Elementy kultury antycznej (i ich recepcja w kulturze współczesnej) WH-FK-I-1-ElemKuAn-L
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av3jcdc7TeHGeihgUI654H2MkntgeuAcneXLtBFJEDzo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62581f75-b2b1-4e22-8459-64cf26df69d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2021/22_L)
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av3jcdc7TeHGeihgUI654H2MkntgeuAcneXLtBFJEDzo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62581f75-b2b1-4e22-8459-64cf26df69d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2022/23_L)
Primordia urbis: (mityczne) początki Rzymu
Kultura Etrusków
Topografia Rzymu i jej znaczenie ideologiczne, topografia Italii
Republika rzymska: struktura władzy i kariera urzędnicza
Republika rzymska w pamięci potomnych: znaczenie mos maiorum
Życie codzienne w Rzymie republikańskim: dieta, problemy ekonomii, modele majątku, kwestie otium, negotium
Handel morski, kontakty, centra kulturowe okresu Cesarstwa
Familia Romana: zagdnienia obyczajowe, kultowe i prawne
Kult publiczny w Republice rzymskiej/ Cesarstwie: święta, polityka religijna, kult prywatny
Architektura i sztuka rzymska w okresie Republiki
Armia rzymska pomiędzy Kamillusem, Mariuszem i późnym imperium
Architektura i sztuka
W cyklu 2021/22_L:
jw |
W cyklu 2022/23_L:
jak w opisie głównym |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2022/23_L: godziny kontaktowe plus dyżur - 1 ECTS
Praca własna studenta - 1 ECTS | W cyklu 2020/21_L: ECTS - 2
15 godzin kontaktowych plus dyżur - 1ECTS
25 godzin pracy indywidualnej studenta - 1 ECTS |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Student zna terminologię podstawową tak dla dyscypliny studiów, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych.
Posiada podstawową wiedzę o kulturze badanego obszaru, tak w wymiarze intelektualnym (filozofia, historia nauki), jak i materialnym (historia sztuki, paleografia); dostrzega i rozumie powiązania miedzy kulturą grecką, rzymską i kulturami Bliskiego Wschodu, posiada podstawową wiedzę o kulturach pozostających w kontakcie ze światem grecko-rzymskim.
Zna podstawowe problemy związane z religiami starożytnymi, ich miejscem w kulturze i życiu politycznym
Dostrzega i rozumie powiązania istniejące pomiędzy filologią klasyczną a orientalistyką (Altorientalistik), biblistyką, historią, archeologią, antropologią, etnologią, teorią literatury, historią filozofii czy nauki.
Posiada podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością klasyczną i ich związkach z ogólnie rozumianą humanistyką.
Zna najnowsze odkrycia i rozumie ich znaczenie dla dyscypliny (Oxyrrhynchus Project, odkrycia archeologiczne etc.).
Posiada podstawową wiedzę z dziedziny teorii i antropologii kultury, zna pojęcie tekstu kultury i orientuje się w najważniejszych teoriach analizy i interpretacji tegoż, ze szczególnym uwzględnieniem preferowanych metod filologii klasycznej.
Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwrażliwieniem na obecność lub przetwarzanie elementów kultury antycznej.
Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie
konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania
Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne, źródła rękopiśmienne etc.).
Potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii.
Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych etc.
Posługuje się poprawną terminologią naukową.
Potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturo, kulturo lub językoznawczej analizy wybranego tworu cywilizacji starożytnej/kultury średniowiecznej, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich czy językowych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym.
Posiada umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych w formach przewidzianych dla dyskursu naukowego; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać.
Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację dziedzictwa starożytnego w świecie nowożytnym.
Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy.
Ma świadomość wartości i aktualności dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej.
Zdaje sobie sprawę z wartości, jakie niesie wielokulturowość i wielonarodowość.
Ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego.
Kryteria oceniania
Test otwarty, pisemny
Ocena dostateczna
WIEDZA: Student zna terminologię podstawową z zakresu kultury grecko-rzymskiej, jak i dla całego obszaru studiów humanistycznych. Posiada podstawową wiedzę o kulturze antycznej, tak w wymiarze intelektualnym (filozofia, historia nauki), jak i materialnym (historia sztuki, paleografia); dostrzega i rozumie powiązania miedzy kulturą grecką, rzymską i kulturami Bliskiego Wschodu, posiada podstawową wiedzę o kulturach pozostających w kontakcie ze światem grecko-rzymskim. Zna podstawowe problemy związane z religiami starożytnymi, ich miejscem w kulturze i życiu politycznym. Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych oraz o człowieku jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania.
UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi wyszukiwać, analizować, selekcjonować informacje, prowadzić kwerendę bibliograficzną, posługiwać się narzędziami pomocniczymi (bazy danych, bazy leksykograficzne, bazy bibliograficzne etc.). Potrafi wykorzystać w samodzielnej pracy wskazówki czy uwagi krytyczne opiekunów naukowych etc. Posiada umiejętność konstruowania wypowiedzi ustnych w formach przewidzianych dla dyskursu naukowego; formy te i ich styl potrafi też rozpoznawać i rozróżniać.
K. SPOŁECZNE: Ma świadomość przynależności do europejskiego kręgu kulturowego. Zdaje sobie sprawę z wartości, jakie może nieść wielokulturowość i wielonarodowość.
Ocena dobra.
Ocenę dobrą otrzymuje student, który spełnia wszelkie wymagania na ocenę dostateczną, a ponadto spełnia następujące warunki.
WIEDZA: Dostrzega i rozumie powiązania istniejące pomiędzy filologią klasyczną a orientalistyką (Altorientalistik), biblistyką, historią, archeologią, antropologią, etnologią, teorią literatury, historią filozofii czy nauki. Posiada podstawową wiedzę o najważniejszych kierunkach badań nad starożytnością klasyczną i ich związkach z ogólnie rozumianą humanistyką. Posiada podstawową wiedzę z dziedziny teorii i antropologii kultury, zna pojęcie tekstu kultury i orientuje się w najważniejszych teoriach analizy i interpretacji tegoż, ze szczególnym uwzględnieniem preferowanych metod filologii klasycznej.
UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi dokonać średniozaawansowanej literaturo-, kulturo- lub językoznawczej analizy wybranego tworu cywilizacji starożytnej/kultury średniowiecznej, interpretacji fenomenów kulturowych, literackich czy językowych, lokując je przy tym w szerszym kontekście historyczno-kulturowym. Posługuje się poprawną terminologią naukową.
K. SPOŁECZNE: Ma świadomość wartości i aktualności dziedzictwa kulturowego epoki starożytnej.
Ocena bardzo dobra.
Ocenę b. dobrą otrzymuje student, który spełnia wszelkie wymagania na ocenę dobrą, a ponadto spełnia następujące warunki.
WIEDZA: Zna najnowsze odkrycia i rozumie ich znaczenie dla dyscypliny (np. Oxyrrhynchus Project, odkrycia archeologiczne etc.). Orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwrażliwieniem na obecność lub przetwarzanie elementów kultury antycznej.
UMIEJĘTNOŚCI: Potrafi formułować, precyzować i opracowywać problemy badawcze, samodzielnie dokonuje wyboru stosownej metodologii, potrafi uzasadnić tak dobór problemu, jak i metodologii.
Posiada umiejętności pozwalające na identyfikację dziedzictwa starożytnego w świecie nowożytnym.
K. SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy.
Praktyki zawodowe
ND
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
W. Lengauer, L. Trzcionkowski, Antropologia antyku greckiego. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2011.
A. Giardina, Człowiek Rzymu, Warszawa 1997.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Z. Abramowiczówna, O sztuce starożytnej, Torun 2002.
J. Ciechanowicz, Rzym, ludzie, budowle
M.I. Finley, Polityka w świecie starożytnym, Kraków 2000.
M. Grant, Mity rzymskie, Warszawa 1978.
P. Grimal, Słownik mitologii greckiej i rzymskiej, Warszawa 1997.
J. G. Landels, Muzyka starożytnej Grecji i Rzymu, Kraków 2003.
D. Musiał, Antyczne korzenie chrześcijanstwa, Warszawa 2001.
D. Słapek, Sport i widowiska w świecie antycznym, Warszawa 2010.
P. Veyne, Historia życia prywatnego. t. I Od cesarstwa rzymskiego do roku tysięcznego, Wrocław 2005 (trzy pierwsze rozdziały: 1. Cesarstwo Rzymskie, 2. Zmierzch strożytności, 3. Życie prywatne i architektura mieszkalana w Afryce rzymskiej).
P. Veyne, Imperium grecko-rzymskie, Kęty 2008.
P. Vidal-Naquet, Czarny łowca, Warszawa 2003.
Ph. Matyszak Rzym za pięć denarów dziennie, Bellona 2009
M. Beard Pompeje. Życie rzymskiego miasta, Rebis 2010
E. Makowiecka Sztuka Rzymu,Warszawa 2021
W cyklu 2021/22_L:
jw |
W cyklu 2022/23_L:
jak w opisie głównym oraz dostarczana przez wykładowce |
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3av3jcdc7TeHGeihgUI654H2MkntgeuAcneXLtBFJEDzo1%40thread.tacv2/conversations?groupId=62581f75-b2b1-4e22-8459-64cf26df69d1&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
W cyklu 2022/23_L:
Brak wymagań wstępnych. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: