Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego WH-F-SPNJPJO-II-1-MJ
1. Glottodydaktyka polonistyczna - obszar badań. Role nauczyciela. Role ucznia.
2. Nauka i nabywanie języka - różnice oraz podobieństwa.
3 Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania języka polskiego jako obcego. Style uczenia się.
4. Nauczanie różnych grup uczniów (wiek, potrzeby indywidualne, kursy specjalistyczne, poziomy znajomości języka polskiego jako obcego).
5. Autonomia. Motywacja. Proces grupowy na lekcji języka obcego.
6. Poziom A1 i A2: cele i treści nauczania, podręczniki, rozwijanie kompetencji socjolingwistycznej, socjokulturowej, realioznawczej.
7. Poziom A1 i A2: nauczanie sprawności (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie). Konstruowanie ćwiczeń. Nauczanie podsystemów języka (gramatyka, słownictwo i leksyka, wymowa, pisownia). Konstruowanie ćwiczeń.
8 Poziom B1 i B2: cele i treści nauczania, podręczniki, rozwijanie kompetencji socjolingwistycznej, socjokulturowej, realioznawczej.
9. Poziom B1 i B2: nauczanie sprawności (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie); nauczanie podsystemów języka (gramatyka, słownictwo i leksyka, wymowa, pisownia). Konstruowanie ćwiczeń.
10. Poziom C1 i C2: cele i treści nauczania, podręczniki, rozwijanie kompetencji socjolingwistycznej, socjokulturowej, realioznawczej.
11. Poziom C1 i C2: nauczanie sprawności (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie). Konstruowanie ćwiczeń. Nauczanie podsystemów języka (gramatyka, słownictwo i leksyka, wymowa, pisownia).
12. Gry i zabawy na lekcji języka obcego.
13. Nowoczesne technologie na lekcji języka polskiego jako obcego.
14. Konstruowanie planu nauczania.
15. Konstruowanie konspektu lekcji.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie terminologię, używaną w metodyce nauczania języka polskiego jako obcego.
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu psychologicznych, pedagogicznych i metodycznych podstaw nauczania języka polskiego jako obcego na wszystkich poziomach zaawansowania oraz pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka i historycznej zmienności jego znaczeń.
Samodzielnie opracowuje konspekty, ćwiczenia, testy i pomoce dydaktyczne, a także indywidualne programy nauczania języka polskiego jako obcego zgodnie z odpowiednim poziomem zaawansowania wymaganym na egzaminach certyfikatowych.
Kreatywnie wykorzystuje zarówno nowoczesne technologie, w szczególności platformy e-learningowe, jak i gry oraz zabawy edukacyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i krytycznie analizuje swoje kompetencje zawodowe w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga podstawowe dylematy związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela języka polskiego jako obcego.
Kryteria oceniania
aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowywanie ćwiczeń (prace domowe) oraz materiałów dydaktycznych (prace domowe)
Literatura
1.A. Seretny, E. Lipińska: "ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego", Universitas Kraków 2005;
2."Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego", red. E. Lipińska, A. Seretny, Universitas Kraków 2006;
3. "Panorama glottodydaktyki polonistycznej" red. K.Zioło-Pużuk (ebook)
4. "Nauczanie języka w perspektywie ucznia" H. Komorowska
5. "Metodyka nauczania języka obcego" H. Komorowska
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: