Analizy statystyczne w pracy empirycznej WF-ZPS-N-ASWPE
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy Studenta/Studentki o etapach pracy badawczej, w tym zaplanowanie i przeprowadzenie badania, analiza i interpretacja wyników, przygotowanie do pisania krótkich tekstów naukowych (abstrakt) oraz ich graficzna prezentacja w formie posteru naukowego.
W cyklu 2021/22:
Celem zajęć jest przedstawienie studentom warsztatu pracy badacza i przygotowanie od strony technicznej do prowadzenia samodzielnie badań naukowych. Przedstawione zostaną zagadnienia związane przygotowaniem raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności przygotowanie pracy magisterskiej. Zaprezentowane zostaną narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu badawczego, w tym m.in. aplikacje służące do zarządzania źródłami bibliograficznymi oraz systemy zarządzania pracą badacza. |
W cyklu 2022/23:
Celem zajęć jest przedstawienie studentom warsztatu pracy badacza i przygotowanie od strony technicznej do prowadzenia samodzielnie badań naukowych. Przedstawione zostaną zagadnienia związane przygotowaniem raportu z pracy empirycznej, w tym w szczególności przygotowanie pracy magisterskiej. Zaprezentowane zostaną narzędzia ułatwiające przeprowadzenie procesu badawczego, w tym m.in. aplikacje służące do zarządzania źródłami bibliograficznymi oraz systemy zarządzania pracą badacza. |
W cyklu 2023/24:
Zagadnienia poruszane w trakcie zajęć: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2024/25: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2024/25: Udział w zajęciach: 32 godz.
Przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godz.
Praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godz.
Przygotowanie do kolokwium: 60 godz.
Konsultacje: 18 godz.
Suma godzin: 250 [250/30(25) = 10]
Liczba ECTS: 10 | W cyklu 2023/24: ECTS: 10 punktów
- udział w zajęciach: 32 godziny
- przygotowanie do zajęć (praca własna Studenta/Studentki): 50 godzin
- praca grupowa (przeprowadzenie badania, przygotowanie abstraktu i posteru naukowego): 90 godzin
- przygotowanie do kolokwium: 60 godzin
- konsultacje: 18 godzin | W cyklu 2021/22: Opis ECTS (10 pkt)
Udział w zajęciach: 32 h
przygotowanie do zajęć (praca własna studenta): 50 h
czas na przeprowadzenie badań i przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca grupowa): 168 h
| W cyklu 2022/23: Opis ECTS (10 pkt)
Udział w zajęciach: 32 h
przygotowanie do zajęć (praca własna studenta): 50 h
czas na przeprowadzenie badań i przygotowanie pracy zaliczeniowej (praca grupowa): 168 h
|
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25: | W cyklu 2023/24: | W cyklu 2021/22: | W cyklu 2022/23: |
Efekty kształcenia
• Efekty wiedzy (PS_W06)
Student/Studentka:
W1_zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii
W2_zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej
W3_zna etapy prowadzenia badań naukowych
W4_zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL
• Efekty umiejętności (PS_U06)
Student/Studentka:
U1_potrafi zastosować odpowiednie metody analizy statystycznej do weryfikacji hipotez badawczych
U2_potrafi interpretować uzyskane wyniki z przeprowadzonych analiz statystycznych
U3_potrafi ocenić wartość stosowanych technik badawczych
U4_potrafi krytycznie spojrzeć na uzyskane wyniki analiz statystycznych jako narzędzia weryfikującego tezy teoretyczne
U5_potrafi zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe
U6_potrafi przygotować krótki raport z badania
U7_potrafi przygotować tekst zgodnie ze Standardami APA 7 PL
Kryteria oceniania
- ocena 5 (bdb):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka bardzo dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; bardzo dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; bardzo dobrze zna etapy prowadzenia badań naukowych; bardzo dobrze zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL
• (efekty umiejętności U1–U7)
Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać całościowej analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając wszystkie dostępne informacje i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, potrafi także przedyskutować ich ograniczenia; precyzyjnie stosuje terminologię statystyczną podczas przedstawiania otrzymanych rozwiązań; rzadko podejmuje błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; bardzo dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi bardzo dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; potrafi przygotować pełny raport z badania i prawidłowo sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL
- ocena 4 (db):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka dobrze zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; dobrze zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; dobrze zna etapy prowadzenia badań naukowych; dobrze zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL
• (efekty umiejętności U1–U7)
Student/Studentka potrafi prawidłowo dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając większość dostępnych informacji i uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; jest wrażliwy/a na niespójności i pomyłki w przedstawianiu większości zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować; poprawnie stosuje omawiane w trakcie zajęć metody statystyczne, choć zdarza mu/jej się pominąć w analizie problemu niektóre – czasami nawet kluczowe – założenia; otrzymane rozwiązania przedstawia, używając poprawnej terminologii statystycznej; potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dobrze formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi dobrze zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; potrafi przygotować raport z badania i prawidłowo sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL
- ocena 3 (dst):
• (efekty wiedzy W1–W4)
Student/Studentka na poziomie przeciętnym zna podstawowe metody statystyczne stosowane w literaturze naukowej i dedykowane im założenia; w wystarczającym stopniu zna i rozumie sposób empirycznej weryfikacji hipotez w psychologii; w przeciętnym stopniu zna etapy prowadzenia badań naukowych; dostatecznie zna standardy tworzenia raportów naukowych według Standardów APA 7 PL
• (efekty umiejętności U1–U7)
Student/Studentka potrafi w dostateczny sposób dokonać analizy konkretnego problemu statystycznego, uwzględniając niektóre dostępne informacje i częściowo uzasadnić wybór proponowanego rozwiązania; w przeciętnym stopniu zwraca uwagę na niespójności i pomyłki w przedstawianiu zagadnień statystycznych, potrafi je wychwycić i skorygować, choć potrzebuje wsparcia prowadzącej; potrafi dostatecznie wykorzystać niektóre z omawianych w trakcie zajęć metod statystycznych, ale pomija inne lub nie stosuje ich prawidłowo, a dostarczane przez niego uzasadnienia często są niepełne bądź niejasne; prezentując otrzymane rozwiązania, czasami niepoprawnie posługuje się terminologią statystyczną; w dostatecznym stopniu potrafi wychwycić błędne decyzje dotyczące zastosowania testów statystycznych; dostatecznie formułuje wnioski na podstawie uzyskanych wyników; potrafi w dostateczny sposób zaplanować, przygotować oraz przeprowadzić badanie naukowe; w przeciętnym stopniu potrafi przygotować raport z badania i sformatować go zgodnie ze Standardami APA 7 PL, choć nie stosuje wszystkich zasad
Literatura
W cyklu 2021/22:
1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi 2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas. Dodatkowo: literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami badawczymi studenta. |
W cyklu 2022/23:
1) Cieciuch J., Harasimczuk J. (2013). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie reguł APA, Warszawa: Wydawnictwo Liberi 2) Nęcka E., Stocki R. (2014). Jak pisać prace z psychologii. Poradnik dla studentów i badaczy, Kraków: TAiWPN Universitas. Dodatkowo: literatura przedmiotu zgodna z zainteresowaniami badawczymi studenta. |
W cyklu 2023/24:
Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Wydawnictwo Akademickie SEDNO. Dodatkowo literatura przedmiotu zgodna z tematyką pracy badawczej Studenta/Studentki. |
Uwagi
W cyklu 2021/22:
Wiedza z zakresu statystyki, metodologii i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty) |
W cyklu 2022/23:
Wiedza z zakresu statystyki, metodologii i psychometrii (zaliczone odpowiednie przedmioty) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: