Wprowadzenie do psychologii WF-ZPS-N-WP
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania.
W cyklu 2021/22:
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe procesy psychiczne i uwarunkowania funkcjonowania ludzi w sytuacjach społecznych. |
W cyklu 2022/23:
Podczas wykładu zostaną przedstawiony przedmiot psychologii w okresie przednaukowym oraz stosowane wówczas metody oceny ludzi. W dalszej kolejności omówiony zostanie rozwój psychologii naukowej, naukowe metody badawcze, współczesne subdyscypliny psychologiczne oraz stosowane metody diagnostyczne. Ponadto zostanie przedstawiona charakterystyka głównych kierunków psychologii oraz biologiczne mechanizmy zachowania. Ponadto zostaną przedstawione podstawowe procesy psychiczne i uwarunkowania funkcjonowania ludzi w sytuacjach społecznych. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK 1: student zna podstawową terminologię z zakresu psychologii,
EK 2: student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień i terminów z psychologii,
EK 3: student posiada wiedzę na temat najważniejszych zagadnień z psychologii.
Umiejętności:
EK 4: student potrafi analizować, streszczać i prezentować teksty oraz opracowania z zakresu psychologii,
EK 5: student formułuje w mowie i na piśmie zagadnienia prezentowane w literaturze z zakresu psychologii,
EK 6: student znajduje i wykorzystuje rzetelne źródła informacji dotyczące problemów psychologicznych.
Kompetencje:
EK 7: student potrafi zaplanować i zorganizować indywidualną pracę mającą na celu zrealizowanie zadania badawczego i przyswojenie treści z zakresu problematyki psychologicznej,
EK 8: student aktywnie angażuje się w przebieg prowadzonych zajęć biorąc udział w dyskusjach, formułując własne wypowiedzi oraz konstruktywne uwagi krytyczne pod kątem prezentowanych zagadnień psychologicznych.
Kryteria oceniania
Metody oceny:
• semestralna praca pisemna w postaci eseju, termin oddania- drugi tydzień 05.2023r.,
• przygotowanie i zaprezentowanie referatu, wg grafiku dla grupy dziekańskiej,
Kryteria oceniania:
• semestralna praca pisemna w postaci eseju (0 ÷ 50 punktów],
Skala ocen:
dst.: 20- punktów,
dst+: 21-30 punktów,
db: 31-40 punktów,
db+: 41-45 punktów,
bdb: 46-50-punktów
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Terelak, J.T. (2008). Wprowadzenie do psychologii. Suwałki: Wyd. WSSM.
2. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 1: Podstawy psychologii. Gdańsk. GWP.
3. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 2: Procesy poznawcze. Gdańsk. GWP.
4. Strelau, J. (red.) (2002) Psychologia: Podręcznik akademicki. Tom 3: Jednostka w społeczeństwie i elementy psychologii stosowanej. Gdańsk. GWP.
Literatura pomocnicza:
1. Aronson, E. (2002). Człowiek istota społeczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
2. Bryant, P.E., Colman, A.M. (red.) (1997). Psychologia rozwojowa. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.
3. Chlewiński, Z., Hankała, A., Jagodzińska, M., Mazurek, B. (1997). Psychologia pamięci. Warszawa: WP.
4. Gasiul, H. (2002). Teorie emocji i motywacji. Warszawa: Wyd. UKSW.
5. Gasiul, H. (2006). Psychologia osobowości: Nurty, teorie, koncepcje. Warszawa: Wyd. Difin.
6. Maruszewski, T. (1996). Psychologia poznawcza. Warszawa: Wyd. Znak-Język-Rzeczywistość.
7. Reber, A.S. (red.) (2000). Słownik psychologii. Warszawa. Wyd. Naukowe SCHOLAR.
8.Strelau, J. (1987). O inteligencji człowieka. Warszawa: WP.
9. Terelak, J.F. (2007). Człowiek i stres. Bydgoszcz: Oficyna Wyd. BRANTA.
10. Tomaszewski, T. (1984). Główne idee współczesnej psychologii. Warszawa. WP.
11. Zimbardo, P.G., Ruch, F.L. (1994). Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
W cyklu 2021/22:
Literatura obowiązkowa: |
W cyklu 2022/23:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: