Wstęp do nauki o języku WH-FK-I-1-WstJez
Celem wykładu jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami językoznawstwa ogólnego oraz przygotowanie ich do studiowania kolejnych przedmiotów lingwistycznych.
Student poznaje strukturę języka jako systemu proporcjonalnych układów znaków oraz dowiaduje się, że istnieją reguły użycia tego systemu wspólne dla wszystkich jego użytkowników. Ma okazję samodzielnie zmierzyć się z lekturą tekstów lingwistycznych i opanować podstawową terminologię, z którą będzie się stykał w dalszym ciągu kształcenia filologicznego. W czasie wykładu student uczy się dyskusji na temat trudnych, abstrakcyjnych problemów języka naturalnego.
ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADU:
1. Język naturalny i jego definicje
2. Pojęcie znaku językowego
3. Wybrane zagadnienia semantyki lingwistycznej
4. Wybrane zagadnienia pragmatyki lingwistycznej
5. Syntaktyka jako aspekt znaku językowego
6. Podsystemy języka naturalnego
-podsystem składniowy
-podsystem morfologiczny
-podsystem fonologiczny
7. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne
8. Zagadnienie pokrewieństwa językowego
W cyklu 2021/22_Z:
ZAKRES TEMATYCZNY WYKŁADU: |
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2020/21_Z: 3 pkt. ECTS
| W cyklu 2023/24_Z: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS | W cyklu 2022/23_Z: Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Po cyklu wykładów student:
zna i rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną przedmiotu badań językoznawczych
zna i rozumie zmienność języka, jego warstwy semantycznej oraz ewolucji systemów gramatycznych
potrafi posługiwać się uznanymi w filologii metodami, w swojej pracy wykazując zdolność do zachowania spójności metodologicznej
jest gotów do ciągłego pogłębiania swojej wiedzy oraz do jej krytycznej oceny
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 godz.
Przygotowanie do zajęć (lektura tekstów i rozwiązywanie testów na platformie Moodle): 40 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 20 godz.
Łącznie 90 godz. = 3 p. ECTS
Kryteria oceniania
Student uzyskuje ocenę dostateczną, jeżeli:
- po części zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter;
- w dostatecznym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma dostateczną wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych;
- w dostatecznym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu;
- po części potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka;
Dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- dobrze zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter;
- w dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma dobrą wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych;
- w dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu;
- dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka;
Bardzo dobrą ocenę uzyskuje student, który:
- bardzo dobrze zna podstawową terminologię z dziedziny językoznawstwa, wymienia działy tej nauki i umie uzasadnić jej interdyscyplinarny charakter;
- w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą wybrane teorie i nurty metodologiczne, wypracowane w obszarze językoznawstwa; ma bardzo dobrą wiedzę o dwudziestowiecznych osiągnięciach w tym zakresie i kierunkach ich rozwoju z zakresu wybranych zagadnień, które będą mu potrzebne w dalszym studiowaniu przedmiotów językoznawczych;
- w bardzo dobrym stopniu ma uporządkowaną wiedzę na temat języka jako systemu znaków, a także świadomość jego złożoności oraz problematyki związanej z użyciem systemu;
- bardzo dobrze potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami językoznawczymi, m.in. dokonywać uproszczonej analizy morfologicznej i składniowej; wskazywać elementy aktów mowy, rozpoznawać funkcje języka;
Literatura
1. Bobrowski I., Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków 1998
2. Chomsky N., Struktura głęboka a struktura powierzchniowa,
[w:] Semiotyka dziś i wczoraj. Wybór tekstów, pod red. J. Pelza
i L. Koja. Wrocław 1991, s. 361-363.
3. De Saussure F., Szkice z językoznawstwa ogólnego, Warszawa 2004.
4. Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2012
5. Grzegorczykowa R., 2010, Wprowadzenie do semantyki językoznawczej, Warszawa 2010.
6. Kowalski M., Idiosynchronia – panchronia – diachronia jako ontologiczne tryby istnienia języka w czasie. Kilka uwag na temat myśli naukowej F. de Saussure’a, [w:] „The Peculiarity of Man”, tom 19 Czas i przestrzeń, Kielce 2014
7. Pisarkowa K., Pragmatyczne spojrzenie na akt mowy [w:] Z
pragmatycznej stylistyki, semantyki i historii języka. Wybór
zagadnień, Kraków 1994, s. 11-23.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
1. Akty i gatunki mowy, red. J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska, J. Szadura, Lublin 2004.
2. Milewski T., Założenia językoznawstwa typologicznego [w:] tegoż, Teoria, typologia i historia języka. Kraków 1993, s. 88-
116.
3. Zdunkiewicz D., Akty mowy [w:] Współczesny język polski pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2001, s. 269-280.
4. Żuk G., Językowy obraz świata w lingwistyce polskiej przełomu wieków, [w:] Przeobrażenia w języku i komunikacji medialnej na przełomie XX i XXI wieku,
red. Małgorzata Karwatowska i Adam Siwiec, Chełm 2010, s. 239–257.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: