Trening asertywności WF-ZPS-TA
Treści merytoryczne:
Zajęcia 1:
1. Zachowania asertywne jako jedna z form zachowań w relacjach
społecznych. Zachowania bierne, agresywne, bierno-agresywne oraz asertywne.
Kryteria zachowań asertywnych. Określenie własnych trudności związanych z
zachowaniami asertywnymi – Mapa Asertywności.
2. Obrona swoich praw w kontaktach z innymi – obrona własnych granic.
Poszerzanie świadomości praw osobistych. Akceptacja praw innych osób.
Obrona własnego terytorium psychologicznego – doświadczanie mówienia NIE,
ćwiczenie strategii „zdartej płyty”. Trudności w dochodzeniu praw w relacjach
społecznych.
Zajęcia 2:
1. Przyjmowanie pochwał i krytyki. Traktowanie oceny jako jednej z możliwych
opinii, z którą możemy się zgodzić lub nie. Odróżnianie opinii od faktów.
Asertywne przyjmowanie krytyki i pochwał wyrażanych wprost. Sposoby radzenia
sobie z zakłopotaniem w sytuacji oceny – wyrażanie zakłopotania.
2. Reagowanie na różne formy krytyki i ataku. Rodzaje krytyki (uogólniona,
oceniająca osobę a nie działanie, aluzyjna, wyrażana w formie agresywnej,
zaskakująca). Asertywne sposoby radzenia sobie z różnymi formami krytyki.
Radzenie sobie z poczuciem krzywdy i poczuciem winy - umiejętność
koncentrowania się na problemie.
Zajęcia 3:
1. Wyrażanie uczuć pozytywnych. Trudności w wyrażaniu uczuć pozytywnych.
Doświadczenie wyrażania i przyjmowania uczuć pozytywnych. Rola motywowania
pozytywnego.
2. Wyrażanie emocji negatywnych. Źródła trudności w wyrażaniu emocji
negatywnych. Budowanie konstruktywnej informacji zwrotnej - Komunikat typu Ja.
Cztery etapy wyrażania złości wg Pameli Butler – poszukiwanie skutecznego
zaplecza w trudnych sytuacjach.
Zajęcia 4:
1. Wyrażanie osobistych opinii i przekonań. Umiejętność wyrażania własnych
poglądów. Postawa asertywna w sytuacji konfrontacji przekonań. Obrona własnej
opinii w sytuacjach jej rozbieżności. Techniki wspomagające asertywną
konfrontacje przekonań – „zdarta płyta”, parafraza sytuacyjna.
2. Wyrażanie oczekiwań. Model asertywnego wyrażania próśb – akceptacja prawa
do odmowy. Model asertywnego wydawania poleceń.
3. Monolog wewnętrzny. Rozpoznanie własnego monologu wewnętrznego. Praca
nad myślami blokującymi uruchomienie zachowań asertywnych – konstruowanie
myśli proasertywnych.
Metody oceny: Obecność na zajęciach. Aktywny udział w prowadzonych zajęciach.
E-Learning
W cyklu 2019/20: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy
K_W04 - Rozumie rolę procesów psychicznych i zna prawa ich rozwoju
Efekty umiejętności
K_U12 Potrafi zaplanować i przeprowadzić oddziaływania psychoprofilaktyczne i psychoedukacyjne
Efekty kompetencji
K_K03 - Posiada kompetencje pozwalające na otwartość i gotowość wchodzenia w relacje z innymi osobami; K_K04- Jest w stanie organizować szkolenia prezentujące problemy psychologiczne.
Kryteria oceniania
Podstawę oceny stanowi:
1. obecność na zajęciach
2. aktywność w czasie zajęć (np. aktywny udział w dyskusji)
3. zaliczenie ustne na ostatnich zajeciach
Zakres wiedzy:
2 - student nie ma podstawowej wiedzy z asertywności i nie umie jej zdefiniować
3 - student posiada ogólną wiedzę z asertywności i umie ją zdefiniować
4 - student ma poprawną wiedzę z asertywności i umie ją zdefiniować oraz odpowiednio różnicować w zastosowaniach społecznych
5 - student doskonale orientuje się w zakresie umiejętności asertywnych i i umie je zdefiniować oraz odpowiednio różnicować jednocześnie wiedząc jak konstruować strukturalnie programy i materiały.
Zakres umiejętności:
2 - student nie potrafi powiązać umiejętności asertywnych z gniewem i uległością.
3 - student ma trudności z umiejętnościami asertywnymi, nie do końca rozumie wartość poznawczą i praktyczną umiejętności tej w pracy psychologa.
4 - student poprawnie rozpoznaje zachowania asertywne i rozumie wartość poznawczą i praktyczną w pracy psychologa, jednocześnie potrafi interpretować ich kontekście rozwoju społecznego.
5 - student doskonale rozpoznaje zachowania asertywne i rozumie wartość poznawczą i praktyczną w pracy psychologa, jednocześnie potrafi interpretować je kontekście rozwoju społecznego.
Praktyki zawodowe
nie zdefiniowano
Literatura
Lektura obowiązkowa:
1.Król-Fijewska M.(1993), Trening asertywności. Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości
2.Poprawa R. (2001), Asertywność – osobisty zasób w zmaganiu się ze stresem w relacjach interpersonalnych, W: Dolińska-Zygmunt G.(red.), Podstawy psychologii zdrowia. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego; Wrocław, s. 143-155
Lektura uzupełniająca:
1.Berne E. (1987) „W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich” Warszawa: PWN
2.Davidson Jeff (1999) „Asertywność” Poznań: Dom Wydawniczy Rebis
3.Król-Fijewska Maria (1993) „Trening asertywności” Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości
4.Król-Fijewska Maria (1996) „Stanowczo, łagodnie, bez lęku” Warszawa: Wydawnictwo W.A.B. INTRA
5.Beverley Hare (1997) „Bądź asertywny. Skuteczne sposoby komunikacji” Łódź RAVI
6.Gillen Terry (1999) „Asertywność” Warszawa: petit
7.Król-Fijewska Maria, Fijewski Piotr (2000) „Asertywność menedżera” Warszawa: PWE
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: