Proza filozoficzna WH-FK-M-I-3-ProzFil
Lektura i analiza wybranych tekstów filozoficznych, pod kątem wyciągnięcia z nich i zrozumienia określonych motywów filozoficznych, zwłaszcza tych, które odbiły się szerokim echem w europejskiej kulturze duchowej.
Wybór tekstów:
Platon (wybrane dialogi): Apologia, Fedon, Fajdros, Uczta, Teajtet, Gorgiasz, Państwo, Timajos, Listy (fragmenty).
Arystotelesa: Zachęta do filozofii, (fragmenty) Etyki Nikomachejskiej (fragmenty);
Epikur: List do Menojkeusa;
Plutarch (wybór, fragmenty): O E delfickim, O odwlekaniu kary przez bogów, O cnocie moralnej, O zabobonności, O pogodzie ducha, Dialog o miłości erotycznej, O duchu opiekuńczym Sokratesa;
Seneka: Lity moralne do Lucyliusza (wybór); Dialogi moralne (wybór);
Marek Aureliusz: Rozmyślania (fragmenty);
Apulejusz z Madaury: O bogu Sokratesa;
Klemens Aleksandryjski: Kobierce (fragmenty);
Cyceron: O naturze bogów, O najwyższym dobru i złu (fragmenty);
Lukrecjusz: O naturze rzeczy (fragmenty).
Augustyn: Wyznania (fragmenty); O życiu szczęśliwym.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się w przeniesieniu na przedmiot Proza filozoficzna
FK1_W02
Zna najważniejsze fenomeny literatury starożytnej Grecji i Rzymu. Rozumie ich znaczenie dla kultury starożytnej i kultury europejskiej. Zna i rozumie problemy periodyzacji, specyfikę poszczególnych okresów literackich; zna twórczość najważniejszych przedstawicieli poszczególnych epok literackich i jej specyfikę.
FK1_U04
Potrafi wybrać i prawidłowo wykorzystuje dostępne narzędzia badawcze (słowniki, leksykony, bibliografie, konkordancje, bazy danych, etc.)
FK1_K01
Zdaje sobie sprawę z ograniczeń i niepełności posiadanej wiedzy, konieczności jej stałego pogłębiania; zdaje sobie sprawę ze stałej ewolucji tak nauk o literaturze jak i wiedzy o literaturze okresu starożytnego.
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie ogólnej aktywności i zaangażowania studenta w toku całego semestru.
Nie przewiduje się osobnego egzaminu po zakończeniu zajęć. Studenci zdobywają oceny w trakcie zajęć w przeciągu całego semestru. Na ostateczną ocenę ma wpływ: obecność, aktywność na zajęciach, przygotowywanie do zajęć w formie przeczytanych lektur, ewentualne przygotowywanie prezentacji na zadany temat. Na najniższą ocenę (dostateczną) wystarczy obecność i aktywna uwaga na zajęciach. Na wyższe oceny trzeba wykazać się aktywnością i zaangażowaniem. Na najwyższą ocenę wymagane jest zaliczenie uzgodnionych lektur. Szczegółowe uwagi na temat zaliczeń podane zostaną na zajęciach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Platon (wybrane dialogi): Apologia, Fedon, Fajdros, Uczta, Teajtet, Gorgiasz, Państwo, Timajos, Listy (fragmenty).
Arystotelesa: Zachęta do filozofii, (fragmenty) Etyki Nikomachejskiej (fragmenty);
Epikur: List do Menojkeusa;
Plutarch (wybór, fragmenty): O E delfickim, O odwlekaniu kary przez bogów, O cnocie moralnej, O zabobonności, O pogodzie ducha, Dialog o miłości erotycznej, O duchu opiekuńczym Sokratesa;
Seneka: Lity moralne do Lucyliusza (wybór); Dialogi moralne (wybór);
Marek Aureliusz: Rozmyślania (fragmenty);
Apulejusz z Madaury: O bogu Sokratesa;
Klemens Aleksandryjski: Kobierce (fragmenty);
Cyceron: O naturze bogów, O najwyższym dobru i złu (fragmenty);
Lukrecjusz: O naturze rzeczy (fragmenty).
Augustyn: Wyznania (fragmenty); O życiu szczęśliwym.
Uwagi
W cyklu 2024/25_Z:
Uwagi na zajęciach |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: