Ćwiczenia z psychologii osobowości WF-ZPS-PB1
1. Wprowadzenie
Omówienie programu ćwiczeń i charakterystyka warunków zaliczenia przedmiotu; metody badawcze w psychologii osobowości – wprowadzenie;
TEORIE CECH
2. Metody badawcze Allporta
3. Analiza czynnikowa w procesie tworzenia teorii osobowości; Kwestionariusz Osobowości EPQ-R Eysencka
4. Model Eysencka – studia przypadków
5. Model Wielkiej Piątki: Kwestionariusz Osobowości NEO-FFI oraz Kwestionariusz Osobowości NEO-PI-R Costy i McCrae
6. Analiza przypadków w ramach teorii cech
7. Interpretacja profili z badań własnych.
8. Podsumowanie semestru - kolokwium semestralne
TEORIE PSYCHOANALITYCZNE I INSPIROWANE PSYCHOANALIZĄ
9. Psychoanaliza klasyczna i analityczna teoria Junga - charakterystyczne metody badawcze (metoda wolnych skojarzeń, analiza marzeń sennych); studia przypadków
10. Metody projekcyjne – Test Zdań Niedokończonych Rottera – analiza ilościowa i analiza jakościowa w nurcie analizy transakcyjnej
11. Psychoanaliza Eriksona – charakterystyczne badania i metody badawcze;
BHI-12 (Kwestionariusz Nadziei Podstawowej); porównanie z Kwestionariuszem Nadziei na Sukces
12. Personologia Murraya; metody badawcze Murraya; Test Apercepcji Tematycznej jako metoda badania potrzeb psychicznych;
13. Test Przymiotników ACL Gougha i Heilbruna jako metoda badania potrzeb psychicznych i innych wymiarów osobowości
TEORIE SPOŁECZNEGO UCZENIA SIĘ I TEORIE POZNAWCZE
14. Metody badania poczucia kontroli oparte na koncepcji Rottera;
15. Inwentarz Płci Psychologicznej (IPP) A. Kuczyńskiej jako metoda badania schematów płciowych wg teorii S. L. Bem; Podsumowanie semestru - kolokwium semestralne;
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/19: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: |
Efekty kształcenia
Efekty wiedzy:
- rozumie rolę metod do diagnozy osobowości w praktyce diagnostycznej i badaniach naukowych
- posiada wiedzę dotyczącą podstaw teoretycznych metod do diagnozy osobowości
- rozumie odpowiedzialność związaną z postępowaniem diagnostycznym z wykorzystaniem metod do diagnozy osobowości; akceptuje prawo osób badanych do odmowy udziału w badaniu, przerwania go w dowolnym momencie oraz do uzyskania informacji zwrotnych
- zna najważniejsze metody do diagnozy osobowości, zarówno te kwestionariuszowe, takie jak EPQ-R, NEO-FFI, NEO-PI-R, ACL, jak i te o charakterze projekcyjnym, takie jak TAT i Test Niedokończonych Zdań Rottera; wie, jakie są korzyści z ich zastosowania, ale też jest świadomy ich ograniczeń
Efekty umiejętności:
- posiada umiejętność doboru do celów diagnozy odpowiednich metod
- potrafi posługiwać się różnymi metodami do diagnozy osobowości, zarówno do celów diagnostycznych, jak i badawczych; umie samodzielnie przeprowadzić badanie tymi metodami, obliczyć wyniki i dokonać ich interpretacji
Efekty kompetencji:
- jest gotowy do stworzenia relacji, która da osobie badanej poczucie bezpieczeństwa i akceptacji, pozwalające na otwarcie się w kontakcie
- potrafi komentować uzyskane wyniki oraz przygotować i przekazać informacje zwrotne dla osoby badanej w sposób zrozumiały dla osoby niemającej wykształcenia psychologicznego; jest gotowy do wysłuchania wszystkich komentarzy i uwag krytycznych osób badanych, a także do udzielenia dodatkowych wyjaśnień
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Efekty wiedzy:
- ocena aktywności studenta podczas zajęć i przygotowania do zajęć, a także udziału w dyskusji i analizie materiałów źródłowych z wykorzystaniem pojęć teoretycznych,
- kolokwia semestralne: test wielokrotnego wyboru i pytania otwarte
Efekty umiejętności i kompetencji:
- ocena materiałów z osobiście przeprowadzonych badań diagnostycznych (poprawność obliczenia wyników i ich interpretacji, a także sposobu sformułowania informacji zwrotnych),
- kolokwia semestralne: odpowiedzi na pytania interpretacyjne
Kryteria oceniania dla efektów kształcenia:
Efekty wiedzy:
ndst - student nie jest przygotowany do zajęć, nie ma wiedzy zdobytej na podstawie indywidualnej lektury i nie bierze udziału we wspólnej dyskusji lub też bierze udział, ale nie wykazuje się znajomością żadnych pojęć teoretycznych; podczas zajęć i na kolokwium nie udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości
dst - student sporadycznie czyta teksty i rzadko bywa przygotowany do zajęć; bardzo rzadko zabiera głos w dyskusji, a jego opinie bardzo rzadko odnoszą się do wiedzy z literatury przedmiotu; podczas zajęć i na kolokwium rzadko i w sposób niepełny udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości
db - student przygotowuje się do zajęć, zna podstawową literaturę i aktywnie uczestniczy w dyskusji podczas zajęć; podczas zajęć i na kolokwium udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości
bdb - student bardzo dobrze zna literaturę podstawową, a także niektóre pozycje z literatury uzupełniającej; wnosi twórczy wkład do dyskusji podczas zajęć; podczas zajęć i na kolokwium w sposób wyczerpujący udziela odpowiedzi na pytania dotyczące podstaw teoretycznych i zastosowań metod do diagnozy osobowości
Efekty umiejętności i kompetencji:
ndst - student nie wykonuje badań metodami do diagnozy osobowości lub przeprowadza badanie z istotnymi naruszeniami procedury badawczej lub zasad etycznych
dst- student przeprowadza badanie przy zastosowaniu jednej metody; popełnia pewne błędy w obliczaniu wyników i w interpretacji oraz przy przygotowaniu informacji zwrotnych;
db- student przeprowadza badania przy zastosowaniu dwóch metod; jego interpretacja jest poprawna, ale niepełna; informacje zwrotne są sformułowane w sposób klarowny, ale nie uwzględniają w pełni perspektywy osoby badanej;
bdb-student przeprowadza badania przy zastosowaniu dwóch metod; jego interpretacja jest trafna, pogłębiona i ma charakter całościowy; informacje zwrotne są przygotowane w sposób klarowny i uwzględniają perspektywę osoby badanej.
Na ocenę końcową składają się:
1. ocena aktywności w trakcie trwania zajęć
2. ocena przeprowadzenia diagnozy osobowości z zastosowaniem dwóch metod wraz z udzieleniem informacji zwrotnych
3. oceny z dwóch kolokwiów (na koniec semestru zimowego i na koniec semestru letniego)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: