Psychologia zaburzeń dzieci i młodzieży z elementami psychologicznej diagnozy klinicznej WF-ZPS-N-PZDM
Tematyka ćwiczeń:
1. Wprowadzenie do diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży – 3 godziny
Omówienie podstawowych zasad pracy diagnostycznej, przegląd narzędzi diagnostycznych. Uwarunkowanie systemowe diagnozy i terapii w zakresie zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży.
2. Symulacje wywiadów diagnostycznych – 3 godziny
Przeprowadzenie wywiadów klinicznych z fikcyjnymi pacjentami – symulacje w parach, omówienie różnic w podejściu diagnostycznym psychologicznym i psychiatrycznym.
3. Analiza przypadków ADHD – 4 godziny
Praca nad rzeczywistymi przypadkami dzieci z ADHD, analiza wywiadów diagnostycznych oraz opracowanie planu terapeutycznego.
4. Praca z przypadkami zaburzeń afektywnych (CHAD) – 4 godziny
Analiza przypadków młodzieży z chorobą afektywną dwubiegunową, praca w grupach nad planami diagnostycznymi i terapeutycznymi.
5. Zaburzenia lękowe u dzieci i młodzieży – 4 godziny
Diagnoza i terapia dzieci cierpiących na zaburzenia lękowe i PTSD. Studenci pracują w parach, tworząc plany interwencyjne.
6. Praca z przypadkami zaburzeń nastroju – 4 godziny
Praca nad przypadkami młodzieży z depresją i innymi zaburzeniami nastroju. Analiza przypadków i dyskusja nad etycznymi aspektami leczenia.
7. Zaburzenia w kontekście rodziny i szkoły – 4 godziny
Analiza wpływu środowiska rodzinnego i szkolnego na zdrowie psychiczne dzieci. Praca w grupach nad strategiami wsparcia psychologicznego.
8. Podsumowanie i refleksje nad przypadkami klinicznymi – 4 godziny
Studenci prezentują swoje wnioski z przeprowadzonych analiz przypadków. Otwarte dyskusje nad gotowością do pracy klinicznej.
W cyklu 2023/24:
Tematyka ćwiczeń: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty uczenia się (E):
Wiedza (W): Student potrafi zastosować teoretyczne podstawy diagnozy klinicznej w praktyce, w tym klasyfikacje ICD-10, ICD-11 i DSM-5 (PS_W13). Umiejętności (U): Student potrafi przeprowadzić diagnozę psychologiczną i opracować plan interwencji dla dzieci i młodzieży (PS_U04).
Kompetencje społeczne (K): Student wykazuje zdolność do pracy w grupie i współpracy z innymi specjalistami oraz rozumie etyczne aspekty pracy z dziećmi i młodzieżą (PS_K02).
Forma i warunki zaliczenia:
Ocena ciągła: Aktywne uczestnictwo w zajęciach, praca w grupach oraz jakość przedstawionych analiz przypadków klinicznych – 20%
Symulacje kliniczne: Oceniane na podstawie symulacji wywiadów oraz zaproponowanych interwencji – 30%
Projekt końcowy: Opracowanie kompleksowego planu interwencji dla wybranego przypadku klinicznego – 50%
Kryteria oceniania
Kryteria oceny końcowej:
• Ocena ciągła (aktywność i praca w grupach, quizy, konkursy): 20%
• Symulacje kliniczne: 30%
• Projekt końcowy: 50%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
• Namysłowska I. (2013). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
• Gierowski J.K., Kochański A. (2015). Psychiatria. Tom 1-2. Warszawa: Wydawnictwo Medyczne Urban & Partner.
• Internetowy podręcznik MSD – Psychiatryczny: MSD Manual Psychiatry.
Literatura uzupełniająca:
• Chojnicka I., Pisula E. (2021). ADI-R. Wywiad do diagnozy autyzmu - wersja zrewidowana. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
• Wrocławska-Warchala E., Wujcik R. (2016). Zestaw kwestionariuszy do diagnozy spektrum autyzmu ASRS. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
W cyklu 2023/24:
Literatura obowiązkowa: |
Uwagi
W cyklu 2023/24:
Metody dydaktyczne: Wszystkie materiały dydaktyczne oraz dodatkowe informacje będą dostępne na platformie Teams. Forma i warunki zaliczenia: Kryteria oceny końcowej: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: