Wprowadzenie do psychologii WF-ZPS-WP
Treści merytoryczne:cz. 1.
1) Wprowadzenie w tematykę kształcenia psychologii i motywację wyboru zawodu psychologa
2) Przedmiot psychologii przednaukowej.
3) Przedmiot psychologii naukowej.
4) Przedmiot psychologii nienaukowej.
5) Metody psychologii przednaukowej i naukowej.
6) Metody psychologii nienaukowej.
7) Główne kierunki psychologii: strukturalizm, behawioryzm, funkcjonalizm, psychoanaliza, kognitywizm.
8) Działy współczesnej psychologii teoretycznej i stosowanej.
9) Człowiek jako organizm biologiczny, cz. 1: układ nerwowy, kostno-stawowy.
10) Człowiek jako organizm biologiczny, cz. 2: uład sercowo-naczyniowy i hormonalny.
11) Zmysły i percepcja, cz. 1: układ wzrokowy i słuchowy.
12) Zmysły i percepcja, cz. 2: układ węchowy i smakowy.
13) Sytuacja psychologiczna człowieka głuchociemnego i kompensacja zmysłowa.
14) Umysłowy poziom poznania, cz. 1: pamięć krótkotrwała.
15) Umysłowy poziom poznania, cz. 1: pamięć długotrwała.
Treści merytoryczne: cz. 2.
16) Zdolności i inteligencja, cz. 1: Teoria Spearmana, Thorstone'a, Vernona, Cattella, Guilforda.
17) Zdolności i inteligencja, cz. 2: TeoriaSternberga.
18) Formułą Ilorazu Inteligencji i Test Wechslera
19) Procesy emocjonalne, cz. 1: źródła emocji,ekspresja emocjonalna.
20) Procesy emocjonalne, cz. 2: Emocje a działanie, pomiar emocji.
21) Procesy motywacyjne, cz.1: Proces motywacyjny i jego składowe.
22) Procesy motywacyjne, cz. 2: Motywacja a działanie. Dwa prawa Yerkesa-Dodsona.
23) Osobowość i jej funkcje regulacyjne.
24) Temperament i jego funkcje regulacyjne.
25) Człowiek jako istota społeczna, cz. 1: Psychologia tłumu.
26) Człowiek jako istota społeczna, cz. 2: Psychologia grupy zadaniowej.
27) Człowiek i środowisko: Psychologia ekologiczna.
28) Człowiek w sytuacji stresu.
29) Psychologia rozwoju człowieka: okresy i fazy rozwoju człowieka.
30) Repetytorium.
Metody oceny: egzamin pisemny
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Opanowanie podstawowych pojęć i słownictwa psychologicznego
Kryteria oceniania
Metody oceny:
• kolokwium z tematów wymienionych w sylabusie [15 pytań,], termin- drugi tydzień 12.2017r.,
Kryteria oceny:
• kolokwium - 15 pytań ocenianych po 10 punktów.
Skala ocen:
dst.: 80- punktów,
dst+: 81-90 punktów,
db: 91-110 punktów,
db+: 111-130 punktów,
bdb: 131-150 punktów.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Terelak, J.T. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Suwałki: Wyd. WSSM.
2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP.
3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 2: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP.
4. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP.
Literatura pomocnicza:
1. Aronson, E. (2002). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
2. Bryant, P.E., Colman, A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
3. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP.
4. Gasiul, H. (2002). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW.
5. Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości: Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Wyd. Difin.
6. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość.
7. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR.
8.Strelau, J. (1987). O inteligencji człowieka. Warszawa: WP.
9. Terelak, J.F. (2007). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wyd. BRANTA.
10. Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP.
11. Zimbardo, P.G., Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: