Filozofia człowieka WF-ZPS-N-FI
Celem zajęć jest wprowadzenie studenta do wybranych zagadnień antropologii filozoficznej, zarówno w wymiarze systematycznym, jak i historycznym. Zajęcia nie są jednak planowane jako wykład historyczny; raczej koncentrują się na ukazaniu obecności tematyki antropologii filozoficznej w rozmaitych wymiarach kulturowych, społecznych, politycznych, prawnych itd. W zamierzeniu zajęć jest to, aby student potrafił dostrzec rozmaite (najczęściej ukryte) filozoficzne założenia dotyczące natury człowieka w rozmaitych teoriach filozoficznych, politycznych, prawnych, medycznych itd..
Kolejne zajęcia wprowadzają studenta w poszczególne tematy, których celem jest ukazanie stosunku "człowieka" w rozmaitych aspektach (prawa, kultury, języka, techniki, religii, rodziny, szaleństwa, państwa, czasu, historii, polityki, wartości, nauki itd).
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2019/20: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2020/21: | W cyklu 2021/22: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1) student ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
2) zna zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi w zakresie filozofii człowieka
3) ma uporządkowaną znajomość i rozumie główne kierunki w obrębie bloków subdyscyplin antropologicznych
4)zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie
5) zna metody interpretacji tekstu filozoficznego z zakresu filozofii człowieka
UMIEJĘTNOŚCI:
1) trafnie definiuje pojęcia języka potocznego w zakresie koncepcji filozofii człowieka i poprawnie projektuje definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach
2)słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych w zakresie koncepcji filozofii człowieka
3) analizuje argumenty filozoficzne w obszarze koncepcji filozofii człowieka, identyfikuje ich kluczowe tezy i założenia
KOMPETENCJE:
1) efektywnie organizuje własną pracę z zakresu filozoficznych koncepcji człowieka i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
2) wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu społecznym
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Zaliczenie pisemne w formie testu wyboru z treści prezentowanych na wykładach. Test będzie przeprowadzony na platformie Moodle.
Ocena z zaliczenie w formie testu wyboru dotyczy treści wykładów i zadanych lektur. Przyjmuje się następującą skalę ocen:
5,0 - 100% - 91% poprawnych odpowiedzi
4,5 - 90% - 81% poprawnych odpowiedzi
4,0 - 80% - 71% poprawnych odpowiedzi
3,5 - 70% - 61% poprawnych odpowiedzi
3,0 - 60% - 51% poprawnych odpowiedzi
2,0 - 50% - 0% poprawnych odpowiedzi
Literatura
1. Zajęcia wprowadzające - Co to znaczy homo...?
III-IV 1. M. Scheler, Stanowisko człowieka w kosmosie, w: tenże, Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987, s. 46-149; 2. H. Plessner, Pytanie o „conditio humana”, Warszawa 1988.
2. Boecjusz, Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi, w: tenże, Traktaty teologiczne, tłum. A. Kijewska, R. Bielak, Kęty 2007, s. 113-161; K. Wojtyła, Osoba i podmiot, w: tenże, Osoba i czyn, Lublin 2000, s. 373-414; 3. E. Mounier, Co to jest personalizm?, Warszawa 1960.
3. Giovanni Pico della Mirandola, Mowa o godności człowieka, tłum. Z. Nerczuk, M. Olszewski, Warszawa 2010; J. Czerkawski, Chrześcijańskie podstawy godności człowieka (czasy renesansu), w: W. Sajdek (red.), Renesansowy ideał chrześcijanina, Lublin 2006, s. 71-86.
4. R. Speamann, O pojęciu natury ludzkiej, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Castel Gandolfo, Kraków 2006, s. 105-121; M. Heidegger, List o humanizmie, w: tenże, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977, s. 76-127.
5. Arystoteles, O duszy (księga I, rozdział 1 i 2; księga II, rozdział 1 i 2), tłum. P. Siwek, w: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 3, Warszawa 1992, s. 33-49; 68-77; S. Judycki, Istnienie i natura duszy ludzkiej, w: S. Janeczek (red.), Antropologia, Lublin 2010, s. 121-177.
6. Tomasz z Akwinu, Summa teologii I, q. 79, a 1-13, w: tenże, Traktat o człowieku, tłum. S. Swieżawski, Kęty 2000, s. 280-342; J. Searle, Dlaczego człowiek i świat pasują do siebie. Umysł jako fenomen biologiczny, w: tenże, Umysł, język, społeczeństwo, Warszawa 1999, s. 69-109.
7. Augustyn, Solilokwia, w: tenże, Dialogi filozoficzne, Kraków 2001, s. 239-305; R. Piłat, Samowiedza, w: R. Ziemińska, Przewodnik po epistemologii, Kraków 2013, s. 221-269.
8. Z. Freud, Poza zasadą przyjemności, w: tenże, Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2005, s. 59-92; J. Lacan, Seminarium III Psychozy, Warszawa 2014.
9. R. Legutko, „Ja metefizyczne”, w: tenże, Traktat o wolności, s. 201-236; J. S. Mill, O wolności, Warszawa 1999; 3. J. M. Bocheński, Słownik zabobonów (hasło wolność)
10. Kartezjusz, Namiętności duszy, Kęty 2001; 2. D. von Hildebrand, Serce człowieka, w: tenże, Serce, Poznań 1987, s. 29-93.
11. J. Le Goff, Historia ciała w średniowieczu, Warszawa 2006.
12. H. Bradley, Płeć, Warszawa 2008, s. 26-27; 40-47; 77-97.
13. J. Pieper, Śmierć i nieśmiertelność, Paris 1970.
14. Seneka, O życiu szczęśliwym, w: tenże, Dialogi, tłum. L. Joachimowicz, Warszawa 2001, s. 137-177; W. Tatarkiewicz, Cztery pojęcia szczęścia; Definicja szczęścia; Koleje pojęcia szczęścia, w: tenże, O szczęściu, Warszawa 1985, s. 15-72.
15. F. Fukuyama, Koniec człowieka, Kraków 2004, s. 143-232; Ch. Taylor, Humanizm i nowoczesna tożsamość, w: Człowiek w nauce współczesnej. Rozmowy w Catel Gandolfo, Kraków 2006, s.123-173.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: