Psychologia społeczna WF-ZPS-N-PS1
Tematy
1. Percepcja społeczna – ocenianie ludzi na podstawie wyglądu i zachowania
2. Percepcja społeczna – rola kontekstu sytuacyjnego, różnice indywidualne
3. Percepcja społeczna – zjawisko samospełniającego się proroctwa. Trafność sądów
4. Stereotypy i uprzedzenia w życiu prywatnym i społecznym – metody pomiaru, jak walczyć z uprzedzeniami?
5. Stereotypy płciowe – dyskryminacja płciowa (seksizm), zagrożenie stereotypem
6. Błędy atrybucyjne w ocenie innych i własnej osoby
7. Związki samowiedzy i samooceny z doświadczeniem jednostki
8. Atrakcyjność interpersonalna, jakich ludzi lubimy?
9. Funkcjonowanie osób wewnątrz- i zewnątrzsterownych
10. Techniki manipulacji społecznej
11. Efektywność funkcjonowania grup społecznych – style kierowania
12. Zachowania pomocne – komu i dlaczego pomagamy?
13. Rola wychowania w kształtowaniu osobowości prospołecznej
14. Agresja – źródła agresji. Środki masowego przekazu
15. Agresja – sposoby radzenia sobie z agresją
16. Wypalenie zawodowe, przyczyny, sposoby zapobiegania
W cyklu 2021/22:
• Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny |
W cyklu 2022/23:
• Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny |
W cyklu 2023/24:
• Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny |
E-Learning
W cyklu 2024/25: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2022/23: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Posiada wiedzę na temat przedmiotu badań i metod stosowanych w psychologii społecznej.
2. Posiada wiedzę na temat prawidłowości rządzących spostrzeganiem społecznym, zna podstawowe zniekształcenia w spostrzeganiu innych ludzi i własnej osoby, zna teorie wyjaśniające powstawanie tych zniekształceń.
3. Zna teorie wyjaśniające powstawanie uprzedzeń społecznych.
4. Posiada wiedzę na temat atrakcyjności interpersonalnej i możliwości wpływania na własną atrakcyjność poprzez autoprezentację.
Umiejętności:
6. Student potrafi czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu psychologii społecznej.
7. Student potrafi krytycznie oceniać sens badań psychologicznych, odwołując się do metodologii tych badań i uwarunkowań kulturowych.
8. Potrafi stawiać pytania badawcze i odpowiadać na nie odwołując się do wiedzy naukowej.
Kompetencje:
9. Student potrafi interpretować poglądy i zachowania ludzi odwołując się do teorii psychologicznych.
10. Podobnie potrafi dystansować się do własnych poglądów i zachowań.
11. Potrafi dyskutować, konstruktywnie krytykować poglądy odmienne od własnych
Opis ECTS (4 pkt):
Udział w zajęciach: 32 h
Przygotowanie do ćwiczeń: 18 h
czas na napisanie pracy zaliczeniowej: 30 h
czas na naukę do kolokwium: 30 h
Łącznie: 110 h
Kryteria oceniania
Informacje dotyczące metod oraz kryteriów zaliczenia są podane w sekcji dotyczącej grup zajęciowych.
ocena bardzo dobra (5) - student bardzo dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, bardzo dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, bardzo dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej
ocena dobra (4) - student dobrze orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, dobrze analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, dobrze dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej
ocena dostateczna (3) - student słabo orientuje się w psychologicznych teoriach dotyczących funkcjonowania społecznego, słabo analizuje konkretne zachowania w kontekście określonych teorii psychologicznych, słabo dobiera i wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej
ocena niedostateczna (2) - student nie zna psychologicznych teorii dotyczących funkcjonowania społecznego, nie potrafi analizować zachowań w kontekście określonych teorii psychologicznych, źle dobiera i źle wykorzystuje narzędzia badawcze w badaniach z zakresu psychologii społecznej
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Podstawowa:
1. Elliot Aronson, Timothy D.Wilson, Robin M.Akert: Psychologia społeczna-serce i umysł., Zysk i S-ka wydawnictwo 1997
2. Elliot Aronson : Człowiek istota społeczna, PWN 1995
3. Robert Caldini: Wywieranie wpływu na ludzi-teoria i praktyka, GWP 2000
4. Wojciszke B. (2012). Psychologia społeczna, Wydawnictwo Scholar.
Uzupełniająca:
1. Rupert Brown: Procesy grupowe. Dynamika wewnątrz i międzygrupowa, GWP 2006
2. Roger R.Hock : 40 prac które zmieniły oblicze psychologii, GWP 2005
3. Mirosław Kofta, Teresa Szutrowa (red): Złudzenia, które pozwalają żyć, PWN 1991
4. Piotr T. Nowakowski: Sekty-oblicza werbunku, Maternus Media 2001
5.Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. GWP, Gdańsk.
6. Stephan, W.G., Stephan, C.W. (1999). Wywieranie wpływu przez grupy. Psychologia relacji. GWP, Gdańsk
W cyklu 2021/22:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24:
Podstawowa: Uzupełniająca: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: