Psychologia rozwoju człowieka WF-ZPS-N-PZ
1. Wprowadzenie do tematyki psychologii rozwoju człowieka. Psychologia rozwojowa a psychologia biegu życia.
2. Badania w psychologii rozwoju człowieka. Podstawowe teorie rozwoju człowieka.
3. Okres prenatalny: charakterystyka zmian w poszczególnych trymestrach ciąży.
4. Wczesne dzieciństwo - wiek niemowlęcy i wiek poniemowlęcy: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, rozwój społeczno-emocjonalny.
5. Średnie dzieciństwo/wiek przedszkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja, zabawa; rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny, rozwój osobowości.
6. Późne dzieciństwo/młodszy wiek szkolny: rozwój psychomotoryczny, rozwój poznawczy, język i komunikacja; rozwój społeczno-emocjonalny, rozwój moralny i osobowości.
7. Adolescencja: rozwój młodzieży a rozwój w biegu życia, społeczno-kulturowe podejście do dorastania; rozwój poznawczy, moralność, tożsamość, rozwój systemu wartości.
8. Zaburzenia rozwoju. Wybrane formy wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.
9. Rozwój i zmiana w dorosłości. Główne teorie i koncepcje rozwoju w biegu życia, ze szczególnym uwzględnieniem dorosłości (Buehler, Havighurst, Levinson, Erikson i in.)
10. Kryzysy rozwojowe
11. Rozwój poznawczy w dorosłości.
12. Rozwój moralny w biegu życia (Piaget, Kohlberg). Rozwój osobowości człowieka dorosłego. Dojrzałość osobowa i moralna.
13. Charakterystyka wczesnej dorosłości
14. Średnia dorosłość. Kryzys przełomu połowy życia
15. Późna dorosłość - starzenie się i starość. Umieranie. Śmierć.
16. Podsumowanie materiału
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza:
- student rozumie specyfikę psychologii rozwoju człowieka,
- student zna główne teorie rozwoju człowieka i definiuje podstawowe pojęcia
- student posiada wiedzę na temat charakterystyki poszczególnych okresów rozwojowych
umiejętności:
- student samodzielnie opisuje dany obszar rozwoju człowieka z perspektywy poznanych teorii
Kryteria oceniania
egzamin pisemny na koniec II semestru, testowy (jednokrotnego wyboru lub do uzupełnienia); punktacja zaliczająca to 50%; dopuszczalna jest też forma egzaminu ustnego.
Literatura
Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerwińska-Jasiewicz M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe DIFIN. (rozdziały: 1-13).
Zagórska, W., Jelińska, M., Surma, M., Lipska, A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwo UKSW.
Oleś, P. (2012). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
W cyklu 2021/22:
Trempała J. (2011) (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: