Seminarium tematyczne: Etyka a świat emocji WF-R-FI-STEM
Zakres tematów:
1.Emocje w starożytności
2. Emocje w ujęciu filozofów średniowiecza
3.Emocje w ujęciu nowożytnym
4. Teoria zmysłu moralnego i logika uczuć
5.Uczucia w koncepcjach fil. XIX i XX wieku
6.Fenomenologiczna teoria intencjonalności uczuć
7.Współ. ujęcia emocji w neuronaukach: klasyfikacja mechanizmów motywacyjnych oraz struktura przeżycia emocjonalnego
8.Psychologia uczuć w ujęciu kognitywistów
9.Uczucia a sprawczość podmiotu
10.Uczucia a kreatywność podmiotu
11.Uczucia a poznanie siebie i innych
12.Emocje w życiu społecznym i politycznym i zarządzaniu emocjami
13. Emocje a kultura masowa
14.Kiedy emocje stanowią czynnik humanizujący życie ludzkie, a kiedy prowadzą do jego dehumanizacji?
15. Uporządkowanie odpowiedzi na pytania o źródła, naturę i funkcję emocji w etyce.
15.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekt umiejętności;
student zdobywa umiejętność analizowania zagadnień etycznych i związanych z nimi problemów społecznych i politycznych w kategoriach emocji, jak emocje wpływają na nasze wybory i zachowania, jak motywują do aktywności. W przekroju historycznym w współczesnej psychologii kognistywistycznej oraz neuronauk
Efekt wiedzy:
student poznaje koncepcje uczuć na terenie filozofii, problemy etyczne związane z poznaniem emocjonalnym oraz nowe, współcześnie ustalone źródła emocji i ich klasyfikację. Wiedza nie tylko ogranicza się do etyki, ale obejmuje też problematykę psychologiczną, społeczną, polityczną i kulturową. Problem uczuć wymaga dzisiaj podejścia integrującego, ponieważ tłumaczy zarówno przemiany indywidualne ale społeczne, dotyka kultury masowej a także sfery twórczej człowieka ( sztuka, wychowanie, nauka)
Kompetencje
student jest zdolny do samodzielnej interpretacji zjawisk moralnych i społecznych czy politycznych w kategoriach emocjonalnych, co przekłada się nie tylko na jego warsztat analityczny, ale też w praktyce na umiejętność dostrzeżenia manipulacji emocjonalnej zarówno w stosunkach międzyludzkich jak i w życiu publicznym i politycznym
Kryteria oceniania
Metoda dydaktyczna
seminarium ma charakter otwartej rozmowy na tematy, przewidziane w programie zajęć ( zakres tematów). Zostaną one kolejno poruszone w formie krótkiego wprowadzenia teoretycznego i wynikających z niego pytań i zagadnień
Weryfikacja-egzamin końcowy
Metoda dydaktyczna
na zal. seminarium student jest zobligowany do przygotowania samodzielnego analizy krytycznej wybranego, medialnego przekazu ( Internet, wiadomości,
prasa, film, koncert i zespoły muzyczne itd., kryminał czy thriller) pod kątem emocji -język, zachowania, podkład muzyczny, gestykulacja, wygląd wzbudzający emocje itd.
Weryfikacja-sprawdzenie pracy przez prowadzącą seminarium i dyskusja nad tym tekstem
Kryteria oceny:
zal. seminarium wymaga uczestnictwa w dyskusji oraz napisania pracy ( objętość tekstu 5-7 stron), zaliczenie jest równoznaczne z możliwością przystąpienia do egzaminu z problematyki emocji
Umiejętności
na ocenę 2-student nie orientuje się w tematyce uczuć i jej etycznych problemach. Nie czytał żadnego tekstu wzgl. nie potrafi się na żaden tekst powołać
na ocenę 3-student bardzo ogólnie zna problematykę emocji, ale nie potrafi jej skonkretyzować ani do określonej dziedziny, ani nawiązać do historii i współczesnych ujęć i do funkcji uczuć
na ocenę 4-student jest świadom tego czym jest teoria emocji w związku z etyką, potrafi odwołać się do jej kontekstów współczesnych i historycznych, nie potrafi jednak poddać ich klasyfikacji, wskazać na te różnice, które decydują o podstawach etyki i jej twierdzeniach
na ocenę 5-student nie tylko potrafi odpowiednio zinterpretować historyczne ujęcie emocji, charakterystyczne dla konkretnych formacji, ale też je sproblematyzować czy skonfrontować z współczesnymi ujęciami kognitywistycznymi
Wiedza:
na ocenę 2-student nie wie, jakie podstawowe pytania składają się na etyczną problematykę uczuć
na ocenę 3-student ogólnie wie, jak historycznie ujmowano problematykę emocji, ale nie potrafi poddać tej wiedzy szczegółowej analizie np. dokonując klasyfikacji stanowisk
na ocenę 4-student wie , jakie pytania i zagadnienia wiążą się z emocjami w etyce i innych naukach, ma trudności jednak z podaniem konkretnych przykładów i typologią uczuć
na oceną 5 student zna i samodzielnie analizuje wybrane stanowiska i wynikające z nich podstawy etyki, poznania, motywacji, czy sprawczości i kreatywności
Kompetencje;
na końcową ocenę studenta składają się trzy elementy: napisana praca, udział w dyskusjach oraz znajomość materiału omawianego na zajęciach.
Literatura
Andrzej Dąbrowski, Źródła, natura i funkcje emocji. Studium teorii impulsji Leona Petrażyckiego w kontekście współczesnych badań, Wydaw. UW, Warszawa 2019.
Jacek Jaśtal, Psychologia emocji-stanowisko psychologii kognitywnej, w; Natura cnoty, Wydaw. Księgarnia Akademicka, Kraków2009, s.397-432.
H. Garewicz-Buczyńska, Uczucia i rozum w świecie wartości, Ossolineum, Wydaw .PAN, Wrocław 1975
A. Chmielewski, Psychopatologia życia politycznego. Podręcznik ilustrowany, Wydaw. ATUT, Warszawa 2009
N. Frijda, A.S.R Manstead, S. Bem, How Feleenings Influence Thoughts, Cambridge 2000,
N. Frijda, Emotions as Moral States; Eurepaen Review of Philosophy 5; Emotion and Action, , 2002
R.Harre ( ed.), The Social Construction of Emotion, London 1896,
A.Hatzimoysis ( ed.), Ohilosophy and Emotions, Cambridge 2013
H. Gasiul, Teorie emocji i motywacji, Wydaw.UKSW, Warszawa 2002,
J.LeDoux, Mózg emocjonalny. Tajemnicze podstawy życia emocjonalnego, przeł. A. Jankowski, Poznań 2000,
(ed.M. Lewis i inn)i, Psychologia emocji, przeł M. Kacmajor i inni, Gdańsk 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: