Kultura języka WH-F-FW-I-1-KultJezZ
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze współczesną polską normą językową, wykształcenie w nich umiejętności stosowania jej w tworzonych przez nich tekstach, a także wykształcenie umiejętności normatywnej oceny innowacji językowych. Na zajęciach omawia się mechanizmy powstawania zmian językowych i przyczyny tych zmian (zarówno wewnętrzno-, jak i zewnętrznojęzykowe), najczęściej popełniane błędy językowe, cechy tekstu odpowiadające za jego zrozumiałość oraz właściwości różnych stylów użytkowych.
− Podstawowe pojęcia (język, uzus, norma, dwupoziomowość normy, innowacja językowa, błąd językowy), kryteria oceny innowacji językowych, tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny;
− Wybrane problemy poprawności ortograficznej;
− Wybrane problemy poprawności interpunkcyjnej;
− Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. I (odmiana imion i nazwisk – szczególnie obcych);
− Wybrane problemy poprawności fleksyjnej, cz. II (odmiana wyrazów pospolitych: rzeczowników, czasowników, przymiotników, zaimków);
− Fleksja i składnia liczebników;
− Wybrane problemy poprawności składniowej (związek zgody, związek rządu, szyk, imiesłowowy równoważnik zdania);
− Norma leksykalna, zróżnicowanie leksykalne polszczyzny;
− Dobór paradygmatyczny i syntagmatyczny wyrazów;
− Poprawność frazeologiczna.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: 1,5 p. ECTS - 45 godzin
30 godz. - uczestnictwo w zajęciach
5 godz. - przygotowanie do zajęć
10 godz. - przygotowanie do sprawdzianów
| W cyklu 2021/22_Z: OPIS ECTS -‐ 1,5 pkt (ok. 45 godzin; 1 pkt = ok. 30 godz.)
Udział w zajęciach - 30 godzin - 1 p.
Systematyczne przygotowanie do zajęć, praca własna ‐ 7,5 godzin
Przygotowanie do kolokwiów: 7,5 godzin | W cyklu 2022/23_Z: 1,5 p. ECTS - 45 godzin
30 godz. - uczestnictwo w zakęciach
5 godz. - przygotowanie do zajęć
10 godz. - przygotowanie do sprawdzianów
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2020/21_Z: |
Efekty kształcenia
Student:
- rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną kultury języka (W01);
- zauważa zmienność języka, jego warstwy semantycznej, zmienność normy oraz ewolucji systemów gramatycznych (W10);
- potrafi analizować i syntetyzować na poziomie pozwalającym na klarowne i logiczne przedstawienie i uzasadnienie przyjętego
stanowiska z zakresu kultury języka z krytycznym wykorzystaniem dotychczasowego dorobku językoznawstwa normatywnego (U7);
- jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania dylematów naukowych i etycznych związanych z kulturą języka i etyką słowa, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K03).
Kryteria oceniania
Na ocenę dostateczną (3) student:
- w stopniu podstawowym rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną kultury języka (W01);
- w stopniu podstawowym zauważa zmienność języka, jego warstwy semantycznej, zmienność normy oraz ewolucji systemów gramatycznych (W10);
- w stopniu podstawowym potrafi analizować i syntetyzować na poziomie pozwalającym na klarowne i logiczne przedstawienie i uzasadnienie przyjętego stanowiska z zakresu kultury języka z krytycznym wykorzystaniem dotychczasowego dorobku językoznawstwa normatywnego (U7);
jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania niektórych dylematów naukowych i etycznych związanych z kulturą języka i etyką słowa, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K03).
Na ocenę dobrą (4) student:
rozumie w stopniu dobrym miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną kultury języka (W01);
zauważa zmienność języka, jego warstwy semantycznej, zmienność normy oraz ewolucji systemów gramatycznych (W10);
potrafi dobrze analizować i syntetyzować na poziomie pozwalającym na
klarowne i logiczne przedstawienie i uzasadnienie przyjętego
stanowiska z zakresu kultury języka z krytycznym wykorzystaniem dotychczasowego dorobku językoznawstwa normatywnego (U7);
jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania licznych dylematów naukowych i
etycznych związanych z kulturą języka i etyką słowa, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K03).
Na ocenę bardzo dobrą student:
- bardzo dobrze rozumie miejsce i znaczenie nauk filologicznych w obszarze nauk humanistycznych oraz specyfikę metodologiczną kultury języka (W01);
- bardzo dobrze zauważa zmienność języka, jego warstwy semantycznej, zmienność normy oraz ewolucji systemów gramatycznych (W10);
- potrafi bardzo dobrze analizować i syntetyzować na poziomie pozwalającym na klarowne i logiczne przedstawienie i uzasadnienie przyjętego
stanowiska z zakresu kultury języka z krytycznym wykorzystaniem dotychczasowego dorobku językoznawstwa normatywnego (U7);
- jest gotów do rozpoznawania i rozstrzygania wszystkich dylematów naukowych i etycznych poruszanych na zajęciach, związanych z kulturą języka i etyką słowa, zarówno w pracy indywidualnej, jak i zespołowej (K03).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: