Metody jakościowe WF-ZPS-N-MJ
1. Specyfika metod jakościowych w porównaniu z metodami ilościowymi; zróżnicowanie metod jakościowych; zastosowanie metod jakościowych; specyfika metod mieszanych; zastosowania metod mieszanych;
2. Poza pozytywizmem, czyli wielość paradygmatów w badaniach jakościowych;
3. Rola teorii w badaniach jakościowych; teoria ugruntowana;
4. Czego psycholog może nauczyć się od etnografa, czyli wyjście w teren; inspiracje interdyscyplinarne i specyfika psychologicznych badan jakościowych na tle innych nauk społecznych;
5. Etyka w badaniach jakościowych;
6. Rodzaje wykorzystanych danych i metody ich gromadzenia;
7. Metody analizy danych;
8. Podsumowanie. Jakość w badaniach jakościowych; ocena badań jakościowych i mieszanych
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
EK1 rozumie wagę metod jakościowych w psychologii i ich specyfikę w porównaniu z metodami ilościowymi; rozumie pojęcie metod mieszanych i ich specyfikę;
EK2 zna podstawowe paradygmaty badawcze, w ramach których prowadzi się badania z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych;
EK3 ma wiedzę dotyczącą roli teorii w różnych metodach jakościowych;
EK4 ma wiedzę dotyczącą wybranych projektów badawczych realizowanych z zastosowaniem metod jakościowych i mieszanych;
Umiejętności:
EK5 potrafi znaleźć zastosowanie dla metod jakościowych i mieszanych w różnych projektach badawczych;
Kompetencje społeczne:
EK7 Potrafi przyjąć postawę otwartości wobec świata znaczeń innych ludzi; zdaje sobie sprawę z roli otwartości na dialog i umiejętności kompetentnego słuchania w procesie diagnozy i procesie badawczym przy zastosowaniu metod jakościowych
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach; egzamin pisemny na koniec II semestru, testowy (jednokrotnego wyboru lub do uzupełnienia); punktacja zaliczająca to 50%; dopuszczalna jest też forma egzaminu ustnego.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Creswell, W.J. (2013). Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane. Kraków: Wyd. UJ.
Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Jemielniak, D. (red.), (2012). Badania jakościowe. Metody i narzędzia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Silverman, D. (2010). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Literatura uzupełniająca:
Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Levitt, H. M., Creswell, J. W., Josselson, R. Bamberg, M., Frost, D. M., Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative, meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board task force report. American Psychologist, 73 (1), s. 26-46.
Stemplewska-Żakowicz, K., Krejtz, K. (red.), (2009). Wywiad psychologiczny 1. Wywiad jako postępowanie badawcze. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.
Trzebiński, J. (red.) (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.
Uwagi
W cyklu 2021/22:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: