Dydaktyka nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej WH-FK-II-1-DydNJLac
Student pozna cele, zakres, strukturę kształcenia klasycznego zawartą w Podstawie programowej, podręcznikowe modele kształcenia językowego, odpowiednie metody kształcenia sprawności językowej ucznia, cel i rodzaje ćwiczeń słownikowo-frazeologicznych, gramatyczno-stylistycznych, kompozycyjnych, redakcyjnych i ortograficznych, analizy tekstu literackiego i tekstu kultury, podstawowe modele lekcji, formę scenariusza lekcji, kryteria oceniania wypowiedzi ustnych i pisemnych uczniów różnych etapów edukacyjnych, ewaluację pracy nauczyciela łacinnika, nauczyciela kultury antycznej, możliwości wykorzystania komputera na lekcji języka łacińskiego oraz kultury antycznej.
E-Learning
W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
systematyczna praca na zajęciach - 66%
napisanie scenariusza lekcji lub przeprowadzenie lekcji symulowanej - 33%
Kryteria oceniania
warunkiem zaliczenia każdego semestru zajęć jest także obecność na zajęciach (można opuścić 2 jednostki na 30 godzin zajęć), udział w dyskusji, tworzenie samodzielnych konspektów/scenariuszy lekcji i/lub przeprowadzenie lekcji symulowanej
Praktyki zawodowe
w tym semestrze - nie dotyczy
90 h po 2 semestrze
Literatura
1. G.D. Fenstermacher, J.F. Soltis, Style nauczania, przeł. K. Kruszewski, Warszawa 2000.
2. L.Cohen, L. Manion, K. Morrison, Wprowadzenie do nauczania, Poznań 1996.
3. Z. A. Kłakówna, Przymus i wolnosc. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Kraków 2003.
4. G. Mietzel, Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002.
5. M. Nagajowa, Nauka o języku dla nauki języka, Kielce 1994.
6. K. Ochman, Nauczanie łaciny – immersja czy gramatyka?, „Języki Obce w szkole” 3/2014, s. 54-58.
7. W. Stroh, Łacina umarła, niech żyje łacina, tłum. A. Arndt, Poznań 2013.
8. J. Polakowski, Badania odbioru prozy artystycznej w aspekcie dydaktycznym, Kraków 1980.
9. J. Puzynina, A. Mikołajczuk (red.), Nauka o języku w zreformowanej szkole, Warszawa 2000.
10. B. Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, przeł. K. Pankowska, E. Nerwińska, Warszawa 1997.
11. P. Zbróg, Wojna o kształcenie językowe, Kielce 2005.
12. B. Gaj, Linguam Latinam Cognosco. Poznaję język łaciński, Warszawa 2016.
Ponadto: różne podręczniki szkolne do j. łacińskiego.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych zagadnień gramatyki opisowej łacińskiej, zagadnień z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kultury antycznej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: