Anatomia i fizjologia układu nerwowego WF-ZPS-N-AFU
Celem przedmiotu jest uzyskanie podstawowej wiedzy na temat budowy anatomicznej ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego oraz ich funkcji fizjologicznych (poznanie poszczególnych struktur nerwowych, układów czynnościowych, zależności strukturalnych oraz funkcjonalnych pomiędzy poszczególnymi elementami). Prezentowane treści mają za zadanie wskazanie na znaczenie znajomości anatomii i fizjologii układu nerwowego w kontekście wyjaśniania zachowania człowieka - w zakresie funkcji czuciowo-motorycznych, poznawczych, afektywnych i regulacyjnych.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2024/25: E-Learning | W cyklu 2019/20: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2020/21: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2022/23: E-Learning (pełny kurs) |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W1: opisuje budowę układu nerwowego człowieka, a także jego rozwój i dynamikę funkcjonalną;
W2: wymienia zasady interakcji między układem nerwowym a środowiskiem wewnętrznym lub zewnętrznym;
W3: opisuje budowę i funkcje układów sensorycznych, motorycznych i regulacyjnych w kontekście zachowania człowieka;
U1: posługuje się pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania struktur układu nerwowego człowieka;
U2: różnicuje neuroprzekaźniki i substancje psychoaktywne ze względu na ich działanie w układzie nerwowym;
K1: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii.
Kryteria oceniania
Efekty W1-3:
- na ocenę 3 (dst.): student opisuje budowę układu nerwowego człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a innym układem narządów; opisuje budowę i funkcje jednego układu sensorycznego w kontekście zachowania;
- na ocenę 4 (db.): student opisuje budowę nerwowego i hormonalnego układ narządów człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a układami hormonalnym i ruchu; opisuje budowę i funkcje dwóch układów sensorycznych i motorycznego w kontekście zachowania;
- na ocenę 5 (bdb): student biegle opisuje budowę układu nerwowego człowieka; wyjaśnia zasady interakcji między układem nerwowym a środowiskiem wewnątrzym i zewnętrznym; opisuje budowę i funkcje wszystkich układów sensorycznych, motorycznych i regulacyjnych w kontekście zachowania;
Efekty U1-2:
- na ocenę 3 (dst.): student posługuje się niektórymi pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego; różnicuje niektóre neuroprzekaźniki i grupy substancji psychoaktywnych;
- na ocenę 4 (db.): student posługuje się wieloma pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego człowieka; różnicuje podstawowe neuroprzekaźniki i najbardziej znane substancje psychoaktywne;
- na ocenę 5 (bdb): student biegle posługuje się pojęciami w zakresie biologii, chemii i fizyki niezbędnymi do opisu działania układu nerwowego człowieka; różnicuje wszystkie znane neuroprzekaźniki i większość znanych podstawowych substancji psychoaktywnych;
Efekt K1: zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: