Psychologia zdrowia WF-ZPS-PRZ
1.Różne definicje zdrowia
2. Rozwój psychologii zdrowia
3. Tradycyjne (biologiczne) i nowe (socjoekologiczne) podejście do zagadnień zdrowia
3. Psychologia zdrowia- przedmiot, główne koncepcje teoretyczne
4. Model salutogenetyczny
5. Poznawcze uwarunkowania zdrowia i choroby (m.in. samoskuteczność, umiejscowienie kontroli zdrowia)
6. Behawioralne uwarunkowania zdrowia i choroby (zachowania zdrowotne oraz przegląd modeli wyjaśniających zmianę zachowań)
7. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna
W cyklu 2021/22:
1.Różne definicje zdrowia Wykład synchroniczny za pośrednictwem MS Teams. Potrzebne materiały do zajęć będą zamieszczane na Platformie Moodle |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
EK1 - student zna podstawowe pojęcia z obszaru psychologii zdrowia
EK2 - student dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii zdrowia
Umiejętności
EK3 - student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia-choroby
EK4 -student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowa, poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać
EK5 - student potrafi zaplanować i zrealizować pracę własną nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia
Kompetencje
EK6 student wykazuje zainteresowanie dyskusją podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia
EK 7 Student wykazuje odpowiedzialność za pozytywne wykonanie zadań przez zespól w którym pracuje
Udział w wykładzie 32 h
Przygotowanie do egzaminu 120 h
Przygotowanie do zajęć, prace w grupach 40
[192/32=6]
Liczba ECTS=6
Kryteria oceniania
Wiedza: na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi scharakteryzować ani nawet wymienić podstawowych pojęć z zakresu psychologii zdrowia oraz nie dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii zdrowia
na ocenę 3 (dst.):Student potrafi wymienić podstawowe pojęcia z zakresu psychologii zdrowia bez szczegółowych charakterystyk, jednak nie czyni tego sprawnie, a jego wypowiedzi słowne lub pisemne świadczą o istotnych lukach w tej wiedzy. Student dysponuje częściową znajomością zagadnień obszaru psychologii zdrowia- nie są uporządkowane
na ocenę 4 (db.): student potrafi dość sprawnie oraz w sposób świadczący o dość dużej wiedzy wymieniać i charakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu psychologii zdrowia oraz dysponuje uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii zdrowia
na ocenę 5 (bdb.): student potrafi niezwykle sprawnie oraz w sposób świadczący o ogromnej wiedzy wymienić i scharakteryzować pojęcia z obszaru psychologii zdrowia oraz dysponuje bardzo dobrze uporządkowaną znajomością głównych zagadnień psychologii zdrowia
Umiejętności
na ocenę 2 (ndst.): Student nie potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby. Student nie potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, poddać krytycznej analizie i właściwie wykorzystać. Student nie potrafi zaplanować i zrealizować pracy własnej nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia
-na ocenę 3 (dst.):Student potrafi posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby- choć nie czyni tego sprawnie co wskazuje na luki w wiedzy. Student nieraz potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, ale nie jest w stanie poddać go krytycznej analizie i właściwie wykorzystać. Student potrafi zaplanować i zrealizować pracy własnej nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia- jednak nie czyni tego samodzielnie i w sposób właściwy
- na ocenę 4 (db.): Student potrafi dość sprawnie posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, jest w stanie poddać go krytycznej analizie, ale potrzebuje wsparcia żeby właściwie go wykorzystać. Student potrafi poprawnie zaplanować i zrealizować pracę własną nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia.
na ocenę 5 (bdb.): Student potrafi biegle posługiwać się adekwatnymi pojęciami w opisie zagadnień zdrowia- choroby. Student potrafi dotrzeć do materiału źródłowego z obszaru zdrowia, jest w stanie poddać go krytycznej analizie, proponuje własny sposób ujęcia różnych treści. Student potrafi bardzo dobrze zaplanować i zrealizować pracę własną nad zadaniem z obszaru psychologii zdrowia.
Kompetencje:
na ocenę 2 (ndst.): student nie wykazuje zainteresowania dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia. Student nie nie przejawia odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół.
na ocenę 3 (dst.): student wykazuje zainteresowanie, chociaż w niewielkim stopniu, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia oraz wydaje się wykazywać pewien, chociaż niewielki, stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół.
na ocenę 4 (db.): student wykazuje dość duże zainteresowanie, dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia oraz wydaje się wykazywać dość wysoki stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. Interesuje się też żywo współpracą ze specjalistami innych dyscyplin.
na ocenę 5 (bdb.): student wykazuje bardzo duże zainteresowanie dyskusją oraz pracą w zespole podczas podejmowania problematyki z zakresu psychologii zdrowia oraz wykazuje godny podziwu stopień odpowiedzialności za pozytywne wykonanie zadań przez zespół. Interesuje się i nawet podejmuje współpracę ze specjalistami innych dyscyplin.
Egzamin pisemny- test wielokrotnego wyboru. Obowiązuje materiał przedstawiony na wykładach
Literatura
Bishop, G. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
Chodkiewicz, J. (2005). Psychologia zdrowia. Wybrane zagadnienia. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna
Dolińska-Zygmunt, G. (2001). Podstawy psychologii zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ogińska- Bulik N., Juczyński Z. (2008). Osobowość. Stres a zdrowie. Warszawa, Difin.
Sheridan Ch. L. Radmacher S.A. (1998). Psychologia zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia P.T.P,
Sęk, H. (2000). Zdrowie behawioralne. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. (s. 533-553). Tom 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sęk H., Pasikowski T. (2001). Zdrowie-Stres-Zasoby. Poznań: Wyd. Fundacji Humaniora
Tylka, J. (2000). Psychosomatyka. Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki. Warszawa: Wydawnictwo UKSW
Literatura dodatkowa- proponowana na poszczególnych wykładach
W cyklu 2021/22:
Bishop, G. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. Literatura dodatkowa- proponowana na poszczególnych wykładach |
W cyklu 2022/23:
Bishop, G. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wydawnictwo Astrum. Literatura dodatkowa- proponowana na poszczególnych wykładach |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
e-learning |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: