Psychologia religijności i duchowości WF-ZPS-N-PRD
Celem przedmiotu jest:
Zapoznanie studenta z problematyką psychicznych kontekstów życia religijnego/duchowego, dorobkiem współczesnych psychologów religijności i duchowości, wynikami badań empirycznych dotyczących religijności i duchowości, metod badawczych stosowanych w tej dyscyplinie.
Nabycie kompetencji w zakresie psychologicznej interpretacji doświadczeń religijnych/duchowych oraz zdolność różnicowania szczytowych przeżyć religijnych oraz zjawisk patologicznych w religijności indywidualnej i zbiorowej.
W cyklu 2021/22:
Wykłady z psychologii religii pomagają studentom w przyswojeniu wiedzy dotyczącej stosunku człowieka do rzeczywistości transcendentnej, z uwzględnieniem genezy, struktury i funkcji przeżyć religijnych. Szczególny akcent położony jest na społeczne konteksty przeżyć i zachowań religijnych oraz ich zniekształcenia w sektach. Część wykładów poświęcona jest kryteriom dojrzałości postaw religijnych oraz strategiom badań zjawisk religijnych oraz prezentacji wyników tych badań. Zajęcia z psychologii religii stanowią też okazję do dyskusji na temat postaw religijnych, ze szczególnym uwzględnieniem przeżyć i zachowań religijnych. Umożliwiają zaprezentowanie bogatej literatury przedmioty oraz prowokują do licznych dyskusji dotyczących religijności jednostek i grup społecznych. |
W cyklu 2022/23:
Treści programowe: 1. Wprowadzenie do psychologii religijności i duchowości. |
W cyklu 2023/24:
1. Wprowadzenie do psychologii religijności i duchowości. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25: ECTS [1 ECTS = 30(25) godz. pracy studenta]:
udział w wykładzie: 30 godz.
udział w ćwiczeniach: 30 godz.
przygotowanie do ćwiczeń: 20 godz.
przygotowanie do kolokwium i egzaminu: 40 godz.
suma godzin: 120 [120/30(25)=4]
liczba ECTS: 4 | W cyklu 2022/23: 4 pkt ECTS:
Praca bezpośrednia w kontakcie z nauczycielem (zajęcia, konsultacje, zaliczenie zajęć): 35h
Praca własna: 85h |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia
WIEDZA:
PS_W01 - zna i rozumie, czym zajmuje się psychologia, w czym się różni od innych nauk, jakie są jej dyscypliny i czym się one szczegółowo zajmują.
1. Objaśnia przedmiot psychologii religijności i duchowości; definiuje religijność i duchowość.
2. Charakteryzuje historię studiów nad religijnością i duchowością.
PS_W12 - zna i rozumie znaczenie zachowań religijnych i duchowości oraz systemów wartości w rozwoju człowieka.
3. Definiuje sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych.
4. Objaśnia różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń.
5. Objaśnia rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków.
6. Definiuje doświadczenie duchowe/religijne w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego.
7. Charakteryzuje zaburzoną religijność,
8. Charakteryzuje doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego.
9. Charakteryzuje uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.
UMIEJĘTNOŚCI:
PS_U01 - potrafi tworzyć opinie i sądy na temat wartości różnych podejść i interpretacji psychologicznych w stosunku do zachowań ludzkich.
PS_U04 - potrafi dobrać odpowiednie techniki badawcze do diagnozy zaburzeń psychoneurologicznych, osobowości, sprawności innych funkcji psychicznych (procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne, preferencje wartości, postawy religijne, i in.), zdolności adaptacyjnych oraz funkcjonowania w różnych relacjach społecznych.
1. Porządkuje przedmiot psychologii religijności i duchowości; definicje religijności i duchowości.
2. Klasyfikuje elementy historii studiów nad religijnością i duchowością.
3. Porządkuje sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych.
4. Poddaje krytyce różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń.
5. Porządkuje rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków.
6. Klasyfikuje doświadczenie duchowe/religijne w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego.
6. Ocenia zaburzoną religijność, czym jest wstyd a czym religijne poczucie winy.
7. Klasyfikuje doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego.
8. Poddaje krytyce uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.
KOMPETENCJE:
PS_K01 - jest gotów do otwartości i wchodzenia w relacje z innymi osobami.
PS_K03 - jest gotów do samodzielnego uzupełniania wiedzy i umiejętności w zależności od pojawiających się potrzeb i zmian.
1. Zachowuje ostrożność/krytycyzm w wyrażaniu opinii.
2. Pracuje w zespole.
3. Zachowuje otwartość na różnorodne poglądy.
4. Wykazuje zrozumienie i i tolerancję wobec różnorodności.
Efekty w obszarze wiedzy są osiągane takimi metodami jak: wykład informacyjny, wykład problemowy, prezentacja, indywidualna lektura tekstów, dyskusja, debata, burza mózgów a weryfikowane egzaminem na koniec semestru.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
PS_W01, PS_W12:
- na ocenę 5 (bdb.): Objaśnia samodzielnie przedmiot psychologii religijności i duchowości; definiuje religijność i duchowość, charakteryzuje historię studiów nad religijnością i duchowością, wymienia i definiuje wszystkie sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, objaśnia bardzo szeroko różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, objaśnia wszystkie terminy i techniki dotyczące roli inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, definiuje wszystkie terminy, teorie związane z doświadczeniem duchowym/religijnym w nurcie psychologii psychodynamicznej; w pełni charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, wymienia i charakteryzuje zaburzoną religijność, charakteryzuje i wymienia wszystkie zagadnienia dotyczące doświadczenia kryzysu religijnego/duchowego, charakteryzuje i wymienia wszystkie kwestie związane z uwzględnianiem religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.
- na ocenę 4 (db.): Objaśnia samodzielnie cześciowo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definiuje religijność i duchowość, charakteryzuje większość historii studiów nad religijnością i duchowością, wymienia i definiuje większość sposobów wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, objaśnia szeroko różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, objaśnia większość terminów i technik dotyczące roli inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, definiuje większość terminów, teorii związanych z doświadczeniem duchowym/religijnym w nurcie psychologii psychodynamicznej; częściowo charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, wymienia i charakteryzuje zaburzoną religijność, charakteryzuje i wymienia większość zagadnień dotyczących doświadczenia kryzysu religijnego/duchowego, charakteryzuje i wymienia większość kwestii związanych z uwzględnianiem religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.
- na ocenę 3 (dst.): Objaśnia wybiórczo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definiuje wybiórczo religijność i duchowość, charakteryzuje podstawy z historii studiów nad religijnością i duchowością, wymienia i definiuje niektóre sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, objaśnia wybiórczo różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, objaśnia niektóre terminy i techniki dotyczące roli inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, definiuje niektóre terminy, teorii związanych z doświadczeniem duchowym/religijnym w nurcie psychologii psychodynamicznej; wybiórczo charakteryzuje teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, wymienia i charakteryzuje wybiórczo zaburzoną religijność, charakteryzuje i wymienia niektóre zagadnienia dotyczące doświadczenia kryzysu religijnego/duchowego, charakteryzuje i wymienia niektóre kwestie związane z uwzględnianiem religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.
PS_U01, PS_U04:
- na ocenę 5 (bdb.): Porządkuje całościowo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definicje religijności i duchowości, klasyfikuje wszystkie elementy historii studiów nad religijnością i duchowością, porządkuje wszystkie sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, poddaje bardzo precyzyjnie krytyce różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, porządkuje wszechstronnie rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, klasyfikuje wszystkie doświadczenie duchowe/religijne w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje całościowo teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, ocenia bardzo precyzyjnie zaburzoną religijność, czym jest wstyd a czym religijne poczucie winy, klasyfikuje wszechstronnie doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego, poddaje całościowo krytyce uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.
- na ocenę 4 (db.): Porządkuje częściowo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definicje religijności i duchowości, klasyfikuje większość elementów historii studiów nad religijnością i duchowością, porządkuje większość sposobów wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, poddaje precyzyjnie krytyce różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, porządkuje częściowo rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, klasyfikuje większość doświadczeń duchowych/religijnych w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje częściowo teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, ocenia precyzyjnie zaburzoną religijność, czym jest wstyd a czym religijne poczucie winy, klasyfikuje precyzyjnie doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego, poddaje częściowo krytyce uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.
- na ocenę 3 (dst.): Porządkuje wybiórczo przedmiot psychologii religijności i duchowości; definicje religijności i duchowości, klasyfikuje wybiórczo elementy historii studiów nad religijnością i duchowością, porządkuje wybiórczo sposoby wierzenia w ujęciu psychologii różnić indywidualnych, poddaje wybiórczo krytyce różnorodność duchowości, ewolucję wierzeń, porządkuje wybiórczo rolę inwencji w relacji do Transcendencji w życiu duchowym osoby oraz rolę i wpływ wspólnoty religijnej na jej członków, klasyfikuje wybiórczo doświadczenia duchowe/religijne w nurcie psychologii psychodynamicznej; charakteryzuje wybiórczo teorię przywiązania i kształtowanie się doświadczenia duchowego, ocenia nieprecyzyjnie zaburzoną religijność, czym jest wstyd a czym religijne poczucie winy, klasyfikuje nieprecyzyjnie doświadczenie kryzysu religijnego/duchowego, poddaje wybiórczo krytyce uwzględnianie religijności/duchowości w procesie terapeutycznym.
Kompetencje (Postawy):
Dyskutuje nad poruszanymi zagadnieniami z zakresu religijności/duchowości, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, wykazuje się odpowiedzialnością za wypowiadane słowo, zachowuje otwartość na różne formy życia religijnego/duchowego.
Warunkiem zaliczenia wykładu będzie:
1. Aktywny udział w zajęciach.
2. Zaliczenie testu z pytaniami zamkniętymi i otwartymi (35 pkt.).
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: