WM: Metapsychologia – praxis WF-R-PS-WMMP
Kurs metapsychologii na poziomie zaawansowanym rozwijający teoretyczną wiedze nabytą podczas kursu "Metapsychologia - theoria". Przedmiot porusza aspekt aplikacyjny metapsychologii - metapsychologia stosowana w analizie teoretycznej i praktyce badawczej. Proponuje wykorzystanie narzędzi metapsychologii w indywidualnych projektach badawczych doktorantów oraz umożliwia dokonanie ich krytycznej analizy - ujawnienia założeń ontologicznych, epistemologicznych oraz aksjologicznych.
1. Identyfikacja przykładów krytyki psychologii, takich jak: psychologizm, naturalizm, indywidualizm, redukcjonizm i ontologia dymensjonalna, w literaturze przedmiotu.
2. Wyodrębnienie stylu myślowego w wybranych projektach badawczych
- antropologia wiedzy (L. Fleck).
3. Przygotowanie critical review/analysis teoretycznych założeń projektu badawczego.
4. Wykorzystanie perspektyw teoriopoznawczych psychologii kulturowej i realnej w odpowiedzi na słabości psychologii głównego nurtu (vide punkt 1).
5. Analiza możliwości i ograniczeń proponowanych narzędzi metapsychologii.
6. Znaczenie metapsychologii dla rozwoju autorefleksji badawczej i generowania nowych obszarów badawczych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wybranych projektów badawczych,
- stosuje założenia critical review w celu identyfikacji podstaw teoretycznych swojego projektu,
- podejmuje autorefleksję podczas aktywności badawczej,
- zna możliwości, ograniczenia oraz zastosowania metapsychologii.
Kryteria oceniania
E-learning.
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a82ed3d56c29248c3a5bcf9e6fb0300c7%40thread.tacv2/conversations?groupId=013d0aa5-b281-4ae4-8299-646adb3648aa&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Wykład interaktywny.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bruner, J. (2010). Kultura edukacji. Kraków: Universitas.
Gałdowa, A. (2012). Powszechność i wyjątek: rozwój osobowości człowieka dorosłego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Geertz, C. (2003). Zastane światło. Kraków: Universtitas.
Grobler, A. (2006). Filozofia nauk. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kilpatrick, W.K. (1997). Psychologiczne uwiedzenie. Poznań: Wydawnictwo „ W drodze”.
Hillman, J. (2016). Re-wizja psychologii. Warszawa: Laurum.
May, R (1989). Psychologia i dylemat ludzki. Warszawa: Pax.
Pankalla, A., Dudek, Z.W. (2005/2008). Psychologia kultury. Doświadczenia graniczne i transkulturowe. Warszawa: Eneteia.
Pankalla, A., Kilian, A. (2007). Psychescapes. Tożsamość naszych czasów. Poznań: PWP.
Pankalla, A. (2011). Mitocentryczna psychologia kulturowa Ernesta Boescha. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pankalla, A. (2014). Kultura psychologów. Wprowadzenie do psychologii historyczno-kultuowej. Katowice: Wydawnictwo Altermed.
Pankalla, A., Kośnik, K. (2018). Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy. Kraków: Universitas.
Paszkiewicz, E. (1983). Struktura teorii psychologicznych. Behawioryzm, psychoanaliza, psychologia humanistyczna. Warszawa: PWN.
Płonka-Syroka, B. (red.) (2005). Antropologia wiedzy. Perspektywy badawcze dyscypliny. Wrocław: Wydawnictwo Katedry Etnologii i Antropologii Kulturowej UWr.
Straś-Romanowska, M. (red.) (1985). Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej. Warszawa-Wrocław: PWN.
Such, J., Szcześniak, M. (2006). Filozofia nauki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Trzópek, J. (2006). Filozofie psychologii: naturalistyczne i antynaturalistyczne podstawy psychologii współczesnej. Kraków: WUJ.
Witkowski, T. (2009). Zakazana psychologia. Wrocław: Wydawnictwo Moderator.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: