Historia literatury polskiej 1918-1945 WH-FP-I-1-HLP18-45
Cykl zajęć pomyślany jest tak, by uświadamiać studentom nie tylko nowe zjawiska literackie w okresie od 1918 do 1945 roku, ale także uzmysławiać odrębność i z drugiej strony - ciągłość realizowaną przez literaturę okresu międzywojnia i okupacji w zakresie - najogólniej mówiąc - paradygmatów literackich (wątków, idei, tematów) - w nawiązaniu do epok wcześniejszych – a szczególnie szeroko i rozmaicie rozumianej formacji modernistycznej, która na przełomie XIX i XX wieku dokonała wielkiej reformy językowej literatury i piśmiennictwa polskiego, czyniąc z języka podstawowe narzędzie i uniwersalne medium kulturowej aktywności.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2023/24_L: |
Efekty kształcenia
EU 1 student zna podstawowe konteksty kulturowe literatury dwudziestolecia
miedzywojennego
EU 2 student zna główne nurty i najważniejsze dzieła literatury dwudziestolecia miedzywojennego
EU 3 student umie interpretować dzieła literackie dwudziestolecia międzywojennego
OPIS ECTS:
2 pkt
30 godzin - aktywne uczestniczenie w zajęciach
15 godzin - przygotowanie się do zajęć i napisanie referatu
15 godzin - przygotowanie się do końcowego kolokwium
Kryteria oceniania
.
2. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł elementarną wiedzę z zakresu historii literatury polskiej 1918-1945. Umie wymienić najważniejszych autorów oraz dokonać charakterystyki ich twórczości. Zna najważniejsze gatunki uprawiane w tym okresie. Potrafi wskazać cechy dystynktywne twórczości omawianych na zajęciach pisarzy i osadzić ich na historycznoliterackiej mapie. Ma też świadomość wagi literatury polskiej 1918-1945, jej przełomowego charakteru oraz wpływów jakie jej twórcy wywarli na najnowszą literaturę.
3. Ocena dobrą otrzymuje student, który potrafi dokonać biegłej charakterystyki omawianych autorów i ich twórczości.
Potrafi ustosunkować się do kwestii genologicznych, polemik i kontrowersji badawczych dotyczących historii literatury polskiej 1918-1945. Posługuje się swobodnie odniesieniami do innych okresów literackich, umie wskazać ślady ich wpływu na literaturę XX wieku. Potrafi przywołać przykłady późniejszego znaczenia autorów tego okresu. Przejawia zainteresowanie
aktualnym stanem badań, a swoje zdanie potrafi ująć w spójny i logiczny sposób, posługując się poprawną polszczyzną i używając fachowej nomenklatury. Ma pogłębioną świadomość wagi literatury lat 1918-1945 i wpływów jakie wywarła ona na najnowszą literaturę polską i europejską.
4. Ocenę bardzo dobrą uzyskuje student, który spełnia kryteria oceny dobrej. Nadto wykazuje pogłębioną znajomość historii literatury polskiej 1918-1945 (również spoza listy lektur przeznaczonych na zajęcia) i zna najnowszy stan badań dotyczących epoki.
Literatura
- J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184)
- J. Lechoń, Poezje, oprac. R. Loth, Wrocław 1990. (BN I 256)
- J. Iwaszkiewicz, Wiersze, t.1, Warszawa 1977.
- K. Wierzyński, Wybór poezji, oprac. K. Dybciak, Wrocław 1991. (BN I 275)
- M. Głowiński, Grupa literacka a model poezji. Przykład Skamandra, [w:] idem, Style odbioru: szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977 lub [w:] Z problemów literatury polskiej XX wieku, t. II: Literatura międzywojenna, pod red. A. Brodzkiej i Z. Żabickiego, Warszawa 1965.
- J. Kwiatkowski, Programy literackie, [w:] idem, Dwudziestolecie międzywojenne, Warszawa 2002.
- T. Peiper, Nowe usta, [w:] idem, Pisma wybrane, oprac. S. Jaworski, Wrocław 1979. (BN I 235)
- J. Przyboś, Wybór poezji, oprac. E. Balcerzan i A. Legeżyńska, Wrocław 1989. (BN I 266)
- J. Sławiński, Koncepcja języka poetyckiego awangardy krakowskiej, Kraków 1998.
- J. Kwiatkowski, Świat poetycki Juliana Przybosia, Warszawa 1972.
- B. Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, Wrocław 1989. (BN I 264)
- W. P. Szymański, Wyznawca absolutu i materii - Bruno Schulz, [w:] Prozaicy dwudziestolecia międzywojennego. Sylwetki, red. B. Faron, Warszawa 1972
- W. Bolecki, Język poetycki i proza: twórczość Brunona Schulza, [w:] Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Wrocław 1982.
- W. Gombrowicz, Ferdydurke, Kraków 2007. (lub inne wydania)
- J. Błoński, Fascynująca Ferdydurke, [w:] Forma, śmiech i rzeczy ostateczne. Studia o Gombrowiczu, Kraków 1994.
- J. Błoński, O Gombrowiczu, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z. Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984.
- J. Jarzębski, Pojęcie „formy” u Gombrowicza, [w:] Gombrowicz i krytycy, red. Z Łapiński, Kraków-Warszawa, 1984.
- *Dominique de Roux, Rozmowy z Gombrowiczem, Paryż 1969.
- St. I. Witkiewicz, Pożegnanie jesieni. (dowolne wydanie)
- J. Błoński, Witkacy - sztukmistrz, filozof, estetyk, Kraków 2000.
- W. Bolecki, Poetycki model prozy w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 1996.
- M. Werner, Wobec Nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy, Warszawa 2009
- B. Leśmian, Poezje wybrane, oprac. J. Trznadel, Wrocław 1991. (BN I 217)
- K. Dybciak, „Wieczne odjazdy ku krańcom istnienia…”. Ontologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.
- K. Dybciak, „Wywalczyć cudaczne prawo bytu…”. Antropologia Leśmiana, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.
- M. Głowiński, Zaświat przedstawiony. Szkice o poezji Bolesława Leśmiana, Warszawa 1981.
- S. Żeromski, Przedwiośnie, Wrocław 1982. (BN I 242)
- A. Hutnikiewicz, „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego, Warszawa 1971.
- L. Staff, Poezje (1915-1944), t. 3, Warszawa 1953. (lub inne wydanie z tomikami Wysokie drzewa i Barwa miodu)
- J. Kwiatkowski, U podstaw liryki Leopolda Staffa, Warszawa 1966.
- W. Madyda, Motywy antyczne w poezji Leopolda Staffa, Wrocław 1962.
- J. Iwaszkiewicz, Opowiadania wybrane. Wrocław 2001. (BN I 303)
- R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza 1916-1938, Warszawa 1970.
- W. Kubacki, Proza Iwaszkiewicza, [w:] Krytyk i twórca, Łódź 1948.
- J. Czechowicz, Wybór poezji, Wrocław 1985. (BN I 199)
- T. Kłak, Czechowicz – mity i magia, Kraków 1973.
- Cz. Miłosz, Trzy zimy. Głosy o wierszach, red. R. Gorczyńska i P. Kłoczowski, Londyn 1987.
- W. Sebyła, Poezje zebrane, wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981.
- K. Dybciak, Drugi, prawdziwy debiut Miłosza, [w:] idem, Trudne spotkania. Literatura polska XX wieku wobec religii, Kraków 2005.
- K. Dybciak, W kręgu mitu katastroficznego, [w:] idem, Gry i katastrofy, Warszawa 1980.
- A. Z. Makowiecki, Zapomniany poeta ciemnej wyobraźni, [w:] W. Sebyła, Poezje zebrane. wstęp A. Makowiecki, Warszawa 1981.
- B. Miciński, Podróże do piekieł, [w:] idem, Pisma zebrane. Podróże do piekieł, t. 1, Warszawa 2011.
- Hasło Esej, [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka i in. Wrocław 1992.
- K. Dybciak, Inwazja eseju, Pamiętnik literacki 1977, z. 4.
- K. K. Baczyński, Wybór poezji, Wrocław 1989. (BN I 265)
- T. Gajcy, Wybór poezji. Misterium niedzielne, Wrocław 1992. (BN I 283)
- S. Stabro, Chwila bez imienia. O poezji K.K. Baczyńskiego, Chotomów 1992.
- J. Kwiatkowski, Potop i posąg, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973.
- W. P. Szymański, Przerwana młodość (poezja T.G.), [w:] idem, Neosymbolizm, Kraków 1973.
- J. Kwiatkowski, Ciemny dialog, [w:] Klucze do wyobraźni, Kraków 1973.
W cyklu 2022/23_L:
J. Tuwim, Wiersze wybrane, oprac. M. Głowiński, Wrocław 1986. (BN I 184) |
Uwagi
W cyklu 2022/23_L:
Znajomość literatury polskiej na poziomie szkoły średniej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: