Historia starożytna WH-FK-I-3-HistStar
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z dziejami starożytnego Rzymu od upadku Republiki do upadku Cesarstwa Zachodniego. Ma on dostarczyć wiedzy nie tylko na temat poszczególnych wydarzeń, ale umieścić je w szerszym kontekście kulturowym, religijnym, społecznym, wskazując na procesy historyczne je warunkujące. Ważnym elementem kursu będzie również uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji przekazów źródłowych i nauczenie ich krytycznej lektury źródeł historycznych. Zajęcia mają także ułatwić studentom umieszczenie analizowanych na innych kursach wytworów kultury antycznej w szerszym kontekście historycznym. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metodą dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej lekturze wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego.
W cyklu 2021/22_Z:
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z dziejami starożytnego Rzymu od schyłku Republiki Rzymskiej do upadku Cesarstwa Zachodniego. Ma on dostarczyć wiedzy nie tylko na temat poszczególnych wydarzeń, ale umieścić je w szerszym kontekście kulturowym, religijnym, społecznym, wskazując na procesy historyczne je warunkujące. Ważnym elementem kursu również uwrażliwienie słuchaczy na wielość możliwych interpretacji przekazów źródłowych i nauczenie ich krytycznej lektury źródeł historycznych. Zajęcia mają bowiem ułatwić studentom również umieszczenie analizowanych na innych kursach wytworów kultury antycznej w szerszym kontekście historycznym. Wykład jest prowadzony za pomocą nowoczesnych metod dydaktycznych, połączony z prezentacją multimedialną. Jego częścią jest wspólna krytyczna lektura wybranych fragmentów tekstów źródłowych ilustrujących omawiane zagadnienie. Ocena końcowa – na podstawie pracy studenta przez cały semestr końcowego (zaangażowanie we wspólnej krytycznej lekturze wybranych fragmentów tekstów źródłowych) oraz końcowego egzaminu ustnego. |
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii Rzymu cesarskiego; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje.
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.
Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy przy podejmowaniu oraz rozwiązywaniu teoretycznych i praktycznych problemów związanych z pracą zawodową i funkcjonowaniem w społeczeństwie.
Opis ECTS, nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. – aktywne uczestnictwo w wykładzie
2 godz. – konsultacje z prowadzącym wykład
3 godz. – bezpośrednie przygotowanie studenta do wykładu
25 godz. – przygotowanie do egzaminu osobiste lektury
60 godz. – razem
Zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Kryteria oceniania
Na ocenę bardzo dobrą student doskonale zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii Rzymu cesarskiego; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Bez problemu potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.
Na ocenę dobrą student zna kluczowe wydarzenia z zakresu historii Rzymu cesarskiego; rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.
Na ocenę dostateczną student zna część kluczowych wydarzeń z zakresu historii Rzymu cesarskiego; w miarę rozumie ich uwarunkowania (polityczne, ekonomiczne, społeczne) oraz konsekwencje. Stara się wykorzystać zdobytą wiedzę do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.
Na ocenę niedostateczną student nie zna kluczowych wydarzeń z zakresu historii Rzymu cesarskiego; nie rozumie ich uwarunkowania (politycznego, ekonomicznego, społecznego) oraz konsekwencji. Nie pootrafi wykorzystać zdobytej wiedzy do krytycznej analizy i interpretacji pisanych źródeł historycznych dotyczących okresu cesarstwa oraz do wyciągnięcia z nich wniosków dotyczących procesów historycznych i kulturowych.
Literatura
M. Jaczynowska, D. Musiał, M. Stępień, Historia Starożytna (wiele wydań)
A. Ziółkowski, Historia. Starożytność, Warszawa 2010
M. Jaczynowska, Historia starożytnego Rzymu (wiele wydań)
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: