Systemy i podejścia psychoterapeutyczne WF-ZPS-N-SIP
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studenta na temat podejść psychoterapeutycznych, uznawanych jako podstawowe szkoły prowadzenia psychoterapii. Studenci zapoznają się z głównymi założeniami teoretycznymi, diagnozą, interwencjami i metodami pracy w podejściu psychoanalitycznym i psychodynamicznym, poznawczo-behawioralnym, humanistyczno-doświadczeniowym, systemowym oraz integracyjnym. Dodatkowo zostanie zwrócona uwaga na to, iż w ramach każdej ze szkół psychoterapii następowała ewolucja poglądów oraz różnicowanie się podejść. Przedstawione zostaną badania nad skutecznością psychoterapii, a także nowe trendy i dalsze kierunki rozwoju psychoterapii. Studenci będą mieli także okazję do poszerzenia dotychczasowej wiedzy o to, jak - w zależności od określonego systemu psychoterapii - wyglądać może konceptualizacja przypadku, w tym dobór technik i sposobów pracy z danym pacjentem.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
studium literatury, przygotowanie do egzaminu: 30 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2]
liczba ECTS: 2 | W cyklu 2024/25: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
studium własne literatury: 15 godzin
przygotowanie do kolokwium/egzaminu: 15 godz.
suma godzin: 60 [60/30(25)=2], w tym w kontakcie bezpośrednim z nauczycielem akademickim - 30 godz. (1 ECTS)
liczba ECTS: 2 |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1. Student rozumie, jak analizować rolę czynników sprzyjających zachowaniom zdrowotnym jak i patologiom w zakresie procesów psychicznych z punktu widzenia różnych podejść psychoterapeutycznych.
W2. Student ma pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych oraz potrafi je różnicować ze względu na różne podejścia psychoterapeutyczne.
Umiejętności:
U1. Student interpretuje zjawiska psychiczne z punktu widzenia różnych systemów psychoterapeutycznych oraz potrafi dobrać techniki i sposoby z wybranych podejść psychoterapeutycznych odpowiednie dla danych form dysfunkcjonalnych.
Kompetencje społeczne:
K1. Student potrafi udzielić profesjonalnej porady w temacie psychoterapii i jej głównych nurtów; jest gotowy do udzielenia podstawowej pomocy psychologicznej i interwencji w oparciu o wybrany system psychologiczny/psychoterapeutyczny.
Kryteria oceniania
W1-W2
Na ocenę bardzo dobrą:
- student wykazuje się bezbłędnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 100-92%)
Na ocenę dobrą:
- student wykazuje się w zdecydowanej większości poprawnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 91-84% w przypadku oceny dobrej plus i na poziomie 83-76% w przypadku oceny dobrej)
Na ocenę dostateczną:
- student wykazuje się w większości poprawnym rozumieniem dotyczącym zdrowia i psychopatologii, teorii, metod i ich rozwoju, narzędzi diagnozy oraz interwencji psychoterapeutycznych w różnych systemach psychoterapeutycznych (co odzwierciedla się w poprawnych odpowiedziach/zdobytych punktach na poziomie 75-68% w przypadku oceny dostatecznej plus i na poziomie 67-60% w przypadku oceny dostatecznej)
U1
Na ocenę bardzo dobrą:
- student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia wszystkich systemów psychoterapeutycznych (a), wnikliwie interpretuje zjawiska psychiczne (b) oraz bezbłędnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (c)
Na ocenę dobrą:
- student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia co najmniej dwóch systemów psychoterapeutycznych, dość szczegółowo interpretuje zjawiska psychiczne oraz niemal bezbłędnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (na ocenę dobrą plus: dwa elementy diagnozy na poziomie oceny dobrej, a jeden oceny bardzo dobrej)
Na ocenę dostateczną:
- student analizuje wybrane studia przypadków z punktu widzenia jednego systemu psychoterapeutycznego, w sposób podstawowy interpretuje zjawiska psychiczne oraz w większości poprawnie dobiera adekwatne dla problemu oraz nurtu techniki i metody pracy (na ocenę dostateczną plus: dwa elementy diagnozy na poziomie dostatecznej, a jeden oceny dobrej)
K1
Na ocenę bardzo dobrą, dobrą, dostateczną:
- student osiągnął efekt uczenia się (potrafi udzielić profesjonalnej porady w temacie psychoterapii i jej głównych nurtów; jest gotowy do udzielenia podstawowej pomocy psychologicznej i interwencji w oparciu o wybrany system psychologiczny/psychoterapeutyczny)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: