WM: Kompetencje społeczne - budowanie relacji interpersonalnych WF-R-PS-WMKS
Zachowania interpersonalne są podstawową formą społecznej aktywności człowieka. Naturalną skłonnością człowieka jest inicjowanie, tworzenie i rozwijanie relacji interpersonalnych, które stanowią podstawowy rodzaj więzi społecznych. Związki interpersonalne zaspokajają potrzeby przynależności, bliskości, łączności z innymi osobami oraz wynikają z motywu przetrwania (Aronson, 2011; Klinkosz, 2004). Umiejętność radzenia sobie w relacjach z innymi ludźmi uzależniona jest od posiadanych przez nas kompetencji interpersonalnych, które osoba nabywa podczas treningu społecznego. Wpływają one na przebieg relacji interpersonalnych decydując o ich efektywności w czasie nawiązywaniu oraz podtrzymywaniu (Matczak, 2001). Kompetencje interpersonalne wiążą się z określonymi właściwościami osoby, które zwiększają efektywność funkcjonowania w relacjach międzyludzkich. Ujawniane są w konkretnych sytuacjach czyniąc zachowanie bardziej skutecznym. Umożliwiają nawiązywanie kontaktu i budowanie więzi z innymi ludźmi w różnych sytuacjach społecznych będących udziałem człowieka (Klinkosz, Iskra, Dawidowicz, 2017). Stanowią umiejętności, które warunkują sprawne zarządzanie sobą oraz wysoką skuteczność w relacjach z innymi. Pozwalają skutecznie nawiązywać i podtrzymywać kontakty interpersonalne, radzić sobie z trudnościami i konfliktami, organizować pracę swoją i innych, konstruktywnie wdrażać nowatorskie pomysły, a ponieważ większość naszych zachowań ma charakter interpersonalny, znajomość swoich możliwości w tym zakresie jest niezbędna w codziennym życiu osobistym oraz zawodowym. Do najważniejszych wyznaczników kompetencji interpersonalnych należą: skuteczność radzenia sobie z konkretnymi wyzwaniami interpersonalnymi oraz umiejętność podejmowania adekwatnych działań w danej sytuacji; zakres wyzwań interpersonalnych, w których potrafimy być skuteczni; satysfakcja z posiadanych kontaktów i relacji interpersonalnych oraz własnego wizerunku społecznego (Smółka, 2016). Kompetencje interpersonalne warunkują relacje z innymi osobami, wymagają ujawniania siebie i mogą powstawać w ramach różnego typu bliskich więziach społecznych, jak np. miłość czy przyjaźń, ale również w kontaktach z lekarzem, psychologiem, nauczycielem. Podstawą budowania relacji interpersonalnych jest umiejętność odsłaniania siebie oraz zaufanie.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1) posiada wiedzę z zakresu problematyki kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych (PS_W02).
2) charakteryzuje nowe koncepcje kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych (PS_W02).
3) wyjaśnia znaczenie koncepcji kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych w funkcjonowaniu człowiek (PS_W02).
4) dysponuje wiedzą z zakresu terminologii i metod badania kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych (PS_W03).
5) zna podstawowe zależności między motywacją osiągnięć społecznych oraz relacjami interpersonalnymi a innymi teoriami psychologicznymi (PS_W03).
Umiejętności:
1) umie przeprowadzić badanie kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych (PS_U03).
2) potrafi skutecznie wykorzystać posiadaną wiedzę w celu przygotowania profilu osobowościowo-motywacyjego (PS_U03).
3) potrafi przygotować szkolenie zawodowe w zakresie kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych do sukcesu (PS_U12).
4) posiada umiejętność tworzenia własnego, indywidualnego warsztatu pracy w celu podnoszenia własnej kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych (PS_U12).
Kompetencje (postawy):
1) samodzielnie i krytycznie aktualizuje swoje umiejętności w zakresie doradztwa zawodowego i edukacyjnego w aspekcie kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych (PS_K04).
2) ma świadomość odpowiedzialności za stawianą diagnozę kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych: profilową i typologiczną (PS_K03).
3) respektuje i szanuje różnorodności nasilenia kompetencji społecznych oraz relacji interpersonalnych u różnych osób i z szacunkiem udziela stosownego wsparcia dla osobistego rozwoju (PS_K03).
Kryteria oceniania
Forma zajęć ma charakter wykładu on-line (15 godzin na platformie MS Teams).
Pomoce dydaktyczne: prezentacja multimedialna i materiały audiowizualne.
Metody i kryteria oceniania:
Praca pisemna - diagnoza psychologiczna (do wyboru):
a) kompetencji interpersonalnych (ICQ-R)
lub
b) relacji interpersonalnych (IAS).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Smółka, P. (2016). kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Warszawa: Wolters Kluwer.
2. Argyle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.
3. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
4. Klinkosz, W., Iskra, J., Dawidowicz, M. (2017). Kwestionariusz Kompetencji Interpersonalnych ICQ-R D, Buhrmester, W. Furman, M.T. Wittenberg, H.T. Reis. Podręcznik. Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych.
5. Sękowski, A.E., Klinkosz, W. (2016). Interpersonalne Skale Przymiotnikowe IAS Jerry'ego S. Wigginsa. Podręcznik. Adaptacja polska. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
6. Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F. (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Warszawa: Rebis.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: