Wstęp do historii sztuki włoskiej WH-F-FW-I-2-HisSzt
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=24475 (w cyklu 2021/22_Z)
- https://e.uksw.edu.pl/course/view.php?id=33181 (w cyklu 2022/23_Z)
Student zostanie zapoznany z wybranymi problemami dotyczącymi historii sztuki Włoch, w tym architektury, rzeźby, malarstwa, rzemiosła artystycznego oraz dizajnu wspomnianego regionu.
Tematy zajęć:
1. Periodyzacja w historii sztuki, problemy, terminy, podstawowe pojęcia
2. sztuka prehistoryczna na terenie Włoch
3. Kultura i sztuka Etrusków
4. Sztuka starożytnego Rzymu
5. Sztuka wczesnochrześcijańska,
6. sztuka rawenańska i bizantyńska
7. sztuka średniowiecza - romanizm i gotyk w architekturze Włoch
8. Trecento
9. renesans florencki
10 renesans wenecki
11. Michał Anioł, Leonardo, Rafael
12.Manieryzm
13. Barok
14. Klasycyzm
15. wstęp do sztuki XX w.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
F1_W07- Student rozpoznaje i charakteryzuje obiekty sztuki Włoch
F1_W09 - Student wyciąga wnioski dotyczące powiązań istniejących pomiędzy sztuką, archeologią i literaturą Włoch.
F1_U07 - Student posługuje się poprawną terminologią za zakresu historii sztuki.
F1_K05 -Student wyjaśnia znaczenie wartości dziedzictwa kulturowego Włoch.
1 ECTS - obecność na zajęciach (godziny kontaktowe) 30 godz.
2 ECTS - lektura obowiązkowa/zadania na platformie moodle - 30 godz. , przygotowanie do egzaminu 30 godz.
90 godzin:30 = 3 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pisemnego testu z pytaniami zamkniętymi jak i otwartymi, obejmującego rozpoznanie dzieł sztuki włoskiej wraz z przyporządkowaniem odpowiednio do stylu, czasu, autora dzieła i miejsca powstania.
Ocena BDB - Student rozpoznaje i charakteryzuje obiekty sztuki Włoch. Student wyciąga wnioski dotyczące powiązań istniejących pomiędzy sztuką, archeologią i literaturą Włoch. Student posługuje się poprawną terminologią za zakresu historii sztuki. Student wyjaśnia znaczenie wartości dziedzictwa kulturowego Włoch.
Ocena DB - Student rozpoznaje i charakteryzuje obiekty sztuki Włoch. Student podejmuje próby wyciągania wniosków dotyczących powiązań istniejących pomiędzy sztuką, archeologią i literaturą Włoch. Student w stopniu dobrym posługuje się poprawną terminologią za zakresu historii sztuki.
Ocena DST - Student w stopniu dostatecznym rozpoznaje i charakteryzuje obiekty sztuki Włoch. Student w stopniu dostatecznym posługuje się poprawną terminologią za zakresu historii sztuki.
Ocena NDST - Student nie spełnia wymagań określonych dla uzyskania oceny dostatecznej.
Literatura
Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2011 (lub wcześniejsze wydania)
Dzieje sztuki powszechnej, red. B. Kowalska, Warszawa 1990.
Gombrich E. H., O sztuce, Poznań 2016.
Koch W., Style w architekturze: arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996.
Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1979.
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, red. K. Kubalska-Sulkiewicz, Warszawa 2012 .
W cyklu 2021/22_Z:
Materiały dydaktyczne do nauczania asynchronicznego zostały umieszczone na platformie Moodle |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: