WM: Bayesowskie modele poznawcze WF-R-PS-WMBM
Zagadnienia:
1. Wprowadzenie. Bayesowskie podejście do poznania. Poziomy wyjaśnień.
2. Wnioskowanie probabilistyczne i tzw. analiza racjonalna.
3. Percepcja jako wnioskowanie probabilistyczne.
4. Rozumowanie w podejściu bayesowskim.
5. Modele oceniania i podejmowania decyzji. O pragmatycznycznych uwarunkowaniach oceny racjonalności sądów
6. Racjonalna teoria nabywania informacji.
7. Bayesowskie modele pamięci.
8. Pseudokontyngencje. Uczenie się przyczynowości. Podsumowanie
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student zna i rozumie źródła i zamierzenia podejścia probabilistycznego w psychologii poznawczej oraz jego umiejscowienie w kontekście historii myśli psychologicznej.
Wiedza: Student zna i rozumie na czym polega odmienność interpretacji poznania w podejściu bayesowskim.
Umiejętności: Student potrafi wyjaśnić czym jest tzw. analiza racjonalna i jakie są jej ograniczenia.
ECTS: 1 pkt
15 godzin zajęć
10 godzin zapoznanie z literaturą
5 godzin przygotowanie do egzaminu
Kryteria oceniania
Egzamin testowy z najważniejszych informacji dyskutowanych na wykładzie. Warunkiem uzyskania oceny pozytywnej jest otrzymanie co najmniej 50% punków z testu końcowego.
Literatura
Knill, D., Richards, W. (red.). (1996). Perception as Bayesian Inference. Cambridge: Cambridge University Press.
Chater, N., Oaksford, M. (red.). (2008). The Probabilistic Mind: Prospects for Bayesian cognitive science. Oxford: Oxford University Press.
Oaksford, M., Chater N. (2007). Bayesian Rationality. Oxford University Press, New York
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: