Psychologia małżeństwa i rodziny WF-ZPS-N-PMR
Treści merytoryczne:
Systemowa koncepcja rodziny. Homeostaza w rodzinie, komunikacja wewnątrzrodzinna, granice w systemie rodzinnym. Struktura rodziny w różnych systemach rodzinnych: rodzina niezaangażowana i uwikłana. Więzi w rodzinie.
Fazy rozwoju rodziny - ich zagrożenia i zadania rozwojowe
Metody diagnostyczne stosowane w psychologii małżeństwa i rodziny - genogram oraz mapa przestrzeni życiowej rodziny;
Znaczenie doświadczeń z okresu dzieciństwa w budowaniu relacji w małżeństwie i rodzinie. Wpływ rodziny pochodzenia na kształtowanie się relacji w małżeństwie.
Satysfakcja ze związku - czynniki warunkujące wysoką jakość związku małżeńskiego.
Satysfakcja seksualna.
Samotność - ukryta epidemia
Modele: model procesu funkcjonowania rodziny Skinner i Steinhauer
Modele: model kołowy Olsona
Modele: model VSA Karney i Bradbury
Rozwiązywanie konfliktów w małżeństwie, przyczyny konfliktów na poszczególnych etapach trwania związku; sytuacje kryzysowe w małżeństwie, przyczyny i terapia.
Więź w rodzinie - teoria przywiązania - przywiązanie w dorosłości, przywiązanie w małżeństwie.
Komunikacja w małżeństwie i rodzinie.
Trening komunikacji.
Spór konstruktywny.
W cyklu 2022/23:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24: | W cyklu 2024/25: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
WIEDZA: student powinien nabyć wiedzę o podstawach funkcjonowania rodziny, jej historii i teraźniejszości, znać zasady systemowego funkcjonowania rodziny, a także zdobyć wiedzę o funkcjonowaniu rodzin prawidłowych, dysfunkcyjnych i dysfunkcjonalnych
UMIEJĘTNOŚCI: Student powinien zdobyć umiejętności korzystania z nabytej wiedzy, potrzebnej do identyfikacji różnego rodzaju problemów rodzinnych
KOMPETENCJE/POSTAWY: Słuchacz powinien mieć świadomość konieczności stałego uzupełniania wiedzy. Powinien się cechować postawą otwartości na różnego rodzaju problemy i uzyskać kompetencje wstępnego ich diagnozowania.
Kryteria oceniania
- na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w zagadnieniach dotyczących psychologii małżeństwa i rodziny, zna różne podejścia w zakresie psychologii rodziny i potrafi krytycznie je przeanalizować, potrafi przeanalizować zależności dotyczące uwarunkowań trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i rodziny. Potrafi krytycznie i samodzielnie interpretować podejścia naukowe, wyniki badań w tym zakresie.
- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę psychologii małżeństwa i rodziny, zna różne podejścia w zakresie psychologii rodziny, potrafi wskazać istotne uwarunkowania trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i funkcjonowania rodziny, potrafi je omówić i wskazać na ich wagę i znaczenie. Potrafi przedstawić wyniki badań w tym zakresie.
- na ocenę 3 (dst.): potrafi wskazać istotne uwarunkowania trwałości i wysokiej jakości związku małżeńskiego i funkcjonowania rodziny oraz potrafi je omówić.
- na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest psychologia małżeństwa i rodziny, nie potrafi wskazać uwarunkowań wysokiej jakości związku małżeńskiego oraz trwałości i spójności rodziny..
Metoda weryfikacji efektów kształcenia - egzamin końcowy
Literatura
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.
Plopa, M. (2007). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Warszawa: Impuls.
Plopa, M. (2008). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Warszawa: Impuls.
Ryś M. (1999). Psychologia małżeństwa w zarysie. Warszawa: Centrum Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
Ryś, M. (2020). Poczucie własnej wartości i odporność psychiczna osób wzrastających w różnych systemach rodzinnych, Warszawa: Wydawnictwa Naukowe UKSW.
Wojciszke B. (1993). Psychologia miłości. Intymność - Namiętność - Zaangażowanie. Gdańsk: GWP.
W cyklu 2021/22:
Materiały zamieszczone na MSTeams de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2022/23:
de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2023/24:
Materiały zamieszczone na MSTeams de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
W cyklu 2024/25:
Materiały zamieszczone na MSTeams de Barbaro, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Oczekuje się, że student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka i wychowawczej. |
W cyklu 2022/23:
Oczekuje się, że student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka i wychowawczej. |
W cyklu 2023/24:
Oczekuje się, że student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka i wychowawczej. |
W cyklu 2024/25:
Oczekuje się, że student posiada wiedzę z zakresu psychologii rozwoju człowieka i wychowawczej. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: