B. Literatura uzupełniająca:
H. Lausberg, Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, przeł. A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002.
A. F. Grabski, Dzieje historiografii, Poznań 2006.
D. R. Kelly, Losy historii. Badanie przeszłości od Herdera do Huizingi, Warszawa 2010
W cyklu 2021/22_Z:
jak w opisie głównym przedmiotu, część materiałów dostarczana przez wykładowczynię online lub w formie papierowej |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym z możliwością korzystania |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: