Podstawowe umiejętności psychologiczne WF-ZPS-N-PUP
Celem zajęć jest rozwinięcie kompetencji interpersonalnych służących nawiązaniu i budowania kontaktu z drugim człowiekiem opartego na zaufaniu i bezpieczeństwie.
W ramach zajęć studenci będą ćwiczyć i rozwijać: aktywne słuchanie, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych; rozpoznawanie i wyrażanie własnych emocji.
Zakres tematów:
1. Zajęcia organizacyjne: plan zajęć, warunki zaliczenia, forma zajęć.
2. Budowanie efektywnej sytuacji edukacyjnej: ustalenie zasad współpracy, warunki bezpieczeństwa psychologicznego, integracja.
3. Wprowadzenie w temat komunikacji interpersonalnej: indywidualna ocena własnych umiejętności i obszarów do rozwoju. Zasady efektywnej komunikacji.
4. Aktywne słuchanie: narzędzia aktywnego słuchania. Wykład i ćwiczenia.
5. Aktywne słuchanie: narzędzia aktywnego słuchania. Ćwiczenia.
6. Aktywne słuchanie: narzędzia aktywnego słuchania. Ćwiczenia.
7. Konstruktywna i niekonstruktywna informacja zwrotna: różnice między komunikatem „ja” i komunikatem „ty”. Wykład i ćwiczenia.
8. Ćwiczenia praktyczne w stosowaniu komunikatu „ja”: rozwijanie umiejętności. Podsumowanie zajęć.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
W obszarze wiedzy:
- student ma wiedzę na temat swoich mocnych i słabych stron w nawiązywaniu i podtrzymywaniu relacji interpersonalnych;
- student ma wiedzą nt. budowaniu efektywnego kontaktu z drugim człowiekiem;
- student zna narzędzia aktywnego słuchania;
- student wie, jak wygląda komunikat "ja" i komunikat „ty”.
W obszarze umiejętności:
- student potrafi spostrzegać i lepiej rozumieć siebie i innych ludzi w relacjach międzyludzkich;
- student potrafi nawiązywać konstruktywne relacje interpersonalne;
- student potrafi stosować podstawowe zasady komunikacyjne, szczególnie związane z otrzymywaniem i udzielaniem informacji zwrotnych;
- student potrafi wyrażać siebie w sposób czytelny dla innych;
- student potrafi rozpoznawać przeżywane emocje;
- student potrafi określić i zmienić swoje zachowania czy nawyki, które są niepożądane i nie sprzyjają w budowaniu kontaktów z innymi ludźmi.
W obszarze kompetencji:
- student ma świadomość własnych umiejętności komunikacyjnych;
- student wykazuje odpowiedzialność za przebieg procesu nawiązywania kontaktu i prowadzenia rozmowy;
- student dąży do pracy nad własnym warsztatem umiejętności komunikacyjnych;
- student jest otwarty na pracę nad sobą;
- student chętnie podejmie się rozwoju w obszarze pogłębiania samoświadomości dotyczącej przeżywanych uczuć i wyrażania ich.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu (do wyboru):
Wariant 1
1. Obecność na zajęciach (100%; wszystkie spotkania).
2. Punktualność (obowiązuje także po przerwach).
3. Aktywne uczestniczenie w zajęciach (np. uczestniczenie w dyskusji, wykonywanie zadań podanych przez prowadzącego.
Ocena końcowa: bdb (5)
Wariant 2
1. Obecność na zajęciach nie jest obowiązkowa.
2. Recenzja książki Rogers, C. R. (2023). O stawaniu się osobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis. Wraz z osobistą refleksją, podaniem przykładów.
3. Terminowe przesłanie pracy na zaliczenie.
Ocena końcowa: db (4)
Dla osób, które z różnych powodów nie mogą uczestniczyć w zajęciach w 100% i wybiorą wariant 2 zaliczenia (pisanie recenzji), a chciałyby otrzymać ocenę bdb (5) - dodatkowo piszą kolokwium.
Zakres materiału: Steward, J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Część 1, 2 i 3.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. Steward J. (2007). Mosty zamiast murów: Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2. Rogers, C. R. (2023). O stawaniu się osobą. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Literatura uzupełniająca:
1.Sujak, E. (2021). ABC psychologii komunikacji. Kraków: Wydawnictwo WAM.
2.Krzysztofowicz, J. (2017). Czasem trudne, zawsze dobre. Jak zrozumieć i pokochać własne emocje. Poznań: Wydawnictwo Charaktery.
3.Sztander, W. (1999). Rozmowy które pomagają. Warszawa: Instytut psychologii Zdrowia PTP.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: