Psychometria i diagnoza psychologiczna WF-ZPS-PDP
1. Podstawowe problemy psychometrii.
2. Klasyczna teoria testów.
3. Teoria odpowiedzi na pozycje testu (IRT – Item Response Theory).
4. Teoria generalizowalności wyników
5. Przegląd narzędzi najczęściej wykorzystywanych w praktyce psychologicznej (testy zdolności, testowe badanie osobowości).
6. Podstawy konstrukcji testów psychologicznych.
7. Rodzaje rzetelności i sposoby jej szacowania. Moc dyskryminacyjna pozycji testowych.
8. Trafność pomiaru – rodzaje trafności i sposoby szacowania.
9. Trafność czynnikowa narzędzia.
10. Standaryzacja i normalizacja narzędzi
11. Kulturowa adaptacja testów
12. Testy psychologiczne a prawo i etyka.
13. Diagnoza psychologiczna – zagadnienia wstępne.
14. Wywiad psychologiczny jako technika diagnostyczna.
15. Obserwacja i testowanie jako metody diagnostyczne.
16. Kompetencje praktyczne i interpersonalne w diagnozowaniu. Etyczne i prawne aspekty diagnozy psychologicznej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. znajomość pojęć i teorii psychometrycznych;
2. znajomość procedur konstruowania narzędzi psychometrycznych;
3. znajomość metod prowadzenia diagnozy psychologicznej
Kompetencje:
4. ocena jakości i przydatności narzędzi psychometrycznych w badaniach indywidualnych, grupowych, naukowych, diagnozie indywidualnej;
Umiejętność:
5. konstruowanie własnych narzędzi psychometrycznych, spełniających standardy dla testów stosowanych w psychologii;
6. prowadzenie wywiadu psychologicznego i obserwacji
Opis ECTS (4 pkt):
Udział w zajęciach: 32
przygotowanie do wykładów: 18
czas na naukę do egzaminu: 60
Łącznie: 110
Kryteria oceniania
Metoda oceny: egzamin pisemny
Na ocenę bardzo dobrą: student bardzo dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; bardzo dobrze zna procedury konstruowania testów; potrafi bardzo dobrze wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; bardzo dobrze prowadzi wywiad psychologiczny i obserwacje.
Na ocenę dobrą: student dobrze zna pojęcia i teorie psychometryczne; dobrze zna procedury konstruowania testów; potrafi dobrze wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; dobrze prowadzi wywiad psychologiczny i obserwacje.
Na ocenę dostateczną: student zna pojęcia i teorie psychometryczne; zna procedury konstruowania testów; potrafi wskazać procedury i metody diagnozy psychologicznej; poprawnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; zna podstawy prowadzenia wywiadu psychologicznego i obserwacji.
Na ocenę niedostateczną: student nie zna pojęć i teorii psychometrycznych; nie zna procedury konstruowania testów; nie potrafi wskazać procedur i metod diagnozy psychologicznej; błędnie ocenia jakość narzędzi psychometrycznych; nie zna podstaw prowadzenia wywiadu psychologicznego i obserwacji.
Praktyki zawodowe
N/D
Literatura
Anastasi, A, Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Aranowska, E. (2006). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Brzeziński, J. (1997). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Warszawa: PTP.
Strelau, J., Dolińśki D.,(red.) (2008). Psychologia. Podręcznik Akademicki. Tom 2. (rozdział 10). Gdańsk: GWP.
APA (2007). Standardy dla testów stosowanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk:GWP.
Shaughnessy J. J., Zechmeister E. B., Zechmeister J. S. (2007). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
Hornowska E. (2003). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Scholar.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz K. (red)(2005). Wywiad psychologiczny. t 1,2,3. Warszawa: PTP PTP
Stemplewska-Żakowicz, K. (2009). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: